keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Linjastosuunnitelmatyö käynnistyy


Olemme HSL:ssä aloittaneet Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman laatimisen vuosille 2016–2023. Työssä käymme läpi alueen joukkoliikenteen nykytilaa sekä pohdimme, miten voisimme palvella matkustustarpeita entistä paremmin. Kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä.

Blogikirjoituksia voi kommentoida ja tätä kautta on myös mahdollista esittää omia ideoita linjaston kehittämiseksi. Tulemme myös pyytämään Koillis-Helsingin asukkaiden ja muiden asiasta kiinnostuneiden palautetta linjastoluonnoksista suunnittelun edetessä.

Miksi linjastoa suunnitellaan juuri nyt?

Joukkoliikennepalvelut Koillis-Helsingin alueella ovat säilyneet melko muuttumattomina vuodesta 1996 lähtien, jolloin Tikkurilan kaupunkirata otettiin käyttöön. Tuolloin junaliikenne lisääntyi ja osa keskustaan liikennöineistä busseista muuttui liityntälinjoiksi.

Vuonna 2015 sekä junaliikenteessä että poikittaisessa bussiliikenteessä palvelumme paranevat huomattavasti, kun pääradan, Lentoaseman ja Vantaankosken radan yhdistävä Kehärata otetaan käyttöön ja uusi poikittainen runkobussilinja 560 Vuosaaresta Myyrmäkeen aloittaa liikenteensä.

Koillis-Helsingin keskuksesta Malmista tulee Kehäradan junien ja runkobussien keskeinen vaihtopaikka. Junaliikenne paranee myös Helsingin keskustan suuntaan, koska Kehäradan junien myötä vuoroväli Malmilla ja Puistolassa lyhenee ruuhka-aikojen ulkopuolella puoleen nykyisestä. Esimerkiksi arkisin ja lauantaisin päiväsaikaan junia kulkee jatkossa noin 5 minuutin välein.

Juna- ja runkobussiyhteyksien parantuessa on tarpeen tarkastella myös muun Koillis-Helsingin joukkoliikenteen toimivuutta. Muutamilla linjoilla matkustajamäärät ovat olleet jo pitkään erittäin pienet kun toisaalta joillakin linjoilla matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti muun muassa uusien asuinalueiden rakentumisen edetessä. Junayhteyksien parantuessa tärkeää on myös varmistaa toimivat liityntäyhteydet asemille, koska lähes koko Koillis-Helsingin alueelta nopein tapa matkustaa keskustaan on vaihdollinen bussi + juna/metro -yhteys. Lähivuosina muutoksia on tapahtumassa myös ratikkaliikenteessä. Suunnitelmissa on esimerkiksi Sörnäisten ja Töölön välisen poikittaisyhteyden parantaminen. 

Suunnittelualueen rajaus

153 kommenttia:

  1. Bussi 57 päätepysäkki kannattaisi siirtää Latokartanosta Myllypuron metroasemalle sen jälkeen kun uusi tie (Latokartanonkaaren loppuosa) Myllypuron ja Latokartanon välille valmistuu. Näin kilometrin verran 57-bussin reittiä pidentämällä saataisiin sen kyytiin matkustajia metrolta sekä Hallainvuoren ja Myllypuron alueilta. Tämä hyödyttäisi etenkin niitä, keillä matkustus tapahtuu Pasilan, eikä keskustan suuntaan.

    Joku on ehdottanut 57-linjalle jatkoja molempiin päihin ja jopa Myllypuron ohi Itäkeskukseen asti. http://stadinvaltuusto.vas.fi/files/2010/02/57_Helmi_600.jpg

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ehdotuksestasi. Linjan 57 reitin jatkamista Kivikon uuden eritasoliittymän kautta Kontulaan on suunniteltu jo pitkään. Reittimuutoksen arvioitu toteutusajankohta on syksy 2016. Reitin varrella Kurkimäessä, Kivikossa ja Kontulassa on muun muassa paljon opiskelija-asuntoja, joten reitin jatkaminen parantaa yhteyksiä esimerkiksi Viikin yliopistokampukselle. Lisätietoja suunnitellusta muutoksesta löytyy HSL:n nettisivuilta https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/muutokset-vuosaaren-mellunmaen-kontulan-ja-kivikon-bussilinjoilla.

      Poista
    2. Milloin 506 jatketaan myllypuroon????

      Poista
    3. runkonlija 560 pitää jatkaa myyrmäestä matinkytään , kyllä koilisesta halutaan päästä poikittais yhteyksin leppävaaran ja matinkylän suuntaan.
      koska kuljen tämän nykyisin autolla , koska koilisen julkinen liikenne on suunniteltu todella huonosti.

      Poista
  2. Olisi erittäin tärkeätä säilyttää hyvät suorat bussiyhteydet Siltamäestä ja Suutarilasta keskustaan, erityisesti 70V

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! 70V on suora ja nopea ja suosittu yhteys keskustaan, johon ei haluta muutoksia. Linjojen 70T ja 70 nykyistä huomattavasti parempi koordinointi Malmin asemalta keskustaan lähtevien junien aikataulujen kanssa olisi toivottavaa. Nykyisin ainakin viikonloppuisin tämä koordinointi on retuperällä ja seuraavaa junaa joutuu odottamaan 15-20 min, kun edellinen juna on mennyt juuri 5 min. aikaisemmin.

      Poista
  3. vaihdot bussista junaan ovat käytännössä aina hankalia, suorat bussilinjat keskustaan ovat tärkeät, mieluiten mahdollisimman suoraa reittiä.

    VastaaPoista
  4. Koska Alppikylään on tullut uusi iso asuinalue niin linja 75 on ruuhkainen ja hidastunut. Haluaisin että mietitään palauttaa joskys kulkenut linja 75x joka kurvaa Puistolasta moottoritielle ja siitä keskustan suuntaan! Edustan useamman mielipidettä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tai edes kehä 1 kautta lahdenväylälle ja sieltä keskustaan

      Poista
    2. Kannatetaan, mieluiten jo heikinlaakson nesteeltä vasemmalle ja siitä lahden motarille. Vaikea kannattaa joukkoliikennettä kun omalla autolla hurauttaa Heikinlaaksosta vartissa ytimeen sisäparkkiin.. 32min nummitien pysäkiltä rautatientorille (reittioppaan mukaan) ei ole koskaan toteutunut mutta yli tunti on bussissa myös kökötetty. useimmiten 40min. Positiivinen linjan jatko 74 ikealle on hyä, pitäkää siitä kiinni..

      Poista
    3. Kannatetaan myös voimakkaasti! Linja 75 on hidastunut ja tunkuinen. Ja bussi/junakombo on turhan aikaavievä. Olisi hienoa saada yksi linja suoraan kaupunkiin motaria pitkin. Heikinlaaksosta sopiva reitti.

      Poista
    4. Kannatetaan, matkustusaika rautatientorille on nykyään jo yli 40 minuuttia + ruuhkat, lisäksi bussi on täynnä jo heikinlaaksossa, ja silti porukkaa tulee lisää aina lahdenväylälle asti. Kun taas vastaavasti Linja 77:n matka-aika on 30min. Niinkuin joku jo sanoikin, järkevää olisi, että linja 75 kääntyisi jo Heikinlaakson Nesteeltä kohti Ikeaa ja Lahdenväylälle. Linjan 75 pysäkki 3416, voitasiin vaihtaa yhteiseksi linjan 74 kanssa, pysäkki 3868.

      Juna+bussi yhdistelmä toimisi, jos bussit ajoitettaisin junien mukaan, nykyään iltaisin ruuhka-aikana, linjan 75 lähtöaika on sama, kun keskustasta tulevien junien saapumisaika Puistolan asemalle. Kuitenkin pysäkille kävelyyn menee muutama minuutti, lähtee linja 75 aina nenänedestä ja seuraavaa saa odotta yleensä sen noin 10 minuuttia. Tämä nostaa matkustusajan junalla keskustasta ikävästi 30-40 minuuttiin, riippuen I tai K junasta ja bussin poisjääntipysäkistä, oikein ajoitetulla bussilla tästä saisi noin 10 minuuttia pois.

      Poista
    5. Olen puistolasta ja 75 todella kestä kauan! Kannatan lahdenväylän käyttöä, Pihlajamäestä kulkee jo naurettava määrä busseja, ja useita lähempää lähteviä. Sen pari pysäkkiä on kuin bussiterminaali. Puistolasta useinkin asiaa itähelsinkiin joten lahdenväylältä hyvät liitynnät.

      Poista
    6. Olen täysin samaa mieltä. Bussit ovat tupaten täynnä ja osa matkustajista jää pois jo Arabiassa ja melko moni myös Pihlajamäessä eli Tattarisuolle ja Puistolaan menevät joutuvat seisomaan osan matkasta. Ellei linja 75X tule niin toiseksi paras vaihtoehto on se, että bussin 75 ensimmäinen poistumispysäkki olisi joko Viikki tai Malmin hautausmaa (oli käytössä aikaisemmin osalla bussilinjoja).

      Poista
    7. Kaiholla moni meistä on muistellut 75X:ää. Bussia tarvitaan junan rinnalle, kaikki eivät ole menossa Rautatieasemalle. Heikinlaaksosta suoraan Lahdenväylälle on loistava idea! 75 on täynnä Puistolaan päin tullessa jo Hakaniemessä vielä illallakin.
      Liityntäliikenne on lähes vitsi. Junan tullessa asemalla, näemme parhaimmillaan kolme bussia lähdössä Puistolaan. Kun pääsemme pysäkille, ne ovatkin lähteneet. Olemme usein isollakin porukalla kiroilleet näiden kolmen, 75, 75A ja 76A, ajamista peräkkäin, osa lähes tyhjillään, kun asiakkaat odottelevat 10-20 min seuraavaa bussia. Mennen tullen kulkevat samaan aikaan Puistolantietä. Voisiko liityntäliikennettä hoitaa etenkin ruuhka-ajan ulkopuolella pikkubusseilla.
      Kiitos 705 linjasta, toivottavasti mahd. moni löytää sen.
      PS. Toinen noista todita-ettet-ole robotti fonteista on tosi hankala, todella vaikea saada selkoa. Enkä tietääkseni ole robotti...

      Poista
    8. Varmaa ihan hyvä idea saada 75 kulkemaan nopeammin keskustaan. Mutta nyt 75 on ainoa bussi, jolla Alppikylästä pääsee keskustan suuntaan. Jos siis 75 siirtyy jo Heikinlaaksosta moottoritielle pitäisi saada uusi linja kulkemaan Jakomäestä Alppikylän kautta keskustaan. Alppikylä laajenee koko ajan ja matkustaja määrät lisääntyvät. Näkisin kuitenkin ratkaisuna ruuhkien purkuun 75:sen lyhyemmät vuorovälit ruuhka aikoina. Myös viikonloppuisin keskustasta Puistolaan päin olisi kyydin tarvetta jo ennen 7. Sunnuntaisin voisi ensimmäinen vuoro lähteä jo 6 aikaan Puistolaan eikä vasta 6.55.

      Poista
    9. Siksi on ehdotettu linjaa 75X, joka kurvaa Heikinlaakson Nesteeltä Lahdenväylälle, silloin linja 75 jää koskemattomaksi.
      Linjan vuorovälin lisäys ei todennäköisestikkään ole ratkaisu, nykyiseltään ruuhka-aikana vuoroväli on vain 8 minuuttia, mutta silti ongelmia on. Vuorovälin lyhennys johtaisi siihen, että bussit kulkisivat äkkiä jonossa, yksi kerää kaikki ihmiset, loput kulkevat tämän bussin takana tyhjillään, ehkä jopa etuajassa, ennen kuin saapuvat keskustan ruuhkiin.

      En ymmärrä miksi Linjoja 75, 75A ja 76A ei voida laittaa liityntälinjoina kulkemaan junan kanssa samaan aikaan. On helppo arvioida, että aamulla ihmiset tulevat bussilla Puistolan asemalle ja siitä junalla keskustaan ja taas vastaavasti iltapäivällä Keskustasta junalla Puistolaan ja siitä bussilla kohti kaupunkia. Joten miten on niin vaikeaa ajoittaa bussin lähtö, muutamaa minuuttia junan saapumisajan jälkeen.

      Itsekkin huomaan lähes aina, että junan saapuessa bussi on vielä laiturilla, mutta kun laiturille on kerennyt kävellä, on bussi jo lähtenyt ja seuraavaa saa odottaa aina vähintään sen 10 minuuttia.

      Poista
    10. Olemme pyrkineet parantamaan liityntäyhteyksiä Puistolan asemalta radan itäpuolelle. Voimassa olevissa aikatauluissa lähes kaikilta Helsingin suunnasta Puistolaan saapuvilta junilta on arkisin jatkoyhteys linjalla 75, 75A tai 76A aamusta iltaan n. klo 21 asti. Esimerkiksi klo 14 - 18 busseja Puistolan asemalta lähtee n. 5 minuutin välein. Myöhemmin illalla sekä sunnuntaisin liityntäyhteydet valitettavasti toimivat Puistolassa huonommin, mutta tähänkin saataneen parannuksia vajaan vuoden kuluttua, kun junaliikenne tihenee.

      Poista
    11. Erinomaisia ehdotuksia varsinkin 75X:n osalta, jota kannatan lämpimästi! Harmitti ihan vietävästi silloin, kun mainittu linja lakkautettiin.

      Vaihdolliset juna-bussit eivät toimi iltaisin esim. teattereista tullessa, sillä teatterit/konsertit päättyvät usein vasta klo 21-22 välillä eikä iltakymmenen paikkeilla tosiaankaan Puistolan asemalta lähde busseja junien saapumisaikojen mukaan. Bussi-juna ei myöskään houkuttele siinä vaiheessa, jos pisararadan takia pääseekin enää Pasilaan asti ja yhdistelmä muuttuu bussi-juna-juna/raitiovaunuksi - Helsingin sisällä pitää päästä myös koillisesta keskustaan maksimissaan yhdellä vaihdolla.

      Poista
    12. Nyt kun Alppikylästä puuttuu vielä kaikki palvelut, linjan 75 leikkaus vaikeuttaa asukkaiden päivittäistä elämää huomattavasti, kun päiväkoti, koulu ja työmatkat mutkistuvat. Alppikylän läpikulku tulisi ehdottomasti säilyttää. Nimim. Nyt jo kolmella bussilla töihin matkustava

      Poista
  5. Pihlajamäen suunnasta Pukinmäen juna-asemalle, on liian hankala.
    71 päätepysäkiltä on noin puolen kilometrin kävely , jos
    käyttää bussi-juna- yhdistelmää ja myös toiseen suuntaan
    Nyt on linjan vuoriväli melkein 15 minuuttia koko päivän mukaan lukien ruuhka-ajatkin, kun linja 71V söi noin 7 minuutin vuorovälin
    Jos tulet junalla, takuulla ei ehdi järkevästi 3.. 4 minuutissa
    huonot vaihtoyhteydet pilaavat tälläisen mahdollisuuden

    Lisäksi N juna ajaa 10 minuutin vuoroväliä

    79 pysäkki on noin 100 metrin matka, mutta useinmiten
    Hertsikan suunnasta myöhässä, vaihdot ei onnistu
    Toiseen suuntaan onnistuu vähän paremmin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 69 voitaisii lopetttaa pikkuhiljaa tai ainakin lyhentää Oulunkylään , koska se on helsingin kiertävin linja ja hitain linja. sen korvaa pisararata , ja muut bussi linjat. esim 554 ja 72 korvaa malmi-patola välin. Pasila- Keskusta väilin korvaa pasilan tulevat raitiolinjat. tietysti linja 69 on ehdoton , silloin kun junat lakkoilee tai myöhästelee. muuten se on täysi turha linja , kun sen voi korvata muilla linjojen reittimuutoksilla.

      Koilis-Helsinki tarvitsee poikittaisi linjoja, muuallekkin kuin vain malmille.

      kontula- jakomäki- tapanila- tapaninkylä- maunula- pasila, olisi hyvä yhteys. väli.

      79 ja 552 jatkaminen malmilta ainaki mailmin sairaalle olisi hyvä tai pidemälle koilisen alueella. koska malmin terminaalilta olisi ja joustava vaihtaa junaan tai muihin linjoihin.

      Linjat 76a ja 76b kaipaa uudistusta , koska ihmiset , jotka tuleva muualta kuin koilisesta , eivät osaa kulkea niillä. yhtäsekava kuin ennen 3t ja 3b ennen olivat.







      Poista
    2. Jep, linjat 76a ja 76b ovat hyvin sekavat, kummallakaan linjalla ei ole suoranaista päätepysäkkiä. Lisäksi Malmilta lähtiessään molemmilla linjoilla lukee vain Puistola, joten täytyy tietää kumpaan nousta, jottei joudu kiertämään Puistolan aseman kautta.

      Poista
    3. Siis 71 päättäri on siinä juna-aseman vieressä niin miten siitä saat puolen kilsan kävelymatkan??!

      Poista
    4. Linja 69 ei todellakaan ole turha ja tarpeeton. Se on Tapaninvainion tienoilta erittäin merkittävä liityntäliikennelinja sekä Malmin että Pukinmäen asemille. Olisi erittäin toivottavaa, että se myös synkronoitaisiin junien kanssa niin, ettei tarvitse juosta kilpaa kellon kanssa tai vaihtoehtoisesti odotella kahtakymmentä minuuttia. Jos halutaan vähentää yksityisautoilua, on parannettava joukkoliikenteen toimivuutta. Tapaninvainio on pientaloalue, jonka pihoilta starttaa turhan monta autoa jokaisena arkipäivänä kohti keskustaa.

      Poista
  6. Raidejokeri ei sitten valmistu seuraavan kymmenen vuoden aikana? Spora olisi paljon busseja parempi poikittaissuunnassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Tässä työssä emme käsittele Raidejokeria, jonka suunnittelu etenee omana projektinaan. Raidejokerista laaditaan parhaillaan hankesuunnitelmaa. Lisätietoa löytyy netistä osoitteesta www.raidejokeri.info. Lähtökohtana Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmassa on, että Jokeri eli runkolinja 550 palvelee joka tapauksessa tiheällä vuorovälillä oli kulkupelinä sitten bussi tai ratikka.

      Poista
  7. Latokartanosta reitti Meilahteen on hieman hankala. Etenkiin taka-osasta tuleville. Vaihtoehtoja on kaksi. 1. bussi 68 arabiaan, vaihto ratiovaunu 8, Operan kohdalla vaihto raitiovaunu 4 kisahallin kohdalla. 2. bussi 68/57, vaihto Viikintiellä bussiin 506. Bussin 506 reitti etenkin Kumpulan kampuksen lävitse on hidas ja ahdas. Koskelantie on usein ruuhka-aikoina todella tukkoinen. Pasila > Koskelantie kestää pahimmillaan 30 h. Tätä Meilahteen menevää osuutta pitäisi parantaa, monien työpaikka sijaitsee kyseisellä alueella ja työajatkaan esim. sairaalassa eivät ole normaalit toimistoajat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös työryhmämme on kiinnittänyt huomiota linjan 506 hitauteen Viikin ja Pasilan/Meilahden välillä. Olemme pohtineet, voisiko reitin siirtää kulkemaan Sturenkadun ja Vallilan kautta Pasilaan, jolloin reitti lyhenisi Vallilan reittivaihtoehdosta riippuen 1 - 1,5 kilometrillä. Toisaalta Sturenkatukin on varsin ruuhkainen, joten mahdolliset nopeutumisminuutit todennäköisesti laskettaisiin yhden käden sormilla.

      Poista
    2. Liikennöitäisiinkö linjaa 506 myös viikonloppuisin?

      Poista
  8. Matka Latokartanon pohjoispäästä keskustaan kestää keskimäärin 40 minuuttia (9km), koska ainut bussi (68) kiertää sekä Tilanhoitajakaren, Viikin kampusalueen että Arabianrannan. Kävely Kehä1:lle tai 79:n pysäkille ja vaihto metroon tai bussi 57 Mäkelänkadulle ja vaihto ratikkaan eivät ole toimivia vaihtoehtoja (kävelymatkat pitkiä ja vaihdot hitaita ja hankalia). Tarvittaisiin suora ja nopeampi yhteys - ovatko kaikki mutkat tosiaankin pakollisia kaikille vai voisiko joku bussi oikaista edes jonkun noista mutkista (joko Tilanhoitajakaaren, kampusalueen, Arabian tai vaikka kaikki noita). Bussin ajoaika lyhenisi 10-20 minuutilla (ruuhka-aikoina vieläkin enemmän, koska silloin bussilta saattaa kestää tuohon matkaan 50 min).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarvitaan 68X kulkemaan suoraan latokartanonkaarta pysäkin 3241 kautta keskustaan.

      Poista
    2. Hämeentie on usein ruuhka-aikaan niin tukkoinen, ettei pelkkä 68x tätä yhteyttä pelastaisi. Metroasema on Latokartanon pohjoisosista vain reilun kilometrin päässä. Tämä lyhyt pidennys parantaisi liikenneyhteyksiä paljon, mutta bussiyhteys keskustaan päin olisi silti olemassa. Myöskään Latokartanon eteläosista matka keskustaan ei ole kovin kaksinen alueen etäisyys huomioon ottaen, vaikka siellä on myös linja 79. Voisi pohtia mahdollisuutta perustaa uusi linja Herttoniemi - Viikintie - Latokartano - Myllypuro (Alakiventie), joka kulkisi ainakin ruuhka-aikoina.

      Poista
  9. Samaa mieltä reitistä Meikkuun. Käyn Lastenklinikalla viikottain ja matkaan menee aina tunti suuntaansa. Lisäksi lastenklinikalla on kaupungin iltapäivystys lapsille. Reittiä pitäisi miettiä oikeasti järkevämmäksi.

    VastaaPoista
  10. Toinen metrolinja on ehdoton saada koiliseen pasilasta viikin kautta Malmin lentokentän tulevalle asunto-alueelle ja sieltä alppikylän kautta sieltä porttipuistoon ja hakunilaan päin, koska tällä hetkellä julkisilla liikkuminen on todella hankalaa keskustaan koko koilisesta , missä ei kulje raideliikenettä , eikä sitä ole lähellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maksatko sinä omasta pussistasi verorahoja korotetusti seuraavat 20-40vuotta, jotta metro saataisiin kustannettua? Aika moni varmaan valitsisi huokeamman ratkaisun, kuin miljardien metroa.

      Poista
  11. Linja 69 voitaisii lopetttaa pikkuhiljaa tai ainakin lyhentää Oulunkylään , koska se on helsingin kiertävin linja ja hitain linja. sen korvaa pisararata , ja muut bussi linjat. esim 554 ja 72 korvaa malmi-patola välin. Pasila- Keskusta väilin korvaa pasilan tulevat raitiolinjat. tietysti linja 69 on ehdoton , silloin kun junat lakkoilee tai myöhästelee. muuten se on täysi turha linja , kun sen voi korvata muilla linjojen reittimuutoksilla.

    Koilis-Helsinki tarvitsee poikittaisi linjoja, muuallekkin kuin vain malmille.

    kontula- jakomäki- tapanila- tapaninkylä- maunula- pasila, olisi hyvä yhteys. väli.

    79 ja 552 jatkaminen malmilta ainaki mailmin sairaalle olisi hyvä tai pidemälle koilisen alueella. koska malmin terminaalilta olisi ja joustava vaihtaa junaan tai muihin linjoihin.

    Linjat 76a ja 76b kaipaa uudistusta , koska ihmiset , jotka tuleva muualta kuin koilisesta , eivät osaa kulkea niillä. yhtäsekava kuin ennen 3t ja 3b ennen olivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 69 ei todellakaan ole turha ja tarpeeton. Se on Tapaninvainion tienoilta erittäin merkittävä liityntäliikennelinja sekä Malmin että Pukinmäen asemille. Olisi erittäin toivottavaa, että se myös synkronoitaisiin junien kanssa niin, ettei tarvitse juosta kilpaa kellon kanssa tai vaihtoehtoisesti odotella kahtakymmentä minuuttia. Jos halutaan vähentää yksityisautoilua, on parannettava joukkoliikenteen toimivuutta. Tapaninvainio on pientaloalue, jonka pihoilta starttaa turhan monta autoa jokaisena arkipäivänä kohti keskustaa.

      Poista
  12. Yölinjasto kuntoon 72n ja 76n, pitää lakkauttaa ja korvata linjoilla 72,75,70,74n ja 73n reittimuutoksilla ja liikennöin aikoja pidentämällä.

    VastaaPoista
  13. Helmi ei toimi Pihlajistontien ja Pihlajamäentie risteyksessä
    Pihlajamäkeen päin ( ABC / ent ESSO huoltoaseman kohdalla)
    Usein bussilla 71 ja 71V menee kaksi valokiertoa
    ennenkuin jatkaa matkaa, aivan liian lyhyt vihreä

    VastaaPoista
  14. Toinen metrolinja on pakko saada Helsinginkiin enne jo 2023 ,koska liikennemäärät kasvaa ja nopeayhteyksi helsingin keskustaan kaivataan koko helsinginkiin. koilis-helsinkiä se helpottaa toisen metron linjan molemmat suunnitellut haarat Tammiston ja torpparimäen metroasemat siltamäen lähellä olevia asuin alueita. toinen haara viikki, malmin lentokentän jaalppikylän metroasemat palvelee hyvin koilista helsinkiä

    VastaaPoista
  15. Linja 68 Viikissä on aivan liian hidas keskustaan, kiertää ihan liikaa. Viikkiin pitäisi saada suorempi ja nopeampi reitti rautatieasemalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatan. 68X oli hyvä, harmi kun lopetettiin.

      Poista
    2. tai sitten uusi linja heikinlaakso - tattarsuo- kivikonlita - latokartano - lahdenväylä- rautatientori, tämä toimia linja 75 ja 68 tuki linjana. linja numero olisi 76 tai ehkä reitti voisi mennä malmin kautta 76a ja 76b reittiä puistonlan asemalle.

      Poista
  16. Vuolukiventien ja Maasälvän pohjoispään asukkailtaon vain hidas
    yhteys Pihlajiston ja ruuhkaisan Hämeentien loppupään kautta
    Ainoa nopea linja on 75, johon matkaa tulee yli 500 metriä , joka kulkee
    ostarin itäpuolta ja sen sijaan länsipuoli Pihlajamäkeä on unohdettu
    tyystin
    71V:ta osa vuoroista takaisin 71:lle ja parinkymmenen minuutin välein
    moottoritietä kulkeva uusi linja ruuhka-aikaan

    Ja linjan Pukinmäenkaarelta voisi jatkaa Malmin sairaalan pihaan,
    jolloin pääsee ilman vaihtoa sinne

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos muuttaisi linja 74 lahdenväylän kautta tai sitten lisää vuoroja linjalle 73.
      tai 70T lyhentäisi kalasatamaan ja linjan 74 kanssa

      Poista
    2. kannatan linja 71 jatkamista malmin sairaalalle , kun muuten linja 71v lopetaan , kun pukimäen päätepysäkki puretaan tulevien asuin talojen tieltä.

      Poista
  17. Herttoniemi - Viikintie - latokaratano - Kivikonlaira-Tattarisuo - heikilaakso- porttipuisto-> välille oli hyvä saada poikitaislinja , poalvelee hyvin työpaikka alueita ja asuin alueita

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. latokartano - kivikonlaita*

      palvelee*

      Poista
    2. Kannatan, varsinkin Puistolan ja Tattarisuon alueelta puuttuu poikittaisyhteys Itä-Helsinkiin. Hyvät yhteydet on vain Mellunmäki - Itäkeskus välille, sekä Vuosaareen, muuten matka-ajat kasvavat pitkiksi ja vaihtojakin tulee vähintään kaksi. Ruuhka-aikojen bussi tiheydelläkin auto matkustaminen on 2-3 kertaa nopeampaa ja helpompaa kuin lukuisat vaihdot.

      Poista
  18. Jos reittiä 57 jatketaan liittymän valmistumisen jälkeen Myllypuroon niin miten se on suunniteltu toteutettavaksi? Nykyiselläänhän linja ajaa kääntöpaikalle Von Daehnin kadulle. Onko tämä Von Daehnin kadun pätkä tarkoitus jättää ajamatta uudessa suunnitelmassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä jää ajamatta , mutta linja 57 jatketaan kontulaan ei myllypuroon

      Poista
  19. Linjaa 75A tulisi uudistaa nykyiseltään. Heikinlaakson ja Puistolan alueen ihmisten terveyspalvelut ovat ainakin osittain Suutarilassa ja osittain taas Jakomäellä (syytä voi vain kysyä Helsingin kaupungilta) ja terveysasema uudistuskin tulossa vasta 2030. Kulkeminen varsinkin Suutarilaan on hyvin hankalaa. Ainoa vaihtoehto on linja 75A, kuitenkin vuoroväli on aina vähintään 20 minuuttia ja HSLn ilmoittama matka-aika välillä Siltamäki - Kalteentie (25 minuuttia), ei pidä paikkansa ja yleensä Jakomäestä lähtenyt 75A on jo Heikinlaaksossa myöhässä 5 minuuttia, koska bussi kiertää Jakomäentien kautta. Nämä kun otetaan huomioon niin matkat voivat ottaa jo 60min (kun mukaan otetaan 20min odottelu kummassakin päässä, sekä 20min matka-aika, mikä Heikinlaaksosta vähintäänkin on). On totta, että 75A on usein tyhjillään, lukuunottamatta liikennettä Puistolan asemalle ja ruuhka-aikoina sieltä poispäin, joten jotain reittimuutoksia/pidennyksiä, voisi olla järkevää suunnitella Siltamäen päähän.

    VastaaPoista
  20. Linjat 73 ja 70T päättymään Hakaniemeen
    linjat 74 ja 76 päättymään kalasatamaan
    75 säilyy nykyisellään korvaten 76n
    72 jatketaan puistolan asemalle kiertäen tapanila kautta
    70 säilyy nykyisellään korvaten linja 72n
    linja71 jatketaan malmin sairaalalle
    linja552 jatketaan malmin sairaalalle tai jatketaan siltamäkeen korvaten 77a
    76 puistola- tapanila- nallenmäki -kivikolaita-latokartano - lahdenväylä- kalasatama korvaten 76b ja b
    75a muutetaan linja78 poikitaislinjaksi kontula-jakomäki- puistola - suutarila - siltamäki- paloheinä - maunula
    linja 79 jatketaan tapanilan kautta puistolan asemalle näin se korvaa linjat 76a ja b
    linja 69 lyhennetään oulunkylä-pasila
    välille.
    linja68 säilyy nykyisellään.
    linja 506 jatketaan myllypuroon tai sitten kivikonlaita- tattarisuo - heikilaakso - porttipuisto ->
    linja77a säilyy ennallaa tai muutettaan välille malmin sairaala - nallenmäki- alppikylä -jakomäki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja osa voisi myös päättyä pasilaan

      Poista
    2. 70T on muuten ainoa linja jolla pääsee kulkemaan Koillisesta suoraan Vallila-Alppila-Töölönlahti-Töölö-Kamppi -alueelle. Sturenkadulla ei ole muita HSL:n linjoja joilla pääsisi välillä Paavalinkirkko - Hämeentie kulkemaan. 70-linja voisi kyllä kulkea muutenkin kuin viikonloppuisin ja ruuhka-ajan ulkopuolella.

      Poista
    3. Linja 69 ei todellakaan ole turha ja tarpeeton. Se on Tapaninvainion tienoilta erittäin merkittävä liityntäliikennelinja sekä Malmin että Pukinmäen asemille. Olisi erittäin toivottavaa, että se myös synkronoitaisiin junien kanssa niin, ettei tarvitse juosta kilpaa kellon kanssa tai vaihtoehtoisesti odotella kahtakymmentä minuuttia. Jos halutaan vähentää yksityisautoilua, on parannettava joukkoliikenteen toimivuutta. Tapaninvainio on pientaloalue, jonka pihoilta starttaa turhan monta autoa jokaisena arkipäivänä kohti keskustaa.

      Poista
  21. Latokartanosta noin tunnin bussimatka mutkittelevalla 68:lla keskustaan. Reittiä voisi miettiä uudelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, voisi auttaa edes, jos Viikin eritasoliittymän valmistuttua linja 68 jatkettaisiin Myllypuron metroasemalle. Tosin sitten Von Daehnin kadun joukkoliikenne pitäisi miettiä uudelleen. Joka tapauksessa tällä hetkellä Latokartanon pohjoisosista nopein reitti keskustaan ei missään tapauksessa ole 68 vaan linja 54 Pukinmäkeen, josta juna tai vaihtoehtoisesti Myllypuroon Kehä I:n busseilla ja sieltä metrolla. Tämä tuskin on ollut alkuperäinen tarkoitus.
      Mahdollisuuksia:
      Linja 92 muutetaan reitille Itäkeskus-Myllypurontie-Latokartanonkaari-Von Daehin katu
      Linjan 68 päätepysäkki Alakiventielle (nykyisen linjan 92 päätepysäkki). Tässä yhteydessä linjan 68 voisi mahdollisesti päättää Kalasataman uudelle asuinalueelle. Näin yhteydet Arabian ja Latokartanon välillä säilyisivät, mutta samalla matka-aika keskustaan nopeutuisi.

      Poista
    2. Jos linja 68 jatketaan Myllypuroon ei tämä nopeuta Von Daehnin kadun loppupään asukkaiden matka-aikaa keskustaan, koska lähin pysäkki tulisi näin ollen olemaan Latokartanossa Siwan kohdalla, johon on matkaa melkein kilometri.

      Poista
  22. Linja Heikinlaakso/Puistola-Pasila välille.
    Kannatetaan 75 siirtämistä Lahden motarille jo Heikinlaakson Nesteen kulmalta.
    Liian hidas linja nykysellään.

    VastaaPoista
  23. Tapanilasta ei pääse bussilla keskustaan kuin 74N vuorolla. Olisi suotavaa, että tarjotaan myös bussilla mahdollisuus tähän tai sitten on turvattava 76B ja 76A jatko, että pääsee juna-asemalle. 76B ja 76A ovat monelle jatkoyhteyksiä Ajurinaukiolta, mutta harmittavan usein niiden lähdöt menevät päällekkäin 73 tulon kanssa. Olisiko 73 linjaa mahdollista muuttaa niin, että kulkisin Vanhaa Tapanilantietä jolloin korvaisi 74 reittiä.

    VastaaPoista
  24. Ormuspeltoon kaivtaan yhteyttä keskustaan ja viikin ja Kalasataman suuntaan.

    VastaaPoista
  25. Toivottavasti suunnittelijat muistavat, että Vantaan rajakin on mahdollista ylittää. Esim. Tikkurilan asemalta pääsee nykyään sujuvasti bussilla minne tahansa Vantaalla mutta muutaman kilometrin päässä Helsingin puolella olevat paikat (esim. Heikinlaakso) ovat täysin katveessa. Seutuliikenteen maksuraja ymmärtääkseni poistuu tuolta kohtaa joka tapauksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuolle on historialliset syyt miksi ei bussit kulje tuota väliä, oli pitkään ajatus että "Helsingin sisäinen liikenne, HKL:n bussit" ja "Vantaan sisäinen liikenne, YTV:n bussit". Joukkoliikenne ajateltiin pitkään kunnan omana palveluna. Ihmisiä kuitenkin liikku tänä päivänä kntarajoista riippumatta ja nythän esim linjat 39 ja 74 kulkevat jo vantaan puolelle. Termit "sisäinen" ja "seutu" häviävät, kun Vantaan uudet linjat aloittavat vuoden päästä. Viimeistään sitten kun mainitsemasi maksuraja muuttuu vyöhykemaksurajoiksi.

      Poista
  26. Liityntäliikenne idästä Puistolan asemalle olisi sujuvampaa, jos Suuntimotiellä olisi lähempänä radan alikulkua pysäkki. Nyt idästä tulevat bussit kiertävät laiturin alitettuaan vielä yhden pysäkin kautta ennen radan länsipuolista Tapuliaukiota, josta taas on käveltävä koko ratapihan alitse, koska paikallisjunat menevät itäisimmältä laiturilta.

    VastaaPoista
  27. Myös bussiliikenteen kannalta olisi sujuvampaa, jos Lahden motari muutettaisiin kaduksi ja siinä olisi useampia liittymiä. 75 on toivottoman hidas, mutta kierrättäminen Kehä III:n tai Jakomäen kautta Lahden motarille on varmaan hidasta sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei linja 75 ole mitään järkeä ruveta Jakomäen kautta kierrätämään Lahdenväylälle, sillä Jakomäessä on oma linja 77 joka menee suoraan Porvoonväylää ja siitä Lahdenväylää keskustaan.

      Mutta jos 75 siirrettäisiinkin kääntymään Heikinlaakson Nesteeltä, Vanhaa Porvoontietä, Kehä III:sen Heikinlaakson liittymään ja siitä suoraan Lahdenväylälle, niin ei siitä nyt kovin suuri kierto tulisi. Kun muistetaan vielä, että Heikinlaakson jälkeen seuraava pysäkki on vasta Viikissä (pysäkki 3034) ja siitä seuraava Valtimontiellä (pysäkki 3032).

      Poista
    2. Puistolan 75 pitää saada motarille tavalla tai toisella, ettei mene Sörnäisiin pahimmillaan kolmea varttia Alppikylän ja Pihlajamäen matkalaisia kerätessä. MIten olisi uusi linja, joka lähtee Alppikylästä ja ajaa Tattarisuontietä, kyllä siinäkin joku bussi tarvitaan teollisuusalueen työpaikkaliikenteeseen ym.

      Poista
    3. 75X kulki aikanaan Puistolasta, päätepysäkki oli Puistorilla, Jakomäen kautta keskustaan ja oli todella nopea tähän nykyiseen 75:n reittiin nähden. Se ei pysähtynyt Jakomäessä vaan meni suoraan Lahden väylälle. Turhauttavaa, kun matka Vallilasta Puistolaan kestää melkein aina 35-40 min.

      Poista
  28. Bussilinjojen loppuosan sujuvuuteen voisi vaikuttaa kieltämällä pyöräily Hämeentien bussikaistoilla liikennemerkillä. Pyöräilijä voi kiertää Hämeentien Sörnäisten rantatien pyörätien tai Pengerkadun kautta ja taluttaa tarvittaessa jalkakäytävällä loput.

    VastaaPoista
  29. Lentokentältä lähtevän päivän viimeisen bussi linja 519 lähtöä voisi viivästyttää vartilla. Nyt ongelmana on että siitä myöhästyy sen 5 min.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaan mieltä , koska linja 519 odottaa aina junia malmilla , miks näin ? , eikö se vuorovälit voisi olla sellaiset , että ne toimivat siten ettei tarvitsee jää odottamaan junia.

      Poista
    2. Miten tämä kommentti ei tallennu sitten millään?? Samaa mieltä tästä, tuntuu että joka kerta iltakoneella tullessa viimeinen 519 lähtee sen 5 min ennen kuin pääsee koneesta pysäkille. Älyttömän raivostuttavaa.

      Poista
  30. Linjalta 550 on hankalat vaihdot Viikistä Pihlajanmäen suuntaan. Viimeistään linjan 560 startatessa siihen pitäisi kiinnittää huomiota, jotta vaihdot runkolinjalta toiselle toimisivat jouhevasti.

    Olen aiemminkin kirjoittanut suunnittelijoille mielipiteeni asiasta, mutta koska täällä on jälleen kirjoitettu niin raidejokereista kuin metrostakin, kirjoitan siitä uudelleen. Mielestäni nykyiset suunnitelmat raidejokerista ovat riittämättömät. Jokerit tulisi suunnitella raitiovaunutyyppisille trollikoille, jolloin raiteita ei tarvitse rakentaa eikä raiteiden takia synny liikennesumia onnettomuuksien takia, jolloin liikenne olisi vähemmän häiriöherkkää. Linja 550:n suosio osoittaa selvästi, että alueelle tarvitaan jatkossa järeämpää kalustoa joukkoliikenteeseen ja sen reitille tulisi suunnitella kehämetro. Alue on kantakaupungin laajenemisvyöhykettä ja metro mahdollistaisi tiiviimmän kaupunkirakenteen. Jos raidejokeri rakennetaan kalliilla, ei metroa päästä suunnittelemaan pariin vuosikymmeneen.

    Samoin Pasilan metrolinja olisi tärkeämpi toteuttaa ennen Sipoon peltometroa. Pasilan linjalla ja sen jatkolinjoilla on käyttäjät jo valmiina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä , toinen metrolinja olisi heti alussa jo kannattava , verratuna , kun odottaa kunnes österiin tulee asukaita kunnolla.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_metro#mediaviewer/File:Helsinki_Region_commrnw.png

      Poista
  31. Tikkurila- porttpuisto-Heikinlaakso-Alppikylä-kivikonlaita -kehä 1- itäkeskus välille tarvittaisiin bussilinja näin voitasii lopettaa linja 94b ja muille linjoille muutoksia.

    VastaaPoista
  32. millos läntistä linjastoa suunnitellaan helsingissä ?

    VastaaPoista
  33. niin entäs keskistä linjastoa ?

    VastaaPoista
  34. HSL:LLÄN ON LUVATTAVA ETTEI JUNAT MYÖHÄSTY KERTAAKAAN KEHÄRADAN ALKAMISEN JÄLKEEN ; KUN NYT NE MYÖHÄSTELEE JOKA PÄIVÄ AAMULLA. JOS JUNAT KULKEVAT KAUPUNKIRADALLA 5MIN VÄLEIN, MYÖHÄSTYMISIA EEI SAA TULLA SILLOIN, MUUTEN KAIKKI JUNAT MYÖHÄSTYY.

    Kuljin linja 78 ja junalla , junat myöhästeli joka päivä , kunnes kyllästyin junien myöhästelyyn ja hankin auton. JOS HSL LUPAA 95%!!!! etteivät junat myöhästele , siirryn kulkemaan runkolinja 560:stä ja junaa tikkurilaa töihin kulkemiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VR hoitaa junaliikenteen, mene sinne valittamaan.
      Ruuhka-aikana lähijunien K & I on pakko kulkea n. 5min välein, sillä matkustajia on niin paljon. Tämä johtaa sitten siihen, että jos yksi juna on myöhässä, myöhästyy seuraava ja taas sitä seuraava. Järkevämmällä suunnittelulla tosin voitaisiin välttää koko päivän kestävä myöhästymisaalto. Yksinkertaisesti vain peruuttamalla junia välistä, jolloin ei syntyisi niitä ruuhkia radalle.

      Poista
  35. Hsl voisi julkaista suunnittelualueen uusimmat linjojen kuormitusmäärät, vasta
    tämän jälkeen keskustelijat. pystyy paremmin ottaa kantaa
    Nyt kaikki tieto on Hsl suunnittelijoilla, jotka pihtaavat tietoja
    Mihin tarttis tehdä jotain, jos joku linja poistuu, mihin kuormitusmäärät
    siirtyvät ja keihin se vaikuttaa.
    Esim paljonko tulee nousuja Hämeentien loppupäästä oleville linjoille ja
    samoin paljon tulee nousuja Pihlajamäestä esim linjan 75
    joka on nopein keskustaan menevä linja , josta myös valitetaan
    kun hidas
    Ihminen älykkäänä valitsee aikataulussa nopeimman linja
    Tälläinen älykkyys tapahtuu esim Leppävaaran asemalla
    A-juna on 3 minuuttia hitaampi, silti sitä Kirkkonummen
    junaa jaksaa odottaa 10 minuuttia tai enemmän kun se on nopeampi
    Ja sitten pääsee käytävälle seisomaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "esim linjan 75 joka on nopein keskustaan menevä linja , josta myös valitetaan kun hidas" - puistolalaisten kannalta todellakin on hidas! Keskeltä vanhaa Puistolaa kertyy 75 matka-ajaksi Rautatientorille säännöllisesti noin 40 minuuttia, usein jopa enemmän. Ja se on mielestäni liikaa Helsingin sisällä matkustettaessa. Sitäpaitsi esim. sadesäällä hyppää mieluummin bussiin, kun matka pysäkille on noin 150 metriä sen sijaan, että kävelisi sateessa juna-asemalle kilometrin verran vaikka tietää bussimatkan kestävän turkasen kauan.

      Poista
  36. Tapanilan asemantienoolta ja Fallkullasta pääsee suoraan keskustaan AINOASTAAN N-junalla - SUORA ja nopea junayhteys ja pysähtyminen Tapanilassa on ehdottomasti turvattava!

    Bussi 74 EI kulje keskustaan asti, kulkee harvoin ja sen matka-aika Fallkulla-Hakaniemi on 50-60min...( ja siihen 10-15 min lisää, mikäli Hagiksesta vielä keskustaan haluaa ) linjaa EI siis voi pitää junan vaihtoehtona. Nykyinen 74 on kaarteleva ja hidas maisemien katselu reitti, eikä palvele vakio kulkuyhteytenä Tapanilaa ja Fallkullaa.
    74 palvelisi ( ja saisi lisää matkustajia) Keskusta-Tapanila/Fallkulla-linjana, mikäli se kulkisi tiheämmin/nopeammin/suorempaa reittiä ja ENNENKAIKKEA AJAISI KESKUSTAAN ASTI.

    Malmi-Tapanila/Fallkulla-Puistola 76ab bussit kulkevat myös todella harvoin, niitäkään EI voi pitää milläänmuotoa järkevinä/toimivina jatko-yhteyksinä Malmin asemalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myöskin I-juna kulkee väliä Tikkurila - Helsinki ja pysähtyy kaikille asemilla.

      Poista
  37. Viikinmäkeen rakennetaan koko ajan lisää asuntoja, joten Lahdenväylälle (Hernepellontien ylityksen kohdalle) olisi hyvä saada pysäkit, jossa pysähtyisivät siis kaikki moottoritietä ajavat linjat. Tämä toisi (eteläisen) Viikinmäen asukkaille nopeat yhteydet keskustaan.
    Myös Pihlajamäestä on jatkossakin päästävä busseilla suoraan keskustaan moottoritietä pitkin, matka-aika n. 15-20 min Rautatientorille. 71:n kyydissä on turhauttavaa istuskella. Nykyinen 75 ja 73+metro ajavat mielestäni sopivilla vuoroväleillä (tosin usein peräkanaa) ja yleensä aina pääsee istumaan.

    VastaaPoista
  38. Turha luulla että kehä 1 eteläpuolelta matkustaa ensiksi
    Malmille ja sitten takaisin lähes samaansuuntaan
    Olkoon kuinka vaan 5 minuutin vuorot arkena.
    Kyllä se kokonaismatka-aika ratkaisee paikasta A paikkaan B
    Kaikki vaihdot myös matkalla samaan suuntaan kulkuneuvosta
    toiseen ei ole ratkaisu
    Esim ekaksi bussilla Sörnäisiin ja sitten metrolla Rautatientorille

    Toiseksi bussikaistojen valvonta on olematonta.
    Siinä Hämeentien sillalla on jatkuva jonohenkilöautoja
    Sturenkadulta tunkemassa bussikaistoille



    VastaaPoista
  39. Hyvä, että malmin asemalta tulee laajemmin yhteyksiä myös poikittaisiin suuntiin. Ongelmana on kasvavien alueiden (Suutarila ja Siltamäki, Tapanila) asukkaiden kulku malmin asemalle, 577 oli huikea parannus, joka tiheksi vuorovälejä ja mahdollisti yhteyden Tikkurilan aseman seudulle. Toinen ongelma on poikittaisliikenne Jumbo- Tammisto-Porttipuisto. Näissä liikekeskittymissä käy paljon pienipalkkaisia henkilöitä töissä, toki alueen asukkaat käyttäisivät enemmän myös julkisia vapaa-aikanaan, esim. Jumbon leffat yms. Ajatuksena bussilinja, esim. 74 ajaisi poikittaista rinkiä koillisessa ja toisi matkustajia juna-radan varteen vaihtoyhteyksiä varten. 73 ajaisi yksin, nyt päällekkäistä reittiä malmi- Hakaniemi..?

    VastaaPoista
  40. Malmin suunnille ehdotusta.

    76A Malmi - Tapanila - Puistola
    76B Malmi - Fallkulla - Puistola

    Linjatunnukset vaihtuisivat Malmin ja Puistolan asemilla. Lisäksi linjakilvissä voitaisiin esittää määränpään lisäksi se, minkä kautta linja koukkaisee, esim.

    76A Tapanila - Puistola
    76A Tapanila - Malmi
    76B Fallkulla - Puistola
    76B Fallkulla - Malmi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täsäkin on yksi hankaluus, jos et hyppää bussiin joko Puistolan tai Malmin asemalta, menee helposti harvoin 76A/B:llä kulkeva ihminen sekaisin, kun molempiin suuntiin kulkevassa bussissa lukee 76A tai 76B. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, ettei henkilö ehkä tiedä missä Tapanila tai Fallkulla on ja saattaa joutua tehdä turhan kierroksen tämän takia.

      Poista
  41. 577 mahtava linja Malmilta Tikkurilaan! Kovasti kaivattu ja käytetty.

    69 on todella tärkeä näin! Novan, Malmitalon ja Postin vierestä kiertäen kaikki lähiöt matkalla stadiin. Tänään just menin sillä suoraan Malmilta Haartmaniin ja muutenkin on useimmin käyttämäni linja kun Malmilta keskustan suuntaan menen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. nopeemmin pääsee junalla ja bussi 58

      Poista
  42. suora kysymys; Onko Koillisen linjasuunnittelun keskeinen tavoite KUSTANNUSTEN SÄÄSTÄMINEN? Vai onko tavoite PALVELUJEN PARANTAMINEN? Nämä tavoitteet ovat useimmiten vastakkaisia. Oletan, että suunnittelijat eivät ole liikkeellä ilman jonkinlaista toimeksiantoa, joten kerrottakoon se suoraan. Minun vaikutelmani on, että säästöt on tavoitteena, mutta voihan olla, että olen väärässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavoitteenamme ei ole ensisijaisesti säästää, vaan saada samalla rahalla aikaan linjasto, joka palvelee nykyistä linjastoa paremmin. Tämä toki tarkoittaa sitä, että jos joillain linjoilla kustannukset kasvavat, on vastaavasti joillain toisilla linjoilla alennettava kustannustasoa. Koillis-Helsingin joukkoliikenteeseen on joka tapauksessa tulossa parannuksia jo ensi vuonna, kun runkolinja 560 aloittaa ja junaliikenne lisääntyy Kehäradan valmistuessa.

      Poista
    2. Kirkonkyläntiellä on liikaa linjoja tulevina vuosina , eikö osa nyt kulkevista siirtää kulkemaan muille kaduille.

      Poista
  43. Linja 72 on ainoa Koillis-Helsingin linja, joka kulkee Mäkelänkatua, ja tämän yhteyden säilyttäminen on tärkeää. Myöskään alueilla, joilla kulkee vain yksi linja (Tapaninvainiossa Karhusuontiellä 72 ja Tapaninkylässä Laulurastaantiellä ja Kottaraistiellä 73) eivät julkiset liikenneyhteydet saisi heiketä 560:n liikennöinnin aloittamisen myötä.

    Yölinja 72N toimii hyvin, eikä kävelymatka pysäkiltä millekään alueelle Tapaninvainiossa, Tapaninkylässä, Suutarilassa tai Siltamäessä ole kohtuuttoman pitkä. Myös vuoroväli on sopiva, ja 76N:n kanssa yhdessä Koillis-Helsingin yöliikenne toimii kaikille alueille.

    Ruuhka-aikoina Tapaninkylän Töyrynummen puoleiselle alueelle kulkee sopiva määrä busseja (72/73/77A/577) ja lähes aina niihin mahtuu kyytiin. Vaihdot juniin ja esim. Malmilta Itäkeskuksen busseihin toimivat ruuhka-aikoina hyvin.

    Kuitenkin esimerkiksi iltaisin ja keskipäivällä bussien lähtöjen päällekkäisyyksiä on paljon. Päivällä Tapaninkylästä kaikilla kolmella reitillä bussit kulkevat lähes samaan aikaan niin, että bussien mentyä seuraavat tulevat vasta parinkymmenen minuutin kuluttua. Ongelmallista tämä on Malmin kautta keskustaan kuljettaessa, kun voi tähdätä matkansa vain joka toiseen junaan. Parempi olisi, jos 73 ja 77A/577 lähtisivät vuorotellen ja toteuttaisivat näin 10 minuutin vuorovälin alueella.

    Iltaisin on sama ongelma Malmilta Tapaninkylään. 73 ja 77A/577 lähtevät iltaisin Malmilta samaan aikaan, ja sitten on 20 minuutin odotusaika seuraaviin busseihin. Junia kuitenkin menee 10min välein, jolloin joka toisella junalla keskustasta tullessa joutuu odottamaan vartin vaihtobussia. Sujuvammin tämä kävisi, jos 73 ja 77A/577 lähtisivät vuorotellen yhteensä 10min välein. Jos 77A/577 siirretään lähtemään Malmilta samaan aikaan 76A:n kanssa, palvelevat 77A/577 ja 73 Tapaninkylää sekä 73 ja 76A Tapanilan suuntaa kumpaakin 10 minuutin vuorovälillä.

    Toivottavasti sujuva yhteys Malmilta Itäkeskukseen pysyy, vaikka 560 alkaakin liikennöidä. Vaihto 560:stä metroon Kontulassa, jossa metro menee vain 8-10 minuutin välein, ei ole hyvä korvaava yhteys Itäkeskuksen tai Herttoniemen suunnalle matkaaville.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, jos huomioidaan vain Malmi ja Tapaninkylä. Valitettavasti Koillis-Helsinkiin kuuluu paljon muutakin. 77A ja 75A linjojen lähtöajat on tehty niin, että Siltamäestä ja Jakomäestä lähtevät bussit lähtisivät tasa välein (n. 10min välein). Ja jos 77A/577:n aikatauluja aletaan muuttamaan Malmilla ja Tapaninvainiossa asuvien mukaan, kärsii tästä taas 75A:n käyttäjät.

      Kun vielä otetaan huomioon, että Puistolassa iltapäivä ruuhka-aikaan bussia saa yleensä odottaa 8 minuuttia, koska bussit eivät kulje junien kanssa samaan aikatauluun, niin Puistolaan pitäisi ennenmmin saada hyvät juna+bussi yhteydet (75 & 75A), sen sijaan, että Malmilla palveltaisiin 4 eri bussilla. Niin, että pääset junasta suoraan kävelemään mihin tahansa bussiin, joka vie suoraan oven eteen.

      Poista
    2. .Mäkelänkatua ptkin kulkee myös Koillis-Helsinkiin kuuluvasta Suutarilasta bussi nro 70v joten ei 72 ole ainoa

      Poista
  44. Mitä tahansa linjastolle teettekin niin älkää vaan lopettako linjoja 72, 69, 702 ja 703 älkää myöskään muuttako niiden reittejä. Ne on meille Tapaninvainiossa asuville autottomille todella tärkeitä linjoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. linja 69 korvautuu linjalla 554 malmin ja pukinmäen asemille :) linja 72 pitää säilyttää.

      Poista
    2. Se ei ole sama asia, 69:llä on ihan erilainen reitti kuin 554:llä, myös Malmin suunnalla koska se menee Itikseen eikä näin ollen mene esim. Malmi Novan lähelle. Ja toiseen suuntaan taas kulkee ihan eri reittejä.

      Poista
    3. no mutta ei sinne ole pitkä matka kävellä novalle malminterminaalilta. linja 69 voidaan lyhentään oulunkylän asema- patola- pasila välille , linja 554 korvaa malmi-oulunkylä välin. 69 voisi korvata linja 52 reitin oulunkylässä , näin linja 52 voisi kulkea suoraan 550 kanssa samaa reittiä.

      Poista
  45. Voisiko jonkun bussin saada kulkemaan esim. Malmin kauppatie 4 a:n kautta jompaan kumpaan tai kumpaankin suuntaan? Kyllähän tuosta menee toisinaan satunnnaisia busseja, mutta ne eivät ole "reitillä"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muutaman sadan metrin päästä Kirkonkyläntieltä, Kenttätieltä ja Malminkaarta menee jo kymmenniä busseja & juna. Joutuu monevat kävelemään paljon pidempiäkin matkoja Koillis-Helsingissä bussi pysäkille ja tarjonta on todella paljon heikompaa kuin Malmilla.

      Poista
  46. Toiveena on, että bussiyhteys keskustaan olisi nopeampi kuin se tällä hetkellä on. Käytän päivittän bussia 70v ja ruuhka-aikoina meno Sörnäisiin kestää jopa 40 minuuttia, kun bussi kiertää niin monen mutkan kautta. Jatkan Sörnäisistä Ruoholahteen. Olen koikeillut myös yhteyttä, jossa menen bussilla Puistolaan, sieltä junalla Helsingin keskustaan ja siitä sitten taas metrolla Ruoholahteen. Kun tähän lasketaan kaikki kävelyt niin matkustusaika on sama joskus jopa pidempi kuin tuolla Sörnäisten kautta menevällä yhteydellä. Toivottavaa olisi, että reitti olisi suorempi ja se palvelisi koillisen asukkaita eikä kaikkia muita. Suunnitelma, jossa 70v muuttuu 611:ksi ja lähtee Tikkurilasta on ihan käsittämätön. Tämä ei varmasti ole ihan loppuun asti ajateltu, ainakin toivon niin. Jos 70T olisi nopeampi niin voisin ajatella meneväni sillä Kamppiin ja sieltä metrolla, mutta kun sekin kiertää kaikki mahdolliset paikat. Välillä tuntuu, että HSL ei ajattele ollenkaan matkustajien todellisuutta vaan haluaa väkisin kaikki raiteille vaikka se edellyttää matkustajilta älytöntä matkustamista raiteiden äärelle. Toivoisin lisäksi, että suunnittelijat olisivat helsinkiläisiä eikä esim. Vantaalta. Bussien laatu on välillä aivan järkyttävä, viime aikoina tähän on tullut hieman parannusta. Ja vielä loppuun...olisi tasa-arvoista, jos myös lentokentän bussit ottaisivat esim. Mäkelän kadulta matkustajia kyytiin. Nyt bussit ajelevat tyhjinä ohitse. Tiedän, että Vantaa on kasvava alue, mutta meitä on todella paljon muitakin ja asioita pitäisi katsoa kokonaisvaltaisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. linja 611 ja 611B korvaa 70v, joka kulkee 70v nykyistä reittiä. ja linja 611 korvaa 577 siltämäki-tikkurila välin

      Poista
  47. Niin, tiedän kyllä, mutta kun jo nykyisin 70v on ihan täysi ja kiertää monen mutkan kautta. Siihen ei yksinkertaisesti mahtuisi enää ylimääräisiä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin mutta siihen tulee parannus , kun kaks eri linja kulkee tiheällä aikataululla keskustaan tuusulanväylään pitkin!!!

      Poista
    2. Aikataulu on ihan sama kuin nykyinenkin joten ei kyllä mikkän muutu.

      Poista
    3. Ja reittikin on sama kuin nykyisin eli kiertää ihan älyttömästi joten käsittämätön suunnitelma.

      Poista
    4. https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/vantaan_joukkoliikennelinjasto2015.pdf

      Kannattaa käydä katsomassa Vantaan linjastosuunnitelma, josta selviää, että ainoa muutos mikä olisi tulossa on että osa vuoroista lähtee Tikkurilasta. Aikataulu on sama kuin nykyisin ja myös reitti muilta osin sama. Muutosta on se, että tuo linja on vieläkin täydempi ja vieläkin hitaampi.

      Poista
    5. 70V-asiaan vielä yksi hidaste...usein matka Helsingin keskustasta Suutarilaan kestää jopa tunnin. Nimittäin Torpparinmäentiestä eteenpäin on välillä autojono, jolloin liikenne seisoo ja tuossa osuudessa saattaa mennä jonotukseen 10-15 minuuttia. HSL:n päättäjät ovat tervetulleita matkustamaan aamulla ja myös iltapäivällä ruuhka-aikaan tuon reitin ihan sieltä loppupäästä Helsingin rautatieasemalle. HSL vastaa usein, että menkää Puistolan asemalle ja sieltä junalla. Tätäkin on kokeiltu ja kyllä sitäkin kautta menee todella paljon aikaa kävelyineen päivineen, yleensä 50 minuuttia. Jos juna-aikataulut ovat sekaisin, niin kuin usein on niin silloin aikaa menee vielä enemmän. Nopeampi yhteys olisi todella tarpeen ja ennen kaikkea sen tulisi palvella paremmin Suutarian asukkaita. Alueella on myös yrityksiä ja juuri valmistunut Böstäksentien asuinalue. Joku kysyi onko tästä blogista puhuttu missään paikallislehdessä. Ei taida olla, HSL haluaa tiettysti ettei kommentteja tule ja yhteyksien huononnus voidaan toteuttaa. HSL ei kohtele kaikkia tasapuolisesti,tästä on moni samaa mieltä.

      Poista
    6. Sama asia on ihmetyttänyt ja olen siitä joskus kai antanut kommenttejakin HSL:lle. Torpparimäen suora jumittuu täysin yleensä perjantaisin iltapäivällä tai ennen suuria juhlapyhiä kun väki lähtee Tammistoon kauppaan ja käyttää Tuomarinkylän liittymää Tammiston liittymän sijaan. Bussiliikenne ja -matkustajat kärsivät tästä.

      Luulen, että tässä syy on enemmänkin kaupunkisuunittelussa ja kaavoituksessa kuin HSL:ssä. Tammiston asuinalue ja liikekeskus on Vantaan toimesta suunniteltu hieman vasemmalla kädellä liikenteen osalta. Varsinkin kauppaliikkeiden aikaansaamaa liikennettä ei taidettu oikein suunnitella aikoinaan ollenkaan. Sijainti vielä Helsingin rajalla saa aikaan sen, että Helsinki ei ole ollut kiinnostunut ratkomaan liikenneongelmia, jotka aiheutuvat naapurikunnan alueella tapahtuvasta toiminnasta.

      Tähän vielä päälle se, että vasta tuleva vyöhykeuudistus mahdollistaa lähiseudun koillis-helsinkiläisille taloudellisesti järkevän joukkoliikenteen Tammiston ja Jumbon liikkeisiin oman auton sijaan. LInjat vielä kuntoon niin hyvä.

      Poista
    7. Tähän ei minulla ole kommenttia. En surmin suinkaan mene Jumbon lähistön ostoparatiisiin, mutta kyllä sinne voisi olla sisäinen yhteys. Ei siis siten, että jonkun keskustaan menevän linjan reittiä muutetaan kiertämään ko alue. Tammistosta keskustaan on kyllä hyvät yhteydet. Siellä asuvat kaverit kehuvat yhteyksiä koko ajan. Kyllä HSL suunnittelee reitit, joten heillä on vastuu liikenteen sujuvuudesta riippumatta kaavoituksesta. Taitaa vaan olla niin, että yksi HSL:n suunnittelupuolen pomoista on vantaalainen ja mukana politiikassa. Olisiko tässä joku linkki Vantaan suosimiseen:)

      Poista
  48. ...eikä haluta enää yhtään ylimääräisiä kierroksia Vantaan kautta, kun nyt jo kierretään Tammiston ohi, josta on todella hyvät yhteydet muutenkin.

    VastaaPoista
  49. Kysymys HSL:lle. Onko blogin olemassaolosta ilmoitettu esim. paikallisissa lehdissä? Tosi moni ei tiedä blogin olemassaolosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Morjens, kyllä näin jossakin lehdessä jutun tästä, en enää muista missä se oli mutta kyllä tästä oli iso juttu.

      Poista
  50. Aamulla käytän pihlajamäesta 71 tai 71v vuoroa, kun saa
    istumapaikan ( poikotoin 75, koska pihlajamäen kohdalla
    melko täysi) sillä kestäisi 20 min.
    Ja 71/ 71v matka kestää keskustaan noin 30 min.
    Ja Hämeentien loppupää on aamuisin ruuhkaton , ei menetä
    turhaan aikaan ruuhkissa

    Illalla käytän, kun tulen keskusta 75:lla,ja saa hyvin istumapaikan
    ja on nopea pääsee 20 minuutissa.
    71 ja 71v on aina Hämeentien viimeinen puoli kilometriä
    tuskainen , kestää 5.. 10 minuutia
    Onko siellä niin paljon työpaikkoja jokaikinen päivä
    aivan tukossa, niin paljon kadulla on henkilöautoja,
    silloin matka kestää 35 .. 40 minuuttia

    osa 71 /71v vuoroista ruuhka-aikaan moottoritietä pitkin aamuin ja illoin

    Silloin osa 75 ( Z ) vuoroista moottoritietä pitkin pohjoisten asukkaisen
    ruuhka-aikoina hyväksi ; peukkua heille

    VastaaPoista
  51. Tammiston alue osaksi suunnittelua!

    Suurin toiveeni on se, että Tammistoon ja Jumboon pääsisi koillisesta saumattomasti yhden vyöhykkeen sisällä niin arkisin kuin lauantaisinkin ostoksille. Reittiopas ja Google maps antavat hyvän kuvan tilanteesta matkalle Jakomäki - Tamiston Citymarket. Omalla autolla 12 min, julkisilla yleensä vähintään 45 min + odotteluaika pysäkillä - pahimmillaan kävelyä yli kilometri. Tapanilan Erältä samat ajat 9 min / vähintään 30 min (yleensä enemmän)

    Ratkaisu olisi suora bussilinja Jakomäestä Tammistoon. Vaikka se menisi suorinta reittiä niin se hyödyttäisi kaikkia asuinalueita lähistöltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo olen samaa mieltä koiliseen kunnon poikitaisi liikenne- kontula - jakomäki-tapanila - tapaninvainio- tammisto- kartanonkoski - vantaaportti- aviapolis

      Poista
    2. Siis miksi Kartanonkoski? Kehärata taitaa olla Aviapoliksen kulkurata, jos olen oikein ymmärtänyt.

      Poista
    3. Eikös suunnitelma ole, että Malmista tulee joku keskusasema ja siitä sitten kehärataa pitkin lentokentälle ja siihen suuntaan. Kannattaa lukea HSL:n Vantaan linjastosuunnitelma, jonka HSL:n hallitus on kait jo hyväksynytkin.

      Poista
  52. Linjat 76A ja 76B ovat liian suuri kömpelö lenkki, joka ei palvele siten nopeana liityntäyhteytenä. Kömpelyys korostuu suurena vuorovälinä. Linjaa ei lopulta voi käyttää oikein mihinkään. Toivoisin lenkin lakkautusta, siitä huolimatta, että asun aivan pysäkin vieressä. Säästyvillä rahoilla saataisiin ehkä aikaan toimivia yhteyksiä ja oman auton käyttöä voisi vähentää. Puistolan, Tapanilan ja Malmin välillä on jo juna, joka on 76AB:tä nopeampi ja tiheämpi yhteys. Lisäksi välillä kulkee jo bussilinja 73.

    76A/B:n länsipuoliskon lenkin voisi palvella täysin linjoilla 73 ja 74 ja itäpuolella lenkki on tarpeeton. Heikinlaaksosta ja Itä-Puistolasta riittäisi nopea ja tiheä vaihtoyhteys junaan ja Itä-Tapanilassa kaikki asuvat jo valmiiksi kiinni juna-asemassa. Malminkaaren-Teerikukontien-aluetta palvelisi esim. 69 pidennys Malmilta Teerisuonkujalle, jossa on jo valmis kääntöpaikka. Tämän lisäksi aluetta palvelee jo linja 74.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. linja 69 on turhin linja helsiggä , kun sen korvaa nopeammat linjat jo.
      76a/b voisi korvata linjalla 79 jatkamalla puistolaan ja perustaan uusi linja 76 puistola- ormuspelto-tattariharju- kivikonlaita- latokartano-kalasatama tai linja 69 lyhennetään pasila - käpylä- oulunkylä- malmi-ormuspelto- falkulla - puistola

      Poista
    2. Ottakaa vaan 79 puistolaan saakka,hetken päästä huomaatte,
      kun yleensä on reilusti myöhässä
      Lahden väylän alla ei helmet pelaa, menee parikin valokiertoa,
      sillä on paljon pikkuautoja molempiin suuntiin.
      Viikistä pitäisi olla rampit pohjoiseen, kun ei , niin ovathan
      ruuhkat. Jengi ajelee Pihlajamäen läpi molempiin suuntiin
      Pihlamäentietä tai Rapakiventietä keha 1 :lle molempiin
      suuntiin
      Tulkaa katsomaan ! !

      Poista
    3. linjat 79 ja 552 malmin terminaalille ainakin ja siitä on helppo jatkaa jonnekkin.

      Poista
    4. Niin, Ala-Malmin bussiparkin voisi lakkauttaa. Kaikki linjat terminaalille, vaihto junaan ja bussien välillä nopeutuisi reilusti.

      Poista
    5. 76A/B linjoja ei voi lakkauttaa, linjat 76A on varsinin välttämätön, sillä korvaavaa linjaa ei ole Falkullan alueella (tiellä Malminkaari) ja matkaa Tapanilan tai Malmin juna-asemillekkin tulee reilusti. Lisäksi linjan 74 vuoroväli on 20 minuuttia, joten yhteydet heikkenisivät vielä lisää. Lisäksi aamuisin ja iltapäivisn linja palvelee koululaisia. Lisäksi jos olet koskaan iltapäivisin tullut kyytiin Malmin Novalta, huomaat kuinka bussiin nousee kymmenniä ihmisiä, juuri siksi koska mikään toinen linja ei palvele Malminkaaren lähetyvillä asuvia ihmisiä, myöskään linjalla 74 ei ole vaihtoyhteyttä Malmin asemalta, jonne taas tulee suuri määrä eri bussilinjoja. Ei ole mitään järkeä tulla ensin bussilla Malmille, siitä junalla Tapanilaan ja Tapanilassa odotella 20 minuuttia linjaa 74. Tapanilan asemalta ei lisäksi ole tarjontaa ei ole Fallkullan puolelle.
      Myöskään linja 69 pidentäminen ei kuulosta kovinkaan realistiselta ajatukselta, samaan aikaan linjaa ollaaan muuttamassa vain oulunkylä - pasila välille. Lisäksi linja 69 on jo nyt tolkuttoman hidas, kierrellessään ja kaarrellessaan kaikki seudut.
      Muyöskin linja 73 palvelee todella pienen osan linjan 76A/B alueista. Vain Tapulikaupungintien sekä Helsingin Medialukion, mutta koko Tapanila & Tapaninkylä alueesta jää palvelematta.

      Ala-Malmin bussiparkin lakkauttauminen olisi toisaalta järkevää, jolloin saataisiin selvästi helpommat vaihtoeyhteydet, mutta yksinkertaisesti Malmin Aseman yläpuoliselle terminaalille ei mahdu enään busseja, joiden pysäkkinä on vain Ala-Malmi.

      Poista
    6. no falkullan alueelle suunitellaan joku muu linja kuin 76a/b , koska se ei palvele kovinkaan hyvin tällä hetkellä, koska ajelee tyhjillä busseilla melkein koko päivän

      Poista
  53. 70V:stä vielä...eikös typerä Tikkurilasta lähteminen ja linja muuttaminen 611:ksi ole jo HSL:n hallituksen hyväksymä? Onko menty siis peppu edellä puuhun kun kysytään mielipidettä vasta sen jälkeen kun asia on hyväksytty?

    VastaaPoista
  54. kyllä sitä pystyi kommentoimaan , silloin kun vantaan linjastoa suunniteltiin.

    VastaaPoista
  55. Siis siitä ei kyllä ilmoitettu Koillis-Helsingissä missään, se on varma asia. Joten ei siis todellakaan päästy kommentoimaan. Joka muuta väittää niin valehtelee!!!

    VastaaPoista
  56. Helsinki on siis eri asia jos ei joku vantaalienn sitä ymmärrä.

    VastaaPoista
  57. Ja hei yks juttu ! Olisko mitään sellainen Falkullan ja Jakomäen yhdistävä linja, joku muu kuin Jouko???

    VastaaPoista
  58. Linjat 76A ja 76B OVAT AINOAT jotka palvelevat Fallkullan seudulla. Niiden vuorovälit ovat pitkät, mutta muutakaan yhteyttä ei ole. Näissä busseissa ON aina matkustajia, eikä niiden väittäminen tarpeettomiksi pidä paikkaansa.

    VastaaPoista
  59. Tapanilan asemantienoo - keskusta
    N / I junalla suoraan keskustaan - matka-aika alle puoli tuntia ja yhteyksiä 6 tunnissa. Hyvä yhteys, säilytettävä!
    Tapanilan keskusta - keskusta
    74 bussilla ( 2-3 tunnissa) Hakaniemeen, josta metro/spora keskustaan - noin tunti. Hidas ja harvoin kulkeva, ei pääse suoraan keskustaan.
    Fallkullan tienoo - keskusta
    76A/B linjoilla ( 3-4 tunnissa ) Malmille, josta junalla/bussilla keskustaan - 30-60min.
    Harvoin kulkeva, ei pääse suoraan keskustaan

    VastaaPoista
  60. Toivoisin suunnattoman paljon, että bussi nro 74 kulkisi tiheämmällä aikavälillä ainakin kouluaikoina!

    VastaaPoista
  61. Näin suutarilaisena puolustan kovasti 70V:tä!!! Vaikka tuo uudistus 611:een ja 611B:hen olisikin jo tehty, toivoisin kovasti bussien liikennöivän aiempaa useammin, sekä myös pidempään. Tällä hetkellä viimeisin 70V lähtee suutarilasta jo ennen yhdeksää, ja Helsingin keskustasta 21.30. Se on kerrassaan naurettavaa! Itselläni on paljon ystäviä pakilan ja paloheinän alueella, ja joukkoliikennettä käyttävänä joudun yhdeksän jälkeen matkustamaan noin kuuden kilometrin päästä kotiini yli tunnin, koska suoraa bussia ei enää kulje! Se on aivan liian pitkä aika matkustettavaksi noin lyhyelle matkalle. Joten on bussilinjan numero sitten mikä tahansa, toivon, että se kulkee järkevämmin kuin tähän asti on kulkenut.

    VastaaPoista
  62. Tuolla lokakuun puolella on suunnitelma-kartta, jossa on joku outo linja 76, mutta EI OLE ollenkaan 76a ja 76b linjoja. Mitä on tekeillä, kyllä Malminkaarellakin pitää kulkea bussi linja !!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän voisi hsl vastata !!!

      Poista
  63. Täytyy kyllä sanoa ettei kaikki koiliselta alueelta halua astua bussiin ja mennä junalla keskustaan ja sieltä vaihtaa taas jotta pääsee Töölööseen. Varmasti menee enemmän aikaa kuin nykyisellä linjalla 70T.

    70V aloitti aikanaan ruuhkavuorona, joita ajettiin vain ruuhka-aikaan, sitten toiminta laajeni että se ajaisi myös päivisin ja iltaisin. Matkustajia tulee pitkin matkaa ja niitä jää pois useilla pysäkeillä-> ei voida korvata mitenkään junalla. Myöskin linjan poistaminen heikentää Tuomarinkylässä joukkoliikenne mahdollisuuksia, koska yksi linja häviää pois. Aamuisin klo 7:20 - 8:20 välillä ei busseihin pääse juuri koskaan istumaan, 70V ja 611 ovat hyvin täysiä. 70V poistaminen ja muuttaminen vuoroksi 611 muuttaa bussit ruuhkaisiksi ja matka-aika nousee, kun asiakkaita on busseissa enemmän-> muutos on siis heikennys, ei parannus koiliseen liikenteeseen.
    Aamulla Paloheinässäkin moni tulee 67 bussilla ei keskustan suuntaan vaan paloheinän suuntaan jotta voi aamulla mennä 70V:hen tai 611 bussilla, joka on nopeampi vaihtoehto. Laskekaapa miten asiakkaat mahtuu yhteen bussi linjaan, jos nytkin on täyttä.
    Teidän vastaus on että lisätään vuoroja, se ei ole vaihtoehtona järkevä, koska
    ensimmäinen vuoro keräisi bussin tuulilasia myöten täyteen ja perässä kulkisi lähes tyhjä auto. Siitä seuraa että palvelun taso heikentyisi 90 luvun laman tasolle jolloin bussit olivat aivan täysiä ja kuljettajat stressaantuneita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä mihin aikaan matkustat mutta kyllä busseihin mahtuu mielestäni ihan hyvin. Torpparinmäen pysäkiltä joutuu ehkä seisomaan yhden pysäkin välin kun aika moni jää sitten seuraavilla pysäkeillä jo pois. Bussi on hidas, jos lähtee Suutarilasta, mutta liian täysi se ei kyllä ole ollut ainakaan nillä vuoroilla joilla matkustan. Olen liikenteessä juuri mainitsemaasi aikaan.

      Poista
    2. Suutarilaisena toivon, että tuo Torpparinmäen mutka jäisi kokonaan pois. 70V:n, tulevan 611:n reittiä on vuosin varrella laajennettu koko ajan ja bussi ottaa myös osan Tammiston matkustajista, jotka voisivat hyvin käyttää omia yhteyksiään. Torpparinmäen väki voisi myös käyttää omaa bussiaan sen sijaan että tunkevat jo valmiiksi täyteen 70V:een. Nykyisin käy usein niin, että täysi 70v joutuu noukkimaan pysäkiltä 10-20 matkustajaa ja samanaikaisesti ohi menee tyhjä 611. Pysäkillä olevat eivät voi pikku hetkeä odottaa. Toive olisi, että nyt kun bussi lähtee Tixistä tuo Torpparinmäki tipautettaisiin kokonaan pois, Linjalle riittää näin hyvin matkustajia ja nopeuttaisi bussin matka-aikaa, joka nykyisin on pahimmillaan tunnin rautatieasemalle.

      Poista
    3. Tuon lenkin Tammiston ja Torpparinmäen pysäkit olisi oikeasti hyvä pudottaa pois nyt kun 70v tuleva 611 lähtee Tikkurilasta. Matka nopeutui kun juuri yllä mainittujen pysäkkien reitillä liikenne seisoo ja bussin meno on todella hidasta. Voisi hyvin mennä Tuusulan väylälle ja ajaa sitä pitkin kuten Kartanonkosken bussit.

      Poista
    4. Testituloksia...Viikon ajan olen testannut yhteyttä bussilla Puistolaan ja siitä K-junalla keskustaan. Matka-aika on 20-25 minuuttia ja on todella vaivatonta. En ole ollenkaan niin väsynyt kun matkustusajasta istumista on vähän. Tässä ehdoton edellytys on, että junayhteydet toimivat ja siinä on HSL:n väellä haastetta kerrakseen. Ennen kuin tuomitsette junayhteyden niin kokeilkaa edes. Itse yllätyin todella positiivisesti yhteyden helppoudesta.

      Poista
    5. Ja siis lähden Suutarilan loppupäästä, jossa bussilla keskustaan kestää ruuhka-aikana 40-50 min.

      Poista
  64. Kun tuo 70T loppuu niin käyttäkää säästyneet rahat pyöräteiden kehittämiseen, jotta
    sinne Töölöön pääsee suutarilasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suorin reitti Töölöön olisi suunnitelman mukaisesti kait 70:lla Sörkkään ja sieltä 8:n ratikalla eteenpäin.

      Poista
  65. http://www.adressit.com/pelastetaan_helsingin_bussilinja_69_eli_nakki

    VastaaPoista

Lähetä kommentti: