torstai 26. maaliskuuta 2015

Viimeiset viilaukset linjastoon



Linjastosuunnitelman viimeistelyvaiheessa olemme tehneet vielä pieniä muutoksia joihinkin reitteihin:


  • Linja 68 ajaa Koskelan liittymästä Viikkiin Viikintien kautta (ei Lahdenväylää)
  • Linja 70 ajaa Pihlajamäen ja Pukinmäen kautta Malmille, päätepysäkki Ala-Malmilla
  • Linjan 71V korvaa lyhyempi ruuhkalinja 71B, jonka päätepysäkki on Viikissä
  • Puolet linjan 72 lähdöistä ajetaan ruuhka-aikoina Yrttimaantien kautta Tapanilan urheilukeskukselle (linja 72V)
  • Linjan 506 reitti säilytetään Intiankadulla ja Koskelantiellä


Linjan 68 reittiä muutetaan, jotta se olisi sujuvampi Viikissä. Viikintietä kulkeva reitti palvelee myös Viikinrannan asukkaita. Viikintietä ja Lahdenväylää kulkevien reittien matka-ajoissa ei ole merkittävää eroa. 

Linjan 68 reitti Koskelan ja Viikin välillä kulkee Viikintietä

Linjan 70 reitti muutetaan kulkemaan Pihlajamäen ja Pukinmäen läpi Ylä-Malmille, josta edelleen Ala-Malmille. Päätepysäkki tulee Pikkalankadulle ns. alaterminaaliin. Linjan 70 päätepysäkkiä ei voida sijoittaa aikaisemman suunnitelman mukaisesti Malmin sairaalan pihaan, koska siellä ei ole riittävästi tilaa bussin pikapysäköintipaikalle. Bussi ei voi seistä odottamassa lähtöaikaansa sairaalan pihan pysäkillä, koska sitä käyttävät myös LähiBussi-linjat 702 ja 703.

Linjojen 70, 71B/V ja 79 muutokset Pihlajamäen, Pukinmäen ja Malmin alueella.

Linjan 70 uusi reitti parantaa yhteyksiä Pukinmäestä Viikkiin ja Kumpulaan. Myös yhteydet Pukinmäestä Malmille lisääntyvät, kun tätä väliä ajaa linjan 69 lisäksi myös linja 70. Molemmilla linjoilla pääsee kauppakeskuksen ja Malmitalon viereen.

Koska linja 70 tarjoaa yhteyden Pukinmäestä Viikin ja Kumpulan suuntaan, ei ruuhkalinjaa 71V enää tarvita. Linjan 71V käytössä Pukinmäessä oleva kääntöpaikka on poistumassa asuinrakentamisen tieltä ja linjan säilyttäminen olisi edellyttänyt uuden korvaavan päätepysäkin rakentamista. 71V:n sijaan ajetaan linjaa 71B, jonka päätepysäkki sijoitetaan Viikkiin. Linjalla 71B varmistetaan riittävä kapasiteetti linjan 71 kuormittuneimmalla reittiosuudella Pihlajistosta, Viikinmäestä ja Arabiasta keskustan suuntaan. Linjojen 71 ja 71B yhteisellä reittiosuudella vuoroväli on ruuhka-aikoina noin 5 minuuttia.

Samassa yhteydessä linjan 79 reittiä nopeutetaan siirtämällä se kulkemaan Pihlajamäestä Latokartanontietä Malmille. Viikistä Rapakiventielle pääsee linjalla 70. 

Puolet linjan 72 ruuhka-ajan vuoroista ajetaan nykyiselle päätepysäkille Tapaninkylään linjana 72V, millä varmistetaan työ- ja koulumatkojen sujuvuus vilkkaimpina matkustusaikoina. Keskellä päivää, iltaisin ja viikonloppuisin linjan 72 käyttö Töyrynummen ja Tapaninkylän pysäkeillä on ollut vähäistä. 

Linjan 72 reitti haaroitetaan Siltamäkeen ja Tapaninkylään.

Linjan 506 reitti säilytetään Kumpulan ja Pasilan välillä nykyisenä. Kääntyminen bussilla Mäkelänkadulta vasemmalle Sturenkadulle on osoittautunut vaikeaksi järjestää sujuvaksi yhdessä kaupungin vilkkaimmista risteyksistä. Raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa on esitetty linjan 7 reitin kulkevan tulevaisuudessa Sörnäisistä Mäkelänkadun kautta Pasilaan ja edelleen Meilahteen eli yhteydet Vallilasta Meilahteen tulevat joka tapauksessa paranemaan siinä vaiheessa, kun linjan 7 jatke Meilahteen toteutuu (arviolta 2020-luvulla).

Linjan 506 reitti säilyy Intiankadulla ja Koskelantiellä.

Suunnitelma valmistumassa


Työstämme parhaillaan linjastosuunnitelman raporttia, jonka on määrä valmistua huhtikuun aikana. HSL:n hallitus käsittelee linjastosuunnitelmaa vielä kevään aikana. Linjastomuutokset on tarkoitus toteuttaa syksyllä 2017.

98 kommenttia:

  1. Voisiko 506:n jatkaa Myllypurossa joko Alakiventien tai Pallomyllyn pysäkille ja harkita edes 30 minuutin vuorovälillä sunnuntailiikennettä? Reittiin tulisi vain lyhyt pidennys, mutta iso parannus monille, jotka käyvät harrastuksissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, ja vielä kun saataisiin ruuhkalinja 79B Von Daehnin kadun perälle Valintatalon sijasta niin olisi yhteydet kohdillaan. Hyvä, että 68:n reittiä kuitenkin nopeutettiin.

      Poista
  2. Erittäin hyvä juttu, että Töyrynummen–Tapaninkylän alueelta on myös jatkossa bussiyhteys Pukinmäkeen, Oulunkylään ja Mäkelänkadulle! Linjat 72 ja 72V palvelevat huomattavasti kattavammin Siltamäen, Töyrynummen ja Tapaninkylän alueen asukkaita kuin pelkkä 72 Siltamäkeen. Uskon, että 72 ja ruuhka-ajan linja 72V tulevat olemaan suuressa käytössä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen asiasta toista mieltä. Siltamäestä ja Suutarilasta viedään koko ajan yhteyksiä, ihan älytöntä.

      Poista
    2. Töyrynummeen ja Erälle siis vain ruuhka-aikaan ja 20 min vuorovälillä

      Poista
  3. Parempi, mutta edelleen kaipaisin nopeaa yhteyttä Yrttimaantie/yläkaskentie alueelta malmille. 77a on siihen paras vaihtoehto.
    Uusi linja (561B?) kiertää siltamäen kautta, jonka matka-aika malmille tulee olemaan pidempi.
    Joku voisi luulla, ettei n. viidellä minuutilla ole merkitystä, mutta kyllä se vaikuttaa seuraaviin vaihtoihin sekä työmatkan kokonais-aikaan.
    Tällä hetkellä työmatkaan kuluu n.50 min, uusien muutosten jälkeen vähintään 1h.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etkös pääse 73:lla Malmille nopeammin kuin 561B:llä?

      Poista
    2. Jos teiltä nyt menee 73, 74, 561B ja lisäksi 72 ruuhka-aikana niin sehän on todella paljon. Alue on edelleen melko pieni. Sorry, kun nyt sanon mutta kun tuntuu, että täällä jaetaan yhteyksiä huutoäänestyksellä ja esim. Suutarilasta ei ole sunnuntaisin ollenkaan yhteyttä Helsingin keskustan alueelle. PItäisi päästä töihin ja määränpää ei ole Rautatieasema. Suutarilan ja Siltamäen yhteyksiä huononnetaan koko ajan kun joku muu alue vain pyytää. Voisiko nyt välillä ottaa silmälasita päähän ja käydä oikeasti siellä Suutarilan alueella katsomassa.

      Poista
    3. Viimeinen lause oli tarkoitettu HSL:lle.

      Poista
    4. Suutarilaan jää nyt melko huonot yhteydet ja en ymmärrä 70:n uutta reittiäkään. Onko HSL:llä jotakin meidän aluetta vastaan vai mistä tämmöinen johtuu? Täällä asuu melko paljon työssäkäyvää väkeä ja on tullut uusi asuntoaluekin, mutta yhteydet huononevat.

      Poista
    5. Pelkästään viideltä ensimmäiseltä pysäkiltä on puoli kahdeksan jälkeen lähteneisiin kahteen bussiin HSL:n omien tietojen mukaan noussut yhteensä melkein 40 henkilöä (keskimäärin). Jatkossa kaikki 40 tulevat olemaan samassa bussissa. Tämä ratkaisu johtaa siihen, että Tapaninvainiotie pysäkiltä ei bussiin mahdu lainkaan eikä ehkä sitä edeltäviltäkään. Seuraavalta pysäkiltä eli Pukinmäenkaari mahtuu siinä tapauksessa, että bussista jää pois Pukinmäen koululle menijöitä. Näiden pysäkkien kautta ei kulje muita busseja. Tulevaisuus näyttää, tuleeko myös Siltamäestä niin paljon matkustajia, että Tapaninvainiosta ei kyytiin enää pääse. Jos 70 olisi kulkenut Pukinmäenkaari pysäkin kautta, olisi Tapaninvainion lounaskulmastakin jotain mahdollisuuksia lähteä liikkeelle ruuhka-aikaan. Olisi hauska nähdä tilasto alueen kaikista pysäkeistä, mutta Pukinmäenkaari lienee yksi eniten käytetyistä.

      Poista
    6. Siltamäessä tuo 72 lähtee sen kerrostaloalueen luota ja kyllä siellä ainakin asuu paljon porukkaa. 2016 aletaan rakentamaan Siltalanpuistoon koteja 850 asukkaalle. Luin, että rakennustyöt on päätetty aloittaa, joten se tuo varmasti lisää käyttäjiä. 70v tuleva 611 menee eri reittiä Tammiston ja Torpparinmäen kautta Mäkelänkadulle. 70v on ainakin nykyisin ruuhka-aikaan melko täysi, vaikea sanoa miten paljon 72:lla on käyttäjiä, kun se ei ole aiemmin reitillä ollut. 70T on ollut suosittu mutta sen päättäri jää Ala-Malmille.

      Poista
    7. Olemme ihmetelleet mikis 72 tuli Siltamäkeen, kun mielestämme 70 Suutaeila-Hakaniemi olisi ollut parempi. Emme ole ,ainakn kuulleet. että sitä olisi tänne haluttu. Siltamäki-Suutarila ei kuitenkaan pärjää pelkällä 611:lla kun se on nyt jo ruuhka-aikaan Siltmäessä aivan täysi. Eipä nämä HSL:n päätökset ole kovin hyviä missään. Kiistaa on käyty oikeudessa asti ja vedottu päättäjiin joka puolella tuloksetta. Netistä löytyy tieroj, jota lukiessa olemme ihmetelleet HSL:n mielivaltaista päätösvaltaa.

      Poista
    8. Olisin säilyttänyt vanhat reitit pohjana eli 70 T:n tilalle 70 joka olisi jatkannut Puistolan asemalle ja 70V:n tilalle tulee 611 molemmille sunnuntaivuorot. 611 oli suunniteltu ja hyväksytty Vantaan linjastosuunnitelmassa ja siitä ei kysytty mitään Siltamäki-Suutarilan asukkailta ja ymmärtääkseni se tulee jo 10.8.2015 liikennöimäään.
      77A:n loppupään Malmilta Töyrynummen kautta olisi voinut korvata 79 jonka päätepysäkki olisi Siltamäessä tai Puistolan asemalla ja 72 jätettäisiin kokonaan nykyiselle reitilleen. Näin linja 611B:n voisi jättää Malmin sairaalalle.
      Miksi linjan 519:n numero piti muuttaa jatkossa 561:ksi ja se ei einään aja Lentoasemalle vaan Aviapoliksen juna-asemalle. Yhden asemavälin pitää jatkossa ajaa Lentoasemalle ja sielläkin on pitkähkö matka terminaaliin.
      Nyt jos tuo toteutuu niin 72 voisi ajaa vaikka Lampputielle asti kuten 70 niin Suutarilan yhteydet pysyisivät ennallaan pyhäpäivisin keskustaan joskin ajoaika pitenee sillä 72 kiertää Oulunkylän kautta on noin 12-15 min hitaampi kuin 70 mutta silti haluaisin, että 611 ajaisi sunnuntaisin vaikka 30 min välein.

      Poista
    9. Suunnittelijat, nyt on tullut tavaksi, että napsitaan koko ajan Siltamäki-Suutarila -alueen yhteyksiä kun joku täällä ehdottelee omalle alueelleen jotakin. 70v hävitettiin Vantaan suunnitelmassa ja emme päässeet sitä edes kommentoimaan. Tietääksemme meillä olisi pitänyt olla oikeus kommentointiin. Ihan lainkin mukaan näin tärkeässä asiassa. Meiltä on poistettu bussiyhteys Helsingin keskustaan sunnuntaisin ja nyt viimeksi vielä harvennettiin 72 vuoron lähtöjä. Toivomme, ettei yhteyksiimme ainakaan enää kajottaisi vähentävästi ja sunnuntai-yhteyden poisjäänttiin emme ole saanet mitään kunnon selitystä. Toivomme myös, että Siltamäki-Suutarila seura aktivoituisi alueen asukkaiden puolesta.

      Poista
  4. Suora yhteys pukinmäestä herttoniemeen poistuu 79 reitin muutoksen takia. Mikä oli 54, kohtalo, kun en sitä tähän hätään mistään löydy, josko se sitten paikkaisi tätä puutetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos olen ymmärtänyt oikein 79 kulkisi edelleen Herttoniemestä Malmille vanhaa reittiä ja jatkaa sitten Siltamäkeen ja Puistolan asemalle.
      54 luultavasti pysyy ennellaan koska siihen ei ole otettu kantaa missään vaiheessa.

      Poista
    2. 79:n reittihän muuttuu suoremmaksi eli tulee Latokartanontietä pitkin ja ei siis tule Pukinmäen kautta ollenkaan. Tuo muutos on hyvä ja tekee reitin selvemmäksi ja on helpompi pysyä aikataulussa.

      Poista
  5. Kiitos reitin 79 suoristamisesta, toivottavasti aikataulu säilyy samana. Blogissa oli kysymys 611:n iltaliikennöinnistä. Yöliikenne alkaa vasta 23.30 ja olisi hyvä, että 611 jatkaisi siihen saakka kun yöliikenne alkaa tai sitten yöliikenne alkaisi jo aiemmin. Puistolan asema on iltaisin melko vaarallinen paikka, joten käyttäisin myöhään ilalla mieluummin bussia kuin junaa. Vastaisitteko tähän. Työmatkaliikenteessä käytän bussi-juna -yhteyttä.

    VastaaPoista
  6. Vielä 79:sta....onhan sen päättäri edelleen Puistola?

    VastaaPoista
  7. Hyviä korjauksia! Hienoa huomata, että palautteisiin reagoidaan.

    VastaaPoista
  8. Kivaa, että yleisesti jo pitkään tiedossa olleet 71v:n ja Malmin sairaalan päättäriongelmat ovat vihdoin kirkastuneet myös HSL:lle.
    Melkoista hakuammuntaa ja sekoilua ollut koko suunnitteluvaihe.
    Eivät taida suunnittelijat tuntea paikallisia olosuhteita eikä matkustajien tarpeita.

    Toivon , että päättäjät kaatavat suunnitelman

    VastaaPoista
  9. 70 ja 69? Eikös näiden vuorojen loppupään reitti ole melkein sama? 70:lla olisi enemmän käyttöä Tapaninkylä, Siltamäki, Suutarila - alueella ja päätepysäkki stadissa voisi olla Hakaniemi. Ja 72 sopisi paremmin Töyrynummeen ja sopisi myös Siltalanpuiston uusiin asuntoihin. Olen nähnyt kyllä ainakin yhden suunnittelijan haahuilevan täällä, tosin yksi käynti ei vielä kerro mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole sama loppupää. 69 sanotaan tuolla näin "Sen sijaan linjan 69 reittiä jatketaan Malmilta Sepänmäen ja Alppikylän kautta Jakomäkeen, jolloin Jakomäen suunnasta muodostuu vaihdoton yhteys esimerkiksi Oulunkylään".

      Poista
    2. Tarkoitin siis stadin päässä

      Poista
    3. Stadin päässä yhdistyvät Töölössä Oopperatalon kohdalla. Sinne saakka menevät ihan eri reittejä.

      Poista
  10. Hienoa, että puolet 72:n ruuhka-aikojen lähdöistä kulkevat Yrttimaantien kautta. Tämä helpottaa huomattavasti arkea, kun ei tarvitse vähintään kahdesti päivässä kulkea Suutarilantien Siwalle lähes puoltatoista kilometriä. Harmi vaan, kun usein tarvitsee liikkua ruuhka-aikojen ulkopuolellakin. Mutta onhan tämä 72+72V ehdottomasti parempi kuin pelkkä 72!

    VastaaPoista
  11. Kiitos 72V:stä nyt pääsee työmatkalainen Yrttimaantieltä Mäkelänkadulle ilman pitkää patikointia.

    VastaaPoista
  12. Suunnittelijoilla oli kaksi pakkomieltä 1. Kaikki matkustajat pitää saada juniin jotta niissä olisi paljon matkustajia 2. Malmi olisi jokin suuri aluekeskus johon kaikki haluavat asioille. Slloin jos haluan keskustaan niin juna on nopein mutta suurin osa matkoistani ja aika minen muunkin Koilliselta alueelta suuntautuu Vallila-Hakaniemi akselille silloin Juna ei auta vaan suoria bussilinjoja pitää olla joten 70, 70T, 70V (jatkossa 611), 72 ja 73 nykyisillä reiteillä olisivat erinomaiset yhteydet mutta ei suunnittelijoita kiinnosta miten ihmiset matkustavat vaan haluavat luoda omat puumerkkinsä linjastoon. Linjojen 75 ja 77 sekä 74:n muuttelu eivät palvele tavallista ihmistä vaan mutkistavat ihmisten elämää. Joskus 5 minutinkin muutos saattaa jatkoyhteydet täysin pieleen ja työmatka voi pidentyä jopa 30 minuutilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen täysin samaa mieltä. Vaihdot tuovat aina lisäminuutteja aikatauluun ja jos yksi linkki väliltä pettää niin helposti tulee lisää kymmeniä minuutteja ja se on kyllä paljon kun sinne töihinkin on tullut luvattua mennä jämptisti tiettyyn aikaan. Junaan en luota ikinä ja käytän bussia tai taksia kun haluan varmistaa että olen ajoissa perillä.

      Poista
    2. Malmi on nykyisin päivälläkin niin epämiellyttävä paikka, ettei sinne kyllä mene kuin ihan silloin kun on pakko. Sama koskee junia, siellä liikkuu nykyisin sellaista porukkaa, ettei oikein tiedä mitä liikkuu päässä. Näitä siis on liikenteessä ihan päivällä, joten mikähän mahtaa olla tilanne yöllä kun loputkin hörhöt ovat liikenteessä.

      Poista
    3. HSL on tehnyt hyvän tuloksen ja yksi syy on liikennekustannusten lasku. Tästä saavutuksesta sitten maksetaan bonuksia. Miten voidaan maksaa verorahoilla yllä pidettävälle virkamieskoneistolle bonusta siitä, että veronmaksajien yhteyksiä huononnetaan? ??? Ylijäämä pitäisi käyttää oikeasti veronmaksajien liikenneyhteyksien parantamiseen eikä virkamiesten elättämiseen. Miten kauan HSL voi oikeasti jatkaa tällä tyylillä? Monen arki muuttuu reippaasti huonompaan suuntaan HSL:n toiminnan takia ja siitä hyvästä maksetaan bonuksia.

      Poista
    4. 74/74N nykyinen reitti on tarjonnut myös liki Suurmetsäntietä oleville junaa korvaavan yhteyden kaupunkiin - uudistus poistaa nämä kaikki käyttäjät ko.linjalta kokonaan. Ormuspellon ja Nallenmäen matkustajatkin poistuvat 74/74N linjalta.
      Tuoneeko Tapulikaupungintiekään uusia matkaajia, kun sitä samaa ajaa jo muitakin busseja.
      Jos 74 linjan matkustajat vähenee entisestäänkin, onko uudistus silloin hyvä ???

      Poista
    5. Suutarilan loppupäähän Tapulinkaupungintien varteen tulee uusia asuntoja, siellä itse asiassa jo kaivinkoneet jyllää. Tämän takia varmasti Tapulikaupungintielle on lisätty bussiyhteyksiä. Tosin ei sinne tule kovin montaa asuntoa, mutta kerrostaloja kuitenkin. Osa on ASO asuntoja ja osa kaupungin vuokrakoteja. Varmaan tuolta alueelta moni ehkä käyttää junaa mutta eivät kuitenkaan kaikki.Suutarilan loppupäähän on jo valmistunut osa Böstaksentien asuin alueesta ja osa on valmistumassa. Toivon todella, että nämä kaikki on huomioitu tässä suunnittelussa. Epäilen, että esim. 850 asunnon projekti Siltakylänpuistoon ei ole suunnittelussa huomioitu ollenkaan.

      Poista
    6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    7. Kiva kuulla, että olemme "sellaista porukkaa, ettei oikein tiedä mitä liikkuu päässä". Kiitoksia vain kohteliaisuudesta!

      Poista
    8. Et ole tainnut kulkea junalla viime ailoina

      Poista
    9. Käytän junaa päivittäin ja viikon aikana on usein oukossa on joko kännissä tai muuten sekavia tyyppejä.

      Poista
    10. Käytän paljon junaa ja muitakin julkisia kulkuneuvoja. Niissä kaikissa on päihteiden käyttäjiä. Kaikki eivät nouse kulkuneuvoihin Malmilta, vaan päihteiden käyttö on tähän kaupunkikulttuuriin kuuluva valitettava ilmiö. (Taitaa esiintyä myös maalla.)

      Poista
    11. Malmi on Malmi ja se ei siitä muutu, Malmintori on todella rauhaton päivälläkin. Hyvä että puolustat tietysti mutta kun se on ongelma-alue niin sitä on vaikea muuttaa. Asuin Malmilla 10 vuotta ja olen keskustellut myös muutaman alueella toimivan yrittäjän kanssa asiasta joten tiedän kyllä tilanteen tarkkaan.

      Poista
    12. Kun 73 on loppupäässä aina aivan tyhjä ja jos halutaan pitää sen päättäri edelleen Bilteman luona niin olisiko mahdollista, että 73 menisi Tapulikaupungin tien kautta Biltemalle? Linjalle olisi varmasti käyttöä Tapulin reitillä enemmän ja matkakin säilyisi samana.

      Poista
  13. Mitä käy nyt 554/K:n yhteydelle Pukinmäestä ja ylipäätään Itäkeskukseen? Olen linjan vakiokäyttäjä ja voin sanoa, että matkustajia on linjalla paljon välillä Pukinmäki-Itäkeskus. Matka-aika Itikseen pitenee huomattavasti linjan muutoksen takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itäkeskukseen pääsee arkisin linjalla 54, viikonloppuisin joko Malmin tai Oulunkylän kautta. 554 on aika mutkitteleva linja, joten vaikka pääseekin suoraan, kestää pitkään. HSL:n olisi kuitenkin kyettävä synkronoimaan etenkin sunnuntaisin, jolloin vuorovälit harvempia, vaihdot 550:een ja 561:een niin, ettei bussia joudu odottamaan. 550:llahan taitaa olla ajantasauspysäkki Ogelin asemalla?

      Poista
    2. Eikös 554 mene uuden suunnitelman mukaan Hakunilaan eikä Itikseen?

      Poista
    3. Nimenomaan. Puksusta itikseen pääsee juuri niin kun edellä on kuvailtu.

      Poista
    4. Kommenttini olikin Tuukka Varjorannalle

      Poista
  14. 74/74n ihmettelin suuresti miksi suora hyvä reitti muutetaan nyt jää iso alue ilman toimivaa yhteyttä

    VastaaPoista
  15. 74/74n ihmiset ovat laittaneet linjan puolesta palautetta johon on koottu tietoa teerisuon tien ja ormusmäen asukkaat ja muut hyvä suora yhteys pitäisi säilyttää

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös liki Suurmetsäntietä asuvia käyttäjiä on nykyisellä 74/74N linjalla. Muutokset siirtäisivät linjan pois myös heiltä.

      Poista
    2. Fallkullan kolmioon ( = liki Suurmetsäntietä) ollaan lähivuosina rakentamassa uusia asuintaloja. Linjan 74/74N NYKYINEN reitti palvelisi myös heitä!
      Reitin siirto kadulle, jolla jo ennestään kulkee kaksi muutakin linjaa tuntuu hölmölle, kun samalla Suurmetsäntie jää ilman yhtään linjaa !!!

      Poista
    3. Linjastosuunnitelmassa lukee:
      Tarjonta paranee erityisesti kasvavilla asuinalueilla Viikinmäessä, Viikissä ja Latokartanossa sekä Malmin pohjoispuolella Ormuspellon alueella Teerisuontien ympäristössä.

      Poista
  16. Töyrynummen osalta tämä on katastrofi. Yksi linja keskustaan, joka on harvoin kulkeva ja erittäin hidas kiertelevä 72. Yksi linja juna-asemalla elikkä jonnekkin Viikkiin vievä 79 kulkee Malmin kautta. Mikä tämän vuoroväli on vrt. 77A& 577? Jotenkin tämän muutoksen voisi niellä jos tämä 79 menisi lahdentietä pitkin keskustaan.

    Muutenkin pyytäisin HSL ottamaan kantaaa siihen, että moni ei halua kulkea Malmin kautta tai muiltakaan juna-asemilta ihan turvallisuussyistä. Asemanseudut ovat nykyään varsinkin iltasella täynnä ikävänoloista porukkaa ja en ainakaan omaa tytärtäni päästäisi kulkemaan yksin iltaisin junalla.

    VastaaPoista
  17. Missä se linja 61 joka piti auttaa Töyrynummen liikennettä?? Nyt vastauksia suunnittelijoilta tähän blogiin sillä tämä linjasto ei kelpaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Töyrymmen osalta suunnitelma on kamala. Tänne luvattiin aluksi nopeutettu linja 70 Malmin kautta keskustaan sekä yllä mainittu linja 61 ja nyt tuloksena etanalinja 72 keskustaan ja 79 viikkiin?!?

      Parahin HSL edustajat. Käykää ajamassa 72 Töyrynummelta keskustaan niin huomaatte kuinka "nopean" linjan jätätte ainoaksi yhteydeksi keskustaan jos ei halua mennä epämiellyttävän Malmin aseman kautta junalla.

      Tämä alue tarvitsee edes yhden n. 30 minuutin linjan Töyrynummen Siwalta keskustaan!

      Poista
    2. Onko tuo linja 79 nyt olevinaan liityntälinja junalle välillä Malmin asema ja Töyrynummen seutu? Onko HSL ottanut huomioon, että liitynnän luotettavuus kärsii, kun ainoiksi vaihtoyhteyksiksi jäävät suhteellisen pitkät ja varsin harvoin kulkevat linjat. Minä en ainakaan haluaisi pitkiä odotusaikoja nykyisillä asemilla...

      Poista
    3. Eikös linja 70 voisi jatkaa sieltä Malmin sairaalalta Suutarilantietä Siltamäkeen jonne päätepysäkki? Tämä ratkaisisi Töyrynummen liikennepuutteen ja toisi tarvittavan linjan alueelle Lahdentien kautta keskustan suuntaan.

      Poista
    4. Tätähän sitä on yritetty vaan HSL ei siihen suostu, päättäri olisi hyvä olla Suutarila. Sunnuntaisin täältä ei mene Helsingin keskustaan yhtään bussia.

      Poista
    5. Ja on myös alueita, joilta ei mene minään päivänä suoraa linjaa keskustaan.

      Poista
    6. Mutta on yhteys kuitenkin toisella bussilla vaihtaen, eikö vaan?

      Poista
    7. Jos asuu juna-aseman vieressä niin ei siitä kuulukaan mennä bussia keskustaan. Suutarila ei ole junaradan vieressä joten bussiyhteys olisi tarpeellinen.

      Poista
  18. Yrittäkää nyt päättää, ensin suurin ongelma oli 72 poistuminen ja mutta enää se ei kelpaa. Monessa muussa paikassa Koillis-Helsinkiä tulee olemaan paljon huonommat yhteydet. Bussien pitää kulkea sieltä minne junalla ei pääse, keskustaan menijät vaihtakoot juniin. Tai kävelkää 611 pysäkille, siitä Siwalta reippailee sinne 5 minuutissa. Teillä on sekin vaihtoehto - meillä muilla ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogi on mielipiteiden esittämistä varten joten me esitämme täällä mielipiteitä niin kuin sinäkin. Toivottavasti asiat menevät hyvin ja lopputulos on hyvä. Ihmisten tilanne on erilainen ja jos sinulla on 6 min. Kävelymatka niin hyvä niin, osalla on pidempi matka.

      Poista
    2. Ja vielä uteliaisuus heräsi...kerrot ettei jostakin pääse juna-asemalle. Et sitten ole varmaan huomannut, että HSL:n strategiassa KAIKKI ohjataan raiteiden ääreen. Olisi mukava tietää mitä aluetta tämä strategia ei koske?

      Poista
    3. Kaikki eivät edelleenkään mene sinne keskustaan joten bussiyhteys pitäisi kyllä olla. Taidat olla HSL:n suunnittelija, jota potuttaa 'vastatuuli'

      Poista
    4. 72 oli Tapaninvainiolaisten taistelu. Meille Töyrynummella sen korvaaminen nopeammalla 61 tai 70 linjalla olisi ollut oiken tervetullut muutos. 72 on niin hidas. Ja reippailemme nyt jo kotoa sen reilut 5 minuutia Siwan pysäkille, mutta sinusta kai molemmissa päissä 15 minuutin kävely on ok. Eihän se lisää työmatkaa kuin tunnilla joka päivä.

      Poista
    5. Tapaninvainiolaisillekin sopisi paremmin, jos 72 tulisi Malmilta tai Aviopoliksesta. Silloin linjaa voisi käyttää molempiin suuntiin eikä pelkästään etelään päin menevää osuutta. Mutta valitettavasti reitit ovat tällaisia kompromissejä.

      Poista
    6. 72:n muutoksessa oli tämän blogin mukaan mm. se, että Tapaninvainion asioinnit ovat Pukinmäessä eli siis päiväkodit, postit etc ja yksi tärkeä kriteeri oli blogin kommenteissa yhteys Pukinmäen juna-asemalle.

      Poista
    7. Stadissa aika moni reippailee eikä nosta siitä meteliä. En vain ymmärrä tätä narinaa kun siellä Töyrynummessa on jo hyvät yhteydet eikä mikään kelpaa. Teillä on ollut suhteessa alueen kokoon erinomaiset yhteydet ja nyt sitten niitä muutetaan niin kuin meillä kaikilla muillakin.

      Poista
    8. Tapaninvainiosta katsoen Pukinmäki-Oulunkylä on juuri sitä etelään päin menemistä ja se kaikkein tärkein suunta. Linja olisi tosiaan vielä parempi, jos sitä voisi käyttää toiseenkin suuntaan. Töyrynummelle tai Siltamäkeen ei ole mitään asioita, mutta Malmilla tai Jumbossa voisi joskus käydä.

      Poista
    9. Siltamäki - Suutarila -alueelta on jo viety yhteyksiä niin paljon että olisi hyvä pitää 72 lähtö Siltamäestä kun sieltä halutaan töihin myös. Eikö teille oikeasti mikään riitä? Tästä hommasta on minulle jäänyt mieleen kolme kovaäänistä porukkaa: Tapaninvainio Töyrynummi ja Kottaraistie, joka on nyt ollut vähän aikaa hiljaa. HSL, toivottavasti nyt huomioitte muutkin alueet eikä niin kuin nyt on tehty, että kovaäänisimmät määräävät tahdin.

      Poista
    10. Lisäys kommenttiin. ..20.49 kommentoineelle. Jos joskus haluat käydä Jumbossa niin pääset sinne vaihdolla 561:een. Katsos kun osa ihmisistä tarvitsee päivittäin yhteyden töihin. Minunkin tekisi mieleni käydä Kaaressa JOSKUS joten haluan sinne suoran bussiyhteyden.

      Poista
    11. Me täällä Siltamäessä ei puolestaan haluttaisiin körötellä Karhusuontiellä kun meillä ei ole siihen suuntaan mitään asiaa todellakaan joten sopisi meille vallan mainiosti, että 72 menisi Malmin kautta ilman tuota tien pätkää.

      Poista
    12. Kyllä tämä koko linjastouudistus on täysi farssi. Tuntuu, että jokaisella aluella palvelut huononevat ja/tai ohjataan turvattomilla juna-asemille.

      Poista
    13. Tiedän kyllä, että Jumboon ja Malmille pääsee vaihtamalla. Aloin vain haaveilla, että Karhusuontielläkin olisi tuon täällä kovasti valitetun Töyrynummen Siwan pysäkin tasoiset yhteydet. Voi miten hienoa olisi, jos pääsisi useampaan suuntaan vaihtamatta.

      Poista
    14. Eikös Kirkonkyläntietä pitkin mene busseja joka suuntaan jos kävelymatka ei ole liian pitkä?

      Poista
  19. Kiitos 68:n reitin muuttamisesta paremmaksi. Koskelan liittymä on hyvä.

    VastaaPoista
  20. Kyllä toi 71B voisi ajaa 71 entiselle kääntöpaikalle, joka
    jää muuten turhaksi. Kyllä siinä olisi pihlajamäestä olevia
    matkustajia, tai sitten olemme pakotetut hylkäämään sen.
    77 suosio kasvaisi jatkossa, kun sen on suora yhteys
    r-torille.
    2 kilometrin tähden , olisi perukoille turha linja, samalla
    häviäisi pukinmäen asemalle toimiva linja

    VastaaPoista
  21. 71B on hieno juttu, tuo autottomalle hyvän yhteyden Viikinmäestä Viikin Prismalle ja yliopistolle. Nykyisellään kävelymatka on turhan aikaavievä ja 71 käyttäminen kaikkinensa vie oikeastaan saman ajan.

    68 kulkeminen Koskelan liittymän kautta on hyvä juttu myös!

    VastaaPoista
  22. Hyvä yhteys viedään kokonaan 74n/74 joka ollut hyvä päivällä Hakaniemi myöhemmi rautatientori miksi kyseinen linja lopetetaan

    VastaaPoista
  23. Eikö kukaan ole huomannut että suoraa yhteyttä ei enää ole linjojen 74 varrelta kaupunkiin kaikille ei sovi juna yhteys tai pitää mennä ensin kaupunkiin ja taas takaisin jollain muulla yhteydellä tehdään tosi hankalaksi kulkeminen eikö pitänyt yhteyksien parantua jo on viety 77a ja nyt viedään 74 ei kyllä ole mitään järkeä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On huomattu, mutta HSL ei ole huomannut, että nykyisen 74:n varrella on Ormusmäen ja Viikinrannan kasvavat asuntoalueet, jotka 74 suunnitelmassa nyt "nerokkaasti" kiertää, mutta mitäs niistä...

      Poista
    2. HSL näkee asian PÄINVASTOIN. Linjastosuunnitelmassa nimittäin lukee:
      TARJONTA PARANEE erityisesti kasvavilla asuinalueilla Viikinmäessä, Viikissä ja Latokartanossa sekä Malmin pohjoispuolella Ormuspellon alueella Teerisuontien ympäristössä.

      Poista
    3. 5-6 min junalle? Vaikka on 10-15min junalle, niin esittävät sitä lähimmäksi julkiseksi liikenteeksi !

      Poista
  24. Millä kuljetaan Siltamäestä Ylä-Malmille ja viedään mukulat tarhaan ja millä siitä jatketaan töihin Töölöön? Eikä kuljeta virka-aikaan vaan viikonloppuisin, ennen kuutta aamulla ja kymmenen jälkeen illalla. Nyt menee yhdellä bussilla "ovelta ovelle" koko ruljanssiin aikaa toista tuntia per sivu. Mitenkä on nyt semmonen kutina, että ei tämä tästä ainakaan lyhene eikä kilkemksen helppous lisäänny. Päin vastoin.
    Ja sanonpahan vaan näin naisena ettei paljokaan kiinnosta hankkiutua Puistolan, sen enempää kun mihkään muuallekaan juna-asemalle raiskattavaksi. Hyvähän se siellä pöydän takana on suunnitella paskaa, kun firman maksama leasing auto odottaa töistä lähtiessä parkkipaikalla.

    VastaaPoista
  25. 74/74n on kyllä kumma kun viedään ainoa bussi kaupunkiin täälläkin asuu paljon ihmisiä on useita jotka tarvitsevat bussia ja jäävät reitin varrella pois

    VastaaPoista
  26. Minkä ihmeen takia sujuva ja toimiva syöttöliikenne lopetetaan Siltamäki- Suutarila-Töyrynummi-alueilta Puistolan ja Malmin juna-asemille, kun kehärata valmistuu? Kyllä näiden alueiden asukkaat tarvitsevat edelleen sujuvat yhteydet junalle ja junaradan suuntaan kehäradan käyttöönoton jälkeenkin!

    Bussilinja 77A tulee säilyttää ja 70 edelleen kuljettava Puistolan asemalle, siten kuin edellisessä luonnoksessa oli! Mitä tulee 75A lakkauttamiseen, sen matkustajamäärä on varmasti kasvanut Suutarilaan Böstaksentielle valmistuneen asuinalueen takia. 75A on ollut hyvä syöttölinja Puistolan juna-aseman suuntaan, jonka takia sitä ei tulisi lakkauttaa.

    75A:lla on päästy sujuvasti Puistolan juna-asemalle, mikä on palvellut työmatkalaisia junalle niin pohjoisen kuin etelänkin suuntaan. Siltamäki-Suutarila alueen asukkaat ovat myös päässeet sujuvasti Suutarilan, Puistolan ja Jakomäen terveyskeskukseen sekä koululaiset kouluihin.

    77A:lla on päästy sujuvasti Töyrynummelta Siltamäen ja Malmin suuntaan sekä työmatkalle, kouluihin että terveyskeskuksiin ja Malmin sairaalaan.

    Ensimmäisessä luonnoksessa bussilinja 70 oli ollut tarkoitus jatkaa Puistolan asemalle, kun 75A lakkautettaisiin. 77A-bussilinja olisi säilynyt ennallaan.

    Nyt uudessa luonnoksessa 77A-linja onkin kaikessa hiljaisuudessa päätetty lakkauttaa ja 70 jäisi Malmille sekä 79 Siilitieltä jatkaisi Malmin sairaalan sijasta Siltamäen kautta Puistolan juna-asemalle. Tämä jos mikään on ihan järjetön idea ja ketä tämä palvelee? Ei ainakaan työ- eikä koulumatkalaisia eikä sairaalassakaan kävijöitä.

    Viimeisimmässä luonnoksessa ei ole otettu riittävästi huomioon päivittäin kulkevia työmatkalaisia, jotka tarvitsevat junaa kulkuvälineeksi, kuka pohjoisen, kuka etelän suuntaan junalla Malmin ja Puistolan juna-asemilta. Kaiken lisäksi suunnittelijat näyttävät ajattelevan, että Töyrynummen asukkaiden, esimerkiksi Yläkaskentien ja Yrttimaantien varsilta, ei tarvitse ollenkaan päästä bussilla Malmin juna-asemalle tai Malmin sairaalaan tai Suutarilan terveyskeskukseen!

    Lisäksi on aika absurdia, että Siltamäki.-Suutarila-alueelta olisi vain yksi bussilinja, 79, joka ajaisi Puistolan ja Malmin juna-asemien suuntaan. Kun bussi lähtee Itä-Helsingistä, sen ajomatka kestää tuhottoman kauan eikä sen saapumisesta Koillis-Helsingin pysäkeille ole sitten enää mitään luotettavaa pysäkkiaikaa, jotta matkalaiset Puistolan aseman suuntaan Siltamäki-Suutarila-alueelta sitä voisivat sujuvasti ja luotettavasti hyödyntää jatkaessaan vaikkapa junalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 75A on kyllä päivisin melko tyhjä joten en usko, että sitä on järkevää pitää yllä. Yläkaskentien ja Yrttimaantien läheltä menee 561b, jolla pääsee Malmin asemalle. Mielestäni 79 on todella hyvä, koska se ajaa 10 minuutin välein. 70 linjaa toivoisin kyllä takaisin esim. niin, että se menisi Hakaniemeen. Meitä on aika monta, jotka eivät käytä sitä junaa niin olisi hyvää, että olisi myös suoria linjoja esim. Hakaniemeen. Töyrynummen tilanne on mielestäni yksi Helsingin parhaita, jos katsoo karttaa.

      Poista
  27. Vaikea arki ja HSL

    HSL:n uudet linjastosuunnitelmat tekevät ainakin meidän perheen arjen niin vaikeaksi, että siirrymme autoilijoiksi kun uusi linjastosuunnitelma toteutuu. Asumme Koillis-Helsingissä ja muualtakin kuulemme koko ajan yhteyksien huonontamisesta.
    Jos työmatkasta tulee usean vaihdon suoritus ihmisille, joilla on epäsäännölliset työajat tai kun ne työpäivät ovat pitkiä niin ei enää yksinkertaisesti jaksa lähteä menemään kotiin 2-3 vaihdolla. Vietämme vapaa-aikaamme mieluummin mieluisten asioiden parissa emmekä siten, että seikkailisimme eri liikennevälineestä toiseen. Miksi liikenteen järjestäminen on näin vaikeaa? Onko vika HSL:n huonossa suunnittelussa vai onko kyse siitä, että kaupungit hakevat säästöjä? Olisi mukavaa tietää mistä oikeasti on kyse. Jos muutokset tehdään Kehäradan takia niin sitten ollaan kyllä ihan puskissa koko asian takia. Kehärata on hyödyllinen joillekin mutta ei todellakaan kaikille.

    VastaaPoista
  28. Miksi Suutarilasta karsitaan sunnuntai vuorot? Miksi kaikki bussit jäävät joko Siltamäkeen tai Puistolaan? Tänne rakennetaan kokoajan lisää asuntoja ja julkista liikennettä karsitaan! Eipä täällä taida asua ketään päättäjää joka tarvitsisi julkisia kulkupelejä, eihän meistä muista niin ole väliä :(

    VastaaPoista
  29. Hei, Oletteko huomanneet, että Kontulan ja Kivikon alueella on runsaasti opiskelija-asuntoja? Tällä hetkellä vaihdot reitillä 78 + 73/70T ovat arkiaamuisin todella yleisiä, sillä alueelta kulkee paljon opsikelijoita Kumpulan kampukselle. Harmillista, että reitti 57 on ohjattu Mukkiniemeen, eikä reitti 68 yllä Kontulaan asti, ja näin kampusmatkalaiset joutuvat edelleen vaihtamaan bussia.

    VastaaPoista
  30. Nykyinen 74 ajaa: Tapanilankaari-Suurmetsäntie-Puistolantie-Heikinlaaksontie-Vanha Porvoontie...

    Uudistuksessa 74 reitti muuttuisi ajamaan: Tapanilankaari-Tapulikaupungintie-Puistolanraitti-Heikinlaksontie...

    Ehdottaisin 74 uudistusta mielummin ajettavan toisinpäin: Tapanilankaari-Suurmetsäntie-Vanha Porvoontie- Heikinlaaksontie- Puistolanraitti- Suuntimotie-Tapulikaupungintie...

    VastaaPoista
  31. Luin tänään, että nämä muutokset eivät tulekaan vielä 2016 vaan 2017... Tämä on todella harmi, sillä uusi suunnitelma on paljon vanhaa parempi. Harmillista, että pieni äänekäs vastustajien joukko saa aikaan hallaa hiljaiselle enemmistölle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alunperinkin muutokset olivat tulossa vasta 2017. Näillä kommenteilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. On todella hyvä, että asia valmistellaan kunnolla ja jos sadat ihmiset ovat laittaneet nimensä adressiin niin ei kai ole kyse ihan pienestä porukasta. Hyvä kun joku on tyytyväinen, aika moni muu ei ole.

      Poista
    2. Kuinka moni on tyytymätön NYKYISIIN LINJOIHIN ???
      Miksi niitä tarvitsisi ollenkaan muuttaa, kun esitetyt uudistukset kuulema EIVÄT VAIKUTA LIIKENNÖINTIKUSTANNUKSIIN. Säilyttäkää nämä nyt vallitsevat reitit ja linjat, niistä ei ole purnattu - uusista sen sijaan on paljon tullut valitusta.
      Miksi uudistaa VAIN uudistamisen vuoksi? Joskus se vanha on parempi, kuin pussillinen uusia - ihan oikeasti !!! Kun kerta kustannuksetkin on samat niin vanhassa kuin uudessa...
      Ei junan kehärata PAIKALLISEEN Koillis-BUSSI-linjastoon vaikuta mitenkään, muutoksia EI TARVITA !!!

      Poista
    3. Hiljainen enemmistö...luehan keskustelua mitä tästä on käyty. Jos kommentteja on näin paljon niin on aika paljon tyytymättömiä. Täällä on pyydetty mielipiteitä ja niitä on täällä annettu. Et varmaan ole työelämässä ja et siis tarvitse yhteyksiä siihen, että pääset työpaikalle.

      Poista
    4. Suurin osa nykyisistä liikennöintisopimuksista on voimassa syksyyn 2017 - siitä muutosajankohta tulee eikä matkustajien mielipiteistä.

      Onneksi muutokset eivät tule kovin nopeasti. Ne, joiden nykyiset yhteydet huononevat oleellisesti saavat vähän enemmän aikaa järjestellä elämäänsä. Muutokset vaikuttavat siihen, mihin päiväkotiin tai kouluun lapset yritetään saada. Samoin työpaikan ja asunnon valintaan.

      Poista
  32. linja 506 olisi kyllä saanut mennä vallilan kautta , koska reitin varrella olisi ollut korkea ja ammatti kouluja , joihin yhteys olisi ollut välttämätön.

    Tämä uusin linjasto muutos on hyvä ,tulevaisuudessa uusi linjasto tarvitsee toisen metrolinjan, jotta säästöjä tulisi helsingin sisäisessä linjastossa.

    Helsinki tarvitsee toisen metrolinjan jota ollaan suunniteltu Helsinkiin jo monta. Asemiakin on valmiina ja rakennetaa parhailaan Pasilassa.
    Miksei toiseta metrolinja ole mitää uusia suunnitelmia tai rakentamis aikataulua. Espa/Eira- Kamppi -Töölöö – Meilahti – Pasila -Kumpula – Vanhakaupunki- Viikki- Alppikylä – Porttipuisto-Hakunila/Maunula-Torpparinmäki- Tammisto- Kartanonkoski- Vantaanportti- Aviapolis- Lentoasema – Hyrylä. Wikipedian mukaan ja ksv rapottien perutteella rakentaminen vuonna 2019, alkaako?
    Kun Helsinki bulevardisoi kaikki pääväylät, niin ruuhkat vain kasvaa enitisestään, Toinen metrolinja vähentäisi ruuhkia todella huomattavasti , se toimii paremmin ja nopeammin kuin raitiovaunulla liikkuminen. Toisen metrolinjan hyötynä ovat myös , liityntälinjojen lisäys , joka helpottaa keskustan bussien ruuhkaa keskustassa. Helsingin keskustaan pääsisi metrolinjoilla ja junilla ,raitiolinjoilla ja runkolinjoilla ainoastaa keskustaan. Helsingin keskustaan voidaan siten myös uudistaa nykyisten bussiterminaalien osalta. maanalla kulkeva toinen metrolinja , uudistaa myös kaupungin osia tiivistämisellä ja palveluiden kehittämisellä. Munkkivuoren jo louhittua metrotunnelia voisi käyttää myös joko raitiovaunuvarikonna tai sitten kolmaslinjan tulisi sinne Meilhdesta saisi hyvi tehty metrolinja haaran väille munkkivuori -Ruskeasuo- Meilahti -kamppi. Toinen metrolinja ei ole vain Helsinkiläisiä varten, vaan koko Helsingin seutua kattava hanke, jonka voi toteuttaa vaiheittain kaupungin osien tiivitämisen ja pääväylien bulevardisointien myötä.

    VastaaPoista
  33. Bussille 77 kaavailtu vuoroväli (ruuhka-aikaankin 15min!) on tuskallisen pitkä meille, joille tuo on ainoa yhteys keskustaan. Ennen 75 ja 74 bussien pysähtyminen samoilla pysäkeillä on tuonut helpotusta tähän, vaikka määränpää onkin busseilla eri.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti: