torstai 18. syyskuuta 2014

Bussi vai ratikka Hämeentieltä Töölöön?



Oletko joskus kironnut bussin 70T myöhästelyä tai etuajassa ajamista? Linja 70T on Koillis-Helsinkiin liikennöivistä bussilinjoista selvästi epäluotettavin. Sen ajoaika erityisesti ruuhka-aikoina vaihtelee päivittäin. Erityisen hankalia paikkoja ovat Lahdenväylän loppupää Koskelan kohdalla, Sturenkatu ja Helsinginkatu sekä Kampissa Runeberginkatu. Merkittävin syy ajoaikojen vaihteluun on liikenteen ruuhkautuminen.
 
Alla on kuva linjan 70T ajoajoista talvikaudelta 2013 – 2014 väliltä Kamppi – Kumpulan kampus. Jokainen piste kuvaa yhtä lähtöä. Musta poikkiviiva kuvaa arvioiduissa pysäkkiaikatauluissa käytettyä ajoaikaa. Kuvasta nähdään, että erityisesti iltaruuhkassa vaihtelu on suurta. Nopeimmat ruuhka-ajan lähdöt ajavat matkan noin 20 minuutissa, mutta osa kuluttaa aikaa 30 – 40 minuuttia. Matka-ajan täsmällinen ennustaminen on siis erittäin vaikeaa. 

Linjan 70T ajoajat arkisin Kampista Kumpulan kampukselle. Pystyakselilla on ajoaika minuutteina ja vaaka-akselilla kellonaika tunteina.

Entä jos unohdetaankin 70T ja mennään ratikalla?



Raitioliikenteen linjastosuunnitelmaluonnoksessa HSL esittää, että ratikkayhteyttä Sörnäisistä Helsinginkatua Oopperalle ja edelleen Runeberginkatua Töölöön parannettaisiin. Linja 8 säilyisi nykyisellä reitillään 10 minuutin vuorovälillä, mutta sen rinnalle tulisi linja 1, sekin 10 minuutin vuorovälillä. Yhteisellä reittiosuudellaan Sörnäisistä Töölöön ratikoilla olisi noin 5 minuutin vuoroväli. Linja 1 liikennöisi myös viikonloppuisin. Ratikoilla on Hämeentiellä, Helsinginkadulla ja Runeberginkadulla omat kaistansa kadun keskellä. Tällöin ne eivät juutu autoliikenteen ruuhkiin ja matka-aika pysyy ennustettavana.


Mikäli hitaasta ja epäluotettavasti linjasta 70T luovuttaisiin, voitaisiin Malmin suunnasta Pihlajamäen, Lahdenväylän, Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien kautta esimerkiksi Hakaniemeen kulkevaa reittiä ajaa nykyistä tiheämmin eli ruuhka-aikoina 5 minuutin välein ja muina aikoina pääosin 10 minuutin välein. Tällöin vaihtoyhteydet ratikasta tai metrosta Sörnäisissä toimisivat sujuvasti ilman pitkiä odotusaikoja.


Sturenkadun varressa on työpaikkoja ja kouluja, joihin linja 70T nykyään tarjoaa yhteyden lähes oven eteen. Toisaalta parin pysäkinvälin matka Paavalin kirkon pysäkiltä Stadin ammattiopiston Vallilan toimipisteelle kestää usein bussilla kauemmin kuin kävellen. Matkaa on noin 700 metriä. Kulttuuritalon naapurissa puolestaan on ruotsinkielinen Åshöjdens grundskola, joka sijaitsee alle 400 metrin päässä Diakoniapuiston ratikkapysäkistä. Korvaavia yhteyksiä Vallilaan voisi tarjota linja 506, jos sen reitti muutettaisiin kulkemaan Arabiasta Sturenkadun ja Vallilan kautta Pasilaan. Nykyinen reitti kulkee Kumpulanmäen, Intiankadun ja Koskelantien kautta.

Alla olevassa kuvassa on hahmotelma siitä, miltä linjasto voisi näyttää, jos 70T korvattaisiin muilla linjoilla. 

Luonnos, jossa linja 70T on korvattu ratikoilla 1 ja 8, linjan 506 reittimuutoksella sekä Hakaniemeen päättyvillä linjoilla 70 ja 73.


68 kommenttia:

  1. Bussikaistat Sturenkadulle välillä Mäkelänkatu - Hämeentie,
    jolloin henkilöautoilta katukapasiteettia pois
    Helpottaisi Hämeentien sillan automääriä

    Siihen rohkea päätös

    VastaaPoista
  2. Ainakin nopea väliaikaisratkaisu olisi sama kuin lonjalla 550. Sisään saa tulla myös keskiovesta eikä lippua tarvitse leimata.

    Se helpottaa matkustajien tuloa ja poistumista.
    Tietysti ongelma on ruuhkainen reitti, mutta ratikan tai bussikaistan toteutukseen menee varmasti vielä aikaa.

    VastaaPoista
  3. oikein hyvä suunnitelma, 70T on ihan hyvä vaa jos eroon päästään, hakis-malmi välille tuli todella hyvä ja palveleva linjaverkosto (70/73)! Kannatan ehdottomasti!! Raitiovaunut ovat nopeampia ruuhkissa, joten ykkösen ja kasin ratikka on oikein hyvä korvaaja

    VastaaPoista
  4. Sitten vielä ratikoille paremmat valoetuudet (nykyään monissa risteyksissä muutama kääntyvä auto pääsee ensin, ihmismassoja kuljettava ratikka odottaa!) ja Hesarin ratikkakaistan parannus niin tuleva 1/8 --pari tulee nopeutumaan yhä. Ainoastaan yhteys Kustaa Vaasan tien suunnasta Sturenkadulle jää puuttumaan välillä Hesari-Mäkelänkatu.

    Rohkeaa olisi päättää joitakin bussilinjoja Pohjolanaukiolle, niin saisi ykkönenkin lisää matkustajia. Ykkösellähän on nopea oma kaista Mäkelänkadulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toihan järjetön jotkut bussit jäävät Pohjolanaukiolle ; HUH HUH
      1 ratikan reitti on jatkossa Mäkelänkatu- kurvi-hesari
      ja Töölon kautta Maskulle

      Jos joku haluaa mennä Mäkelänkadun, Hämeentien varteen ,Hakaniemeen
      ja rautatientorille niin pitää vaihtaa
      HOH , ko hlö ei ole seurannut ratikkareittien rajuja muutoksia,
      taitaa olla ulkona vaatimuksista

      Katsokaa tulevaisuuden ratikkareittien muutoksista,
      muuttuvat tosi rajusti, lähes kaikki linjat murjotaan uusiksi

      Poista
  5. Itse valitsen reitit sen mukaan missä on vähiten vaihtoja: tiukat vaihtoajat eivät voi aina toimia, talvella liukkailla juokseminen rassaa, sadekeleillä en halua seisoskella ulkona jne. Mieluummin hitaammin ovelta ovelle kuin nopeammin vaihtojen kanssa.

    VastaaPoista
  6. Mites Suutarilan päässä, jos sieltä otetaan yksi linja niin huononeehan siinä ennestäänkin hieman hankalasti tavoitettavan kaupunginosan yhteydet?

    VastaaPoista
  7. Liikennöitäisiinkö linjaa 506 myös viikonloppuisin?

    VastaaPoista
  8. Kun koillisen liikenneyhteyksiä viimeksi "parannettiin", junayhteydet Malmin keskustasta kyllä paranivat, mutta valitettavasti kaikki eivät asu kävelymatkan etäisyydellä asemasta. Samalla bussin 70 T vuorovälit harvenivat yhteydet Tapaninvainiosta heikkenivät muutenkin, kun bussien 73 ja 69 reittejä muutettiin.
    Bussi 70T on tällä hetkellä ainoa yhteys Tapaninvainiosta Kirkonkyläntien loppupäästä Malmin asemalle, terveyskeskukseen ja kauppakeskukseen!! Sille välille mahtuu myös monta koulua ja päiväkotia. Tilanne paranisi, jos vuorovälit saisi myös ruuhka-ajan ulkopuolella nykyistä tiheämmiksi. Lentokentän bussi 519/520 auttaa periaatteessa mutta ei juuri käytännössä, sillä se kulkee tavallisesti aivan 70T:n kannoilla. Aikataulujen porrastaminen ja yhden bussivuoron lisääminen / h linjalle 519 auttaisi.
    Kun uusi Jokeri-bussi tulee liikenteeseen, se VOISI auttaa, jos sille varattaisiin pysäkki Tapaninvainioon, vaikkapa Valakkatien ja nykyisen päiväkodin ja peruskoulun kohdalle. 70T:n, 73:n ja 577:n pysäkit olisi hyvä saada lähemmäs Tapaninvainiontien risteystä, jolloin yhteydet Immolantien koululle ja päiväkotiin parantuisivat. Jos tälle välille ei pysäkkiä tule, asuminen lähellä bussilinjaa ei paljon lohduta.
    Jalankulkuliikenne Immolantien koulun ja päiväkodin välillä on erittäin vilkasta, joten niiden välille pitäisi saada "virallinen" polku, jota ei talvellakaan aurattaisi Valakkatien pysäkin kohdalta umpeen!
    Siis Tapaninvainion päiväkodin (Valakkatie) kohdalta bussit kulkemaan Malmin asemalle ja päin vastoin päiväsaikaan vähintään 10 minuutin välein ja 560:n pysäkki Valakkatielle!
    Mitä vähemmillä vaihdoilla matkanteko hoituu, sitä sujuvammat ja nopeammat ovat yleensä yhteydet. Se helpottaa myös ikäihmisten liikkumista!

    VastaaPoista
  9. muuttuko linja 70 loppuu pää miten ?? ala - malmin päätepäkeistä voisi luopua kokonaan ja rakentaa parkkitalolaajennus siihen tai urbaanipuisto

    VastaaPoista
  10. mites yö liikenne tuleeko 70N , voisi korvata linja 72n kokonaan

    VastaaPoista
  11. voitasko linja 73 tai74 tai 75 tai 76 tai 72 päätepysäkki muuttaa pasilaan vikkinrannan kohdalta suoraan pasilaan koskelantietä??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mainitsemasi linjat 73,74,75,76,72 voisi kaikki katkaista jonnekkin, niin saataisi keskustan ruuhkia helpotettua.

      73,74,75 Kalasatamaan. 76AB ennallaan (niin on hyvä), 72 käpylään tai vaikka pasilaan

      Poista
    2. linja 76a ja b ovat todella huonot , kulkee melko tyhjillään nyky malilla.

      Poista
    3. kyllä keskustaa tarvitaan muutama linja , jotka lähtee rautatientorilta.

      Poista
  12. Tuo Stuurenkatu on kyllä aika ongelmallinen katu. 70T:n hitaus sillä kohtaa siirretään vain 506:n kontolle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nopeutuisiko, jos 506 siirrettäisiinkin Sturenkadulta Teollisuuskadulle, josta linjan 59 reittiä Pasilaan? Tosin toisessa suunnassa olisi ajettava Telekadun ja Elimäenkadun kautta, kun ramppia ei ole.

      Poista
  13. Pasilaan voisi tulla neljälle linjalle pieni terminaali , josta lähtisi kaksi koilisen ja kaksi keskisen alueiden linjaa.

    VastaaPoista
  14. miks linja 70 ja 73 päättyvät Hakaniemeen, kun sinne kerta päättyy osa vantaan seutulinjoistakin, onko Hakaniemessä tilaa , niin menon linjan päätepysäkille ?'
    mitkä linjat päättyvät sitten Kalasatamaan ? mitkä seutulinjat päättyvät kalastamaan ?
    Linja 51pitää muuttaa pois kalliosta , koska linja reitti, tulee liian matka ajallisesti , jos metsälästä matkustavat joudutavat käyttää linja 51 päästäkseen keskustaan!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hakaniemessä taitaa seutulinjoista olla vain linjan 516 päätepysäkki (lisäksi 503 lähtee Merihaan puolelta). Miksipä useampi seutulinjoista, esim. osa 600- ja 700-alkuisista linjoista ei voisi lähteä Hakaniemestä?

      Poista
    2. mutta ens vuonna ja 2016 lähtee seutulinjoja kolinkertaisesti enemmän , mutta onko hakaniemessä tilaa ? Hämeentie ruuhkaituu yhtä paljon kuin ennenkin? Kyllä Hakaniemeen mahtuu noin 6bussilaiturii , mutta ei se Hämeentien ruuhkia vähennä yhtään kalasatama voisi tulla päättymään 8 busslinjaa , pasilaan päättymään 4linjaa. Sörnäisiin vois päättyvä kaksi linjaa entisen linjan 22 päätepysäkki on vapaana!!!! linja 51 voisi ainkin lyhentää sörnäisiin silloin se tarjoaisi linjalle 58 paremman vaihtoyhteyden, kuin nyt on

      Mannerheimintien ruuhkat pitäisi saada kuriin, siksi toinen metrolinja on tärkeä saada , sitten voisiin lyhentään linjoja samalla tavalla kuin itäisessä keskustan alueella tehdään, toinen metrolinja bussien päätepysäkki mahdollisuuksia on meilahti ,töölöö ,olympiastadion ja pasila

      Poista
  15. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  16. 70t on hyvä linja, ainoa kunnon yhteys koillisesta töölöön. 506 kiertelee turhia mutkia, mutta eikö tuon koko suunnitelman sisältö ole, että koillista palvelevien linjojen määrää vähennetään ja keskustaa, jossa yhteydet ovat ennestään hyvät, palvelevia linjoja lisätään? 506 kulkee Töölöön yhtä hitaasti tai nopeasti kuin 70t ennen, yhteydet eivät parane, vaan huononevat. Epäilemättä 506 kiertelee kauan Kumpulassa, mutta siellä on kyllä aika paljon matkustajia silti. Vaihto bussista raitiovaunuun on Sörnäisissä hankala, joudutaan ylittämään kaksi vilkasta katua ja raitiovaunun kulku Helsinginkadulla on onnettoman hidasta. Jos 70T koetaan onnettoman epätäsmälliseksi, voitaisiin Runeberginkadun osuudesta ehkä luopua ja ajaa Mannerheimintietä Kamppiin, niinkuin Porvoon bussit ajavat,

    VastaaPoista
  17. Koillis-Helsingissa asuvat ja ruotsinkielistä koulua käyvät oppilaat voivat käydä ala-asteen Tapaninkylässä Staffansby lågstadieskolassa, mutta yläasteelle he siirtyvät Åshöjdens grundskolaniin Alppilaan. 70T on tällä hetkellä heille ainoa vaihdoton yhteys kouluun. Kävelymatka Paavalin kirkon pysäkiltä olisi kohtuuttoman pitkä 13-15-vuotiaille. Matkalla on myös useita vilkkaita risteyksiä, kuten Sturenkadun ja Mäkelänkadun sekä Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun risteykset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon ikäiset kyllä selviävät lyhyestä kävelymatka sta todella hyvin. Enpä usko, että tuo on ongelma.

      Poista
  18. Voisiko linja 70 kiertää stuurenkatu kautta mäkelänkadulle ,lyhentäisi valilan edes ammattikouluun ja muihin kouluihin.
    stuuren kadulle pitää saada joko suora raitiolinja koskelasta tai paavalinkirkolta tai edes bussilnja joka kulkisi suoraa töölööseen stuurenkatua ppitkin , koska stuuren kadulla työpaikka ja kouluja. arkisin jokulinja pitää saada. u linjoissa voisi käydä kertaliput ja matkakortit.

    VastaaPoista
  19. joku poikittaislinja voisi kulkea Struurenkadua pitkin vaikka linja 53A joka kulkisi Valimon asema- munkkivuori- munkkiniemi- meilahti- töölöö- struurenkatu- vallila - hermanni - kalasatama. vaihtaminen linjalle olisi helppoa niin junasta kuin metrosta ja hämeentien linjoilta ja meilahdesta.

    VastaaPoista
  20. 70T -varrella asuvana pidän ehdotusta erinomaisena. Se vahvistaa runkoyhteyksiin ja laadukkaisiin vaihtoihin pohjautuvaa linjastomallia. Jotta laadukkaat vaihdot toteutuvat, pitää samalla ykkönen muuttaa kulkemaan aamusta iltaan ja myös viikonloppuisin. Vain näin vaihdoista Kurvissa saadaan riittävän laadukkaita.

    VastaaPoista
  21. Kannatetaan. Asun Suutarilassa ja en käytä juuri koskaan 70T:a koska se on niin uskomattoman hidas. Mutta 70V sen sijaan on tosi hyvä linja ja toivon, että se säilyy ennallaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ikävä tuottaa pettymys, mutta 70V lakkautetaan ja korvataan eräällä seutulinjalla. Tähän hätään en muista tarkemmin miten asia meni, mutta 70V on Kehäradan tultua historiaa

      Poista
    2. 70V korvataan linjalla 611, joka kulkee tismalleen samaa reittiä välillä Rautatientori-Suutarila. Reittiä vain jatketaan Tikkurilan asemalle Kehä 3:sen, Niittytien ja Tikkurilantien kautta. Liikennöintiajat (ma-la) ja vuorovälit säilyvät kaiketi ennallaan.

      Poista
    3. Juuri näin tismalleen samaa hidasta reittiä kiertäen ihan älyttömästi, matka kestää usein tunnin keskustaan. En mitenkään tajua koko asiaa.

      Poista
  22. Kuljen väliä Alppiharju-Koillis-Helsinki lähes päivittäin, ja 70T:n epäluotettavuus on välillä tuskallista. Se on kuitenkin ainoa suora linja ilman vaihtoja. Suomen ilmasto-olosuhteissa suorat linjat vaikuttavat matkustusmukavuuteen huomattavasti.
    Vaikka Kurvin kautta vaihto sujuisi tulevaisuudessa samassa ajassa, luo juuri tuo vaihdon tekeminen epämukavuutta matkaan, varsinkin huonosti liikkuville ja lastenvaunujen kanssa liikkuville.
    Sitäpaitsi, ruuhkat tuskin vaikuttavat 70T:n epäluotettavuuteen Koillisesta etelään päin kulkiessa, ainakaan etuajassa saapumisessa, joka on ERITTÄIN tavanomaista.

    VastaaPoista
  23. Tämä menee hieman off-topic, mutta eikö linjan 577 lopettamista(Vantaan linjastosuunnitelma) voisi korvata suunnitelmassa ideoidun 70V:n (611) sijasta jatkamalla linjaa 73 Tikkurintieltä Kielotietä, Unikkotietä ja Ratatietä pitkin Tikkurilan asemalle. Linjoja 70, 70V ja (70T) voisi jatkaa Suutarilasta Biltemalle nykyiselle 73:n kääntöpaikalle. Onko tälle jotain järkevää estettä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivon HSL:tä kommenttia tähän ehdotukseen ja muiltakin selitystä, miksi Vantaalta Koillis-Helsingin puolelle liikennöivän bussin pitää mennä Siltamäen ja Suutatilan suuntaan? Mm. Ideassani pääsisi junaliikenteen tökkiessä Tikkurilasta suoraan Puistolaan, josta voisi vaihtaa muualle Koillis-Helsinkiin liikennöiviin busseihin. "Kallis" ratkaisuhan se olisi jatkaa myös 70,70V ja (70T) ehdottamani 73 lisäksi Tikkurilan asemalle. Kapasiteettiongelmiakin voisi tulla, ainakin vanhalla asemalla.

      Poista
  24. linja 53 voitasiin jatkaa merihaasta kalasatamaan , periaattessa se silloin linja 55 voitaisiin lyhentää kalasatamaan. koska linja 53 tarjoaisi vaihdon metroon hakaniemestä. linja 16 tarjoaisi keskustaan suoran linjan.

    VastaaPoista
  25. kalasatamasta on sentään tulossa sentään liikenteen solmukohta siksi nämä linjat tulisi päättää kalasatamaan: linjat 74, 76, 68, 53 , 56,55 , 731,738 ,730,740
    rautatientorille päättyisi linja 72,75 ,77
    sörnäisiin linja 51
    hakanimeen linjat 70 , 73 , neljän vantaan seurulinjaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mihin mahtuu toi määrä busseja kalasatamassa. Siellä sitten pitäisi
      olla bussitermiaali, Ei kai katujen busseja varteen ja päätepysäkki
      metroportaitten viereen . Ja sitten kun systeemi ei toimi, joudutaan
      muuttamaan taas pohjoisten linjat. Eikä kaikki jää kalasatamaan
      Ei kaikki tarvitse metroa eikä junayhtyettä liikkuakseen, niitä kohteita
      on paljon toi edellä mainittu ei ratkaise

      Poista
    2. sinne on tulossa bussi ja raitovaunuterminaali , joka valmistuu 2017

      Poista
  26. HSL, ajatteletteko että Suutarilasta (esim Böstaksentie) kuljettaisiin Malmille sitten 611+560? Vaihdoissa tulisi kuitenkin kadunylitys?

    VastaaPoista
  27. 70T on hidas, mutta vaihdottomana yhteytenä Suutarilasta Kamppiin kuitenkin kätevä. Nähtävästi päätös lakkauttamisesta on jo tehty, kun se on täällä esille nostettu. Vaihto raitiovaunuun on huono vaihtoehto - ratikat kun tuppaavat käytännössä olemaan ylikansoitettuja julkisia käymälöitä, jotka täyttyvät pummilla matkustavista.

    VastaaPoista
  28. Parempi muutos olisi tehdä 70T:n keskustan reittiosuudelle raitiolinja. Kampintorille kääntösilmukka. Siis reitille Kamppi-Ooppera-Sturenkatu-Koskela, tasan samaa toimivaa reittiä kuin 70T. Koskelassa ajastettu vaihtoyhteys "laiturin yli" busseihin 70/73.

    Nyt tarjoatte tilalle ei-oota Sturenkadulle matkustaville ja ykkönen jäisi hassusti yhden pysäkkivälin päähän Kampista. Onko Sturenkatu virallisesti pyhitetty autoliikenteelle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä rakentamista ei ole paljo edes vaan stuuren kadulla pieni pätkä

      Poista
    2. Nykyisin kiskot kulkee Läntisen Braahenkadun kautta Hesarille. Aikoinaan 70-luvulla ratikka kulki Paavalinkirkolta tätä reittiä Helsinginkadulle ja edelleen Töölööseen.

      Poista
  29. eikö linja 506 ole enää tiedelinja???

    miks kumpulan kampuksen opiskelijat on unohdettu kokonaan ??

    miks pitää perustaa linja 551 ? kun linjasta 506 piti tulla runkolinja ja tiederatikkalinja

    eikö olisi järkevää tehdä runkolinja 506 tapiola-otaniemi- pasila - arabia- viikki - myllypuro , kuten aluperin ollaan sunniiteltu välille.
    helpompi tehdä pasilaa kaksi kunnon runkolinjaa kuin monta eri poikittaisilinjaa
    linja 59 ja 50 voisi lyhetään kalasatamaa ja kun kerta linjasta 58 tulee runkolinja 500 ja kulkemaan nykyistä linja 59 ja 58 reittiä ja linja 50 ja 59 kiertämään nykyistä linja 58 reittiä.

    VastaaPoista
  30. 70T-linjan lopettaminen on kammottavan huono idea. Sturenkadun ongelmia ei ratkaista sillä, vaan pitää miettiä mitä itse kadulle voitaisiin tehdä, jotta liikenne saataisiin sujuvammaksi. Nyt suunnitelmissanne on poistaa AINOA Sturenkatua liikennöivä HSL:n linja, joka on vieläpä aktiivisesti käytössä.

    Linja on nykyisellään kovassa käytössä huolimatta siitä, ettei se aina ole aikataulussaan. Aamuisin se on välillä niin täysi, että kuski ei ota enää uusia matkustajia kyytiin ennen Meiran pysäkkiä, jolla edes osa jää pois kyydistä- kahdeksan maissa liikkuvilla vuoroilla osa matkustajista eritoten talviaikaan seisoo vielä Kumpulan kohdallakin. Kumpulan jälkeen loput, yleensä Viikkiin menijät, pääsevät taas istumaan.

    Puhuttaessa Sturenkadun työpaikoista ja "suoraan oven eteen tuovasta" bussista puhutaan itse asiassa vähemmistöstä bussin käyttäjiä. Ensimmäinen aalto Töölöstä lähtiessä jää pois Diakonialla. Toinen aalto postin pysäkillä ammattioppilaitoksen kohdalla. Suurimmat aallot opiskelijoita poistuvat kuitenkin Kumpulassa ja Viikissä.

    Lisäksi unohdatte ilmeisesti sen, että reitin varrella ja sen liepeillä myös asuu ihmisiä. Nyt oletusarvona on se, että kaikki ovat niin hyväkuntoisia, että ylimääräinen kilometri tai pari vaihtoa lisää ei tunnu missään, ja että suunitellut uudet reitit oikeasti palvelisivat kaikkia. Mitä pidemmälle talveen mennään, sitä epäluotettavammiksi kaikki liikennevälineet muuttuvat- ja sitten kun mukaan heitetään pakolliset vaihdot, lisätään kasvavassa määrin myöhästelymahdollisuuksia.

    Kuten havainnollistatte hyvin, bussit eivät pysy aikataulussa. Mutta pitäisikö ennemminkin kysyä sitä, miksi niitä sitten käytetään niin paljon viivästelyistä yms huolimatta? Olen itse kulkenut kyseisellä bussilla päivittäin yli kaksi vuotta, ja bussi on edelleen täynnä tuttuja naamoja joten en ole missään nimessä ainoa.

    Koko ajatus tuntuu käsittämättömän turhauttavalta, ja ennen kaikkea siltä, että ainoa asia mitä on tuijotettu suunnitelmaa laatiessa on ollut matkojen epätasainen kesto. Ilmeisesti linjan käyttäjistä ja heidän lukumääristään tehty kartoitus puuttuu täysin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäksi suosittelen huomioimaan sen, että nykyinen 70T on Viikin kampuksella opiskeleville 6500 ja Kumpulan 6000 opiskelijalle ainut suora linja opiskelijaterveydenhuoltoon Töölön YTHS:lle. Kumpulasta pääsee myös ratikalla 8, mutta Kurvin kautta kiertäminen se vasta hidasta onkin.

      Joten, katsokaa kiltit laajempaakin aluetta kuin pelkkää Sturenkatua työpaikkoineen.

      Poista
    2. Meneehän kamppiin u linjat , joihin käy hsl:llän matka kortti!!! mutta stuurenkatu on liian ruuhkanen, koskelasta raitiolinja koskela varikko- vallila- stuurenkatu - töölöö - kamppi oiva päätepysäkki on kampintori kulkisi linjan 70t vuoro väillä ma-la

      Poista
    3. 70 ja 73 on loistava juttu ja parannus Suutarilan ja Töyrynummen porukalle. Kiitän ja niiaan kauniisti.

      Poista
    4. Hyvä kun puollustatte tätä linjaa. Itse käytän sitä säännöllisesti ja hitaudesta huolimatta aion myös jatkossakin käyttää sitä. Sille joka sanoi että kulkeehan noita U-linjoja Kamppiin. Niistä on osa siirretty kulkemaan rautatientorille koska juuri Stuurenkadun ruuhkan takia linjat ei pystynyt aikataulusssa.

      Poista
  31. Mikä linja korvaisi 70T Suutarila-Viikki(-Kumpula) välillä matkustavien opiskelijoiden koulumatkoja? Joutuisi parilla eri bussilla kulkemaan ja kävelemään reippaasti nykyistä enemmän. Huono idea tämän linjan lopettaminen!

    VastaaPoista
  32. Oletteko ajatelleet ihmisiä Suutarilan suunnalta tuleville? Se on ainoa linja koululleni ja varmaan aika monelle muullekin opiskelijalle..

    VastaaPoista
  33. totta yksi linja malmilta kampin terminaaliin
    ja keskisestä alueelta myös yksi linja kampin terminaaliin

    VastaaPoista
  34. Toinen metrolinja ratkaisisi paljon liikenne ongelmia ja ruuhkia. toinen metrolinja vähentää ruuhkia lahdenväylältä , hämeentieltä , mäkelänkadunlta , stuurekadulta ,mannerheimintieltä ,tuusulanväylältä. luo hyvän yhteyden meilahden sairaala alueelle ja keskustaan.

    VastaaPoista
  35. 70T on ainoa nopsa ja sujuva vaihtoehto Suutarila-Viikki välillä, eikä ehdotuksessa mikään tule korvaamaan tätä. Lisäksi Koskela-Töölö välin kulkeminen hidastuu ja hankaloituu. Itse kuljen varsinkin jälkimmäistä väliä varsin usein!

    VastaaPoista
  36. Mitä jos jatkettaisiin se ratikka Viikkiin, kuten olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. nykymatka ajalla , ei todellakaan kannata jatkaa , jos arabiasta keskustaa menee nyt jo 35min metrolinja on paljon parempi , auttaa myös malmin lentokentän tulevan asuin alueen asukkaita.

      Poista
    2. Tehdään se pikaratikkana Lahdenväylää pitkin. Koskelasta Viikkiin matka taittuu 80km/h vauhdilla muutamassa minuutissa.

      Poista
    3. Ilmarata , 5-10 metrin korkeuteen, ja pysäkkiväli 1-2 km välein
      keskusta -hämeentie-viikintie-viikinperukka , ja kehä 1 yli jonnekin itään
      ja toinen haara jonnekin malmin suuntaan.
      Johan olisi nopea ( nopeus olisi yli 100 kilsaa
      eikä maksa paljon, ( ei niin ! )

      Poista
  37. 70 olisi loistava meille Sörkkään menijöille. Siitä pääsisi kätevästi metrolla Ruoholahteen. Metro on kyllä Helsingin liikenteen ehdoton kuningas. Olen käyttänyt reilun kolme vuotta ja sinä aikana olen vain kerran joutunut odottamaan 10 min. Extraa Ruoholahdessa. Syy oli rikkoutunut metrojuna itiksessä. Toiseksi pahaiten tehtävästään selviävät bussit. Harvoin jää vuoroja pois. Junat ovat puolestaan stadin surkimuksia myöhästelyjensä takia. Jos haluan olla ajoissa perillä en käytä junaa. Näin ääni Suutarila perukoilla kommentoi.

    VastaaPoista
  38. 70 ei ainakaan tällä hetkellä kulje arki-aamuisin, joten jos 70t lakkautettaisiin hankaloituisi matka Siltamäestä Kumpulaan huomattavasti. Toivottavasti tämä otettaisiin huomioon suunnittelussa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. totta kai on. tässä suunnitelussa 70t ja 70 yhdistyy linjaks 70 hakaniemi suutarila välille , yöliikennettä voisi hoitaa 70n , joka sitten jatkuisi rautatientorille , mutta yölläki rautatientorilla on ruuhkaa, eikö junat ja metrot voisi liikkua läpi yön. ainakin vähän pidempää , jos yöliikenteen nlinjat alkaisinkin kulkemaan vasta 01:30.

      Poista
  39. Siis 70t muuttuu 70:ksi ja reitti muuttuu suoremmaksi kuin nykyisen 70T:nja päätepysäkki on Hakaniemi ja täällä päässä Puistola. 70v:sta tulee 611b, joka liikennöi ruuhka-aikana täysin samaa reittiä kuin 70v. Pelkkä 611 lähtee Tikkurilasta ja päätepiste on siellä muuten on sama reitti kuin 70v:lle. 611:n päätepysäkki stadissa olisi rautatieasema. Ja tämä on ymmärtääkseni ehdotus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 70V pitäisi jättää nykyiselleen sillä pahoin pelkään jos se aiotaan pidentää Koivuhaan kautta Tikkurilaan tulee linja paljo myöhästymään. Jos sen pitää mennä Tikkurilaan niin menkööt 577:n linjaa pitkin näin säilyy yhteys Siltamäestä Tikkurilan asemalle.

      Poista
  40. linja 506:lle on huonot vaihto mahdollisuudet , kun linjalla ei ole yhteistä pysäkkiä viikki- valila väillä , että vaihto oli järkevää ja nopeaa , ettei tarvitsis odottaa kovin kaa kauaa , eikä tarviutsisi juosta kiireellä kadun yli. yhteinen pysäkki on ehdoton vaatimus vaihdot hyvällä ajalla ei mitään 15min välein vaan 5min välein.

    VastaaPoista
  41. eikö linjasta 506 voisi tulla runkolinja , tapiola -pasila - viikki, ettei tarvitse perustaa linjaa 551

    VastaaPoista
  42. 70T:n ongelma poistuisi jos se kääntyisi oopperalta Mannerheimintien bussikaistalle ja edelleen Rautatienkadun kautta Kamppiin. Suurin syy linjan viiveisiin on Manskun ylitys ja Töölön kapeat kadut.

    VastaaPoista
  43. Suutarilassa ja Siltamäessä on paljon opiskelija-asuntoja, joissa asuvat opiskelijat pääsevät nyt näppärästi 70T:llä esim. Viikkiin ja Kumpulaan. Miten heidän on tarkoitus kulkea koulullensa mikäli bussilinja lopetetaan??

    VastaaPoista

Lähetä kommentti: