tag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post4606921851488754044..comments2023-10-18T17:02:34.162+03:00Comments on Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma: Toisen palautekierroksen satoaUnknownnoreply@blogger.comBlogger52125tag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-91988772443221255882015-05-28T11:55:47.616+03:002015-05-28T11:55:47.616+03:00Helsinki tarvitsee toisen metrolinjan jota ollaan ...Helsinki tarvitsee toisen metrolinjan jota ollaan suunniteltu Helsinkiin jo monta. Asemiakin on valmiina ja rakennetaa parhailaan Pasilassa.<br />Miksei toiseta metrolinja ole mitää uusia suunnitelmia tai rakentamis aikataulua. Espa/Eira- Kamppi -Töölöö – Meilahti – Pasila -Kumpula – Vanhakaupunki- Viikki- Alppikylä – Porttipuisto-Hakunila/Maunula-Torpparinmäki- Tammisto- Kartanonkoski- Vantaanportti- Aviapolis- Lentoasema – Hyrylä. Wikipedian mukaan ja ksv rapottien perutteella rakentaminen vuonna 2019, alkaako?<br />Kun Helsinki bulevardisoi kaikki pääväylät, niin ruuhkat vain kasvaa enitisestään, Toinen metrolinja vähentäisi ruuhkia todella huomattavasti , se toimii paremmin ja nopeammin kuin raitiovaunulla liikkuminen. Toisen metrolinjan hyötynä ovat myös , liityntälinjojen lisäys , joka helpottaa keskustan bussien ruuhkaa keskustassa. Helsingin keskustaan pääsisi metrolinjoilla ja junilla ,raitiolinjoilla ja runkolinjoilla ainoastaa keskustaan. Helsingin keskustaan voidaan siten myös uudistaa nykyisten bussiterminaalien osalta. maanalla kulkeva toinen metrolinja , uudistaa myös kaupungin osia tiivistämisellä ja palveluiden kehittämisellä. Munkkivuoren jo louhittua metrotunnelia voisi käyttää myös joko raitiovaunuvarikonna tai sitten kolmaslinjan tulisi sinne Meilhdesta saisi hyvi tehty metrolinja haaran väille munkkivuori -Ruskeasuo- Meilahti -kamppi. Toinen metrolinja ei ole vain Helsinkiläisiä varten, vaan koko Helsingin seutua kattava hanke, jonka voi toteuttaa vaiheittain kaupungin osien tiivitämisen ja pääväylien bulevardisointien myötä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-33563445149650665732015-05-18T09:19:53.306+03:002015-05-18T09:19:53.306+03:00Ehkä se oli se syy miksi HSLn hallitus hylkäsi esi...Ehkä se oli se syy miksi HSLn hallitus hylkäsi esityksen. Liian kallis, eli karsitaan lisää.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-10033515416032820462015-05-07T16:46:00.114+03:002015-05-07T16:46:00.114+03:00Eikös se 554 mene ent.76AB reittiä ala malmille as...Eikös se 554 mene ent.76AB reittiä ala malmille astiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-73873798585154658652015-05-05T23:51:55.186+03:002015-05-05T23:51:55.186+03:00Linjastosuunnitelmassa lukee:
Tarjonta paranee eri...Linjastosuunnitelmassa lukee:<br />Tarjonta paranee erityisesti kasvavilla asuinalueilla Viikinmäessä, Viikissä ja Latokartanossa sekä Malmin pohjoispuolella Ormuspellon alueella Teerisuontien ympäristössä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-51803410426416791732015-05-05T23:20:08.376+03:002015-05-05T23:20:08.376+03:00Linjastosuunnitelmalla ei ole vaikutusta liikennöi...Linjastosuunnitelmalla ei ole vaikutusta liikennöintikustannuksiin<br /><br />oli siis se lainattu lause, joka edellisestä katosiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-49144154265256459122015-05-05T23:18:55.298+03:002015-05-05T23:18:55.298+03:00Kokous asiakirjoista lainattua:
Jaahah, miksi si...Kokous asiakirjoista lainattua:<br /><br /><br />Jaahah, miksi sitten on muutoksia perusteltu SÄÄSTÖILLÄ ?!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-91813229400442176762015-05-05T13:31:09.092+03:002015-05-05T13:31:09.092+03:0076AB korvattaneen osittain linjalla 554. 74 on taa...76AB korvattaneen osittain linjalla 554. 74 on taas suunniteltu muutettavaksi niin, ettei se enää palvele oikein ketään.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-47135559716083783252015-05-05T13:29:12.796+03:002015-05-05T13:29:12.796+03:00Myös Suurmetsäntie jää vaille ainuttakaan linjaa !...Myös Suurmetsäntie jää vaille ainuttakaan linjaa !!! Myös sinne on tulossa lähivuosina uusia taloja !!!<br />74 linjaa olisi syytä miettiä vielä !!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-45946478414318317642015-05-05T13:25:53.629+03:002015-05-05T13:25:53.629+03:00Eipä ole ainakaan otettu huomioon sitä, että Fallk...Eipä ole ainakaan otettu huomioon sitä, että Fallkullan kolmioon (= liki Suurmetsäntietä) ollaan jo lähivuosina rakentamassa uusia asuintaloja. Tämä ei edes liity kiisteltyyn lentokentän rakentamiseen, vaan tapahtuu siitä riippumatta ja melko pian.<br />Linjan 74/74N NYKYINEN reitti palvelisi myös heitä!<br />Reitin siirto kadulle, jolla jo ennestään kulkee kaksi muutakin linjaa tuntuu hölmölle, kun samalla uusia taloja saava Suurmetsäntie jää ilman yhtään linjaa !!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-83427519058063228002015-05-05T13:19:39.313+03:002015-05-05T13:19:39.313+03:00Fallkullan kolmioon ( = liki Suurmetsäntietä) olla...Fallkullan kolmioon ( = liki Suurmetsäntietä) ollaan lähivuosina rakentamassa uusia asuintaloja. Linjan 74/74N NYKYINEN reitti palvelisi myös heitä!<br />Reitin siirto kadulle, jolla jo ennestään kulkee kaksi muutakin linjaa tuntuu hölmölle, kun samalla Suurmetsäntie jää ilman yhtään linjaa !!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-42448104940529941352015-04-02T13:18:26.507+03:002015-04-02T13:18:26.507+03:00Poikittaisliikenne viikonloppuisin?
Onko suunnite...Poikittaisliikenne viikonloppuisin?<br /><br />Onko suunnitelmissa mietitty ollenkaan tarvetta poikittaisliikenteelle viikonloppuisin? Nyt kun 554K päätepysäkki siirretään Itäkeskuksesta Porttipuistoon ei poikittaisliikenteelle jää mielestäni ensimmäistäkään linjaa joka ajaisi viikonloppuisin. Mielestäni toimiva poikittaisliikenne Kehä1:lle (nykyisin 54+554K) olisi erittäin suotavaa ettei kaikkien tarvitse aina mennä keskustan kautta...Tominoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-48595045473324383722015-03-30T20:21:57.386+03:002015-03-30T20:21:57.386+03:00Eikö teillä ollut tarkoitus korvata 76 a ja b buss...Eikö teillä ollut tarkoitus korvata 76 a ja b bussilla 74.<br />Tekemänne muutos vie vain Malmin asemalle. <br />Vilppulantie, Teerisuontie, Tullbergintie on unohdettu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-45568602559043126772015-03-30T20:18:41.533+03:002015-03-30T20:18:41.533+03:00Niinpä sitten jätitte Ormuspellon, Teerisuontien j...Niinpä sitten jätitte Ormuspellon, Teerisuontien ja Ala-Malmin täysin vaille bussilinjoja. Ihmettelen kyllä suuresti. 74 olisi hyvinkin voinut kulkea Ormuspellon kautta tai vaikka koukata Malmin aseman jälkeen Vilppulantielle ja edelleen Sepänmäkeen. Uusi rakenteilla oleva alue, lapsiperheitä, senioreja, vanhusten palvelutalo.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-36033804449505447662015-03-25T10:58:02.790+02:002015-03-25T10:58:02.790+02:0073 Yrttimaantien alueella ei toimi korvaavana 72:l...73 Yrttimaantien alueella ei toimi korvaavana 72:lle, se toimii lähinnä korvaavana nykyisille 77A:lle ja 577 eli yhteytenä Malmille. Pysäkin kaukaisuuden lisäksi merkittävä huononnus on se, että 73.n vuoroväli on harva ja vaihtoehtoinen yhteys Malmille eli 561B kulkee taas eri suuntaan ja eri pysäkeiltä. Nykyisinhän esimerkiksi junalle mennessä on voinut hypätä joko Malmin asemalle tai Pukinmäen asemalle menevään bussiin, kumpi on ensin pysäkille tullut.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-85788677725044887602015-03-22T20:35:26.642+02:002015-03-22T20:35:26.642+02:00Olen vuosia kulkenut kouluihin 72:lla aamuisin, mm...Olen vuosia kulkenut kouluihin 72:lla aamuisin, mm. Pukinmäkeen ja Mäkelänkadulle, lisäksi iltaisin muihin menoihini olen käyttänyt lähes pelkästään 72:sta. Uuden suunnitelman mukaan kävelyä tulisi reilu kilometri 72:n uudelle pysäkille. 73:n pysäkki olisi toki muutamien satojen metrien päässä, mutta ei se hyödytä mitään, kun 73:sta ei voi vaihtaa 72:een eikä 73 mene lähimainkaan sinne, minne minun tarvitsisi kulkea.<br /><br />En vain mitenkään saa ymmärrettyä, miksi töyrynummelaisten yhteyksiä tulee huonontaa näin merkittävästi. Perusteluina on esitetty kehärataa ja linjaa 560, mutta kumpikaan ei poista tarvetta Töyrynummen yhteyksille.<br /><br />Väite siitä, että 72 palvelee uudella reitillään suurempaa ihmisjoukkoa on outo. Eikö 72 palvelisi kaikista suurinta ihmisjoukkoa, jos se kulkisi Yrttimaantien ja Yläkaskentien kautta Siltamäkeen? Suutarilantien muutamalta pysäkiltä tulisi vain pieni määrä ihmisiä Yrttimaantien seutuun verrattuna, kun sieltä kulkee uudessa suunnitelmassa 611 myös Mäkelänkadulle.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-76547754132625388332015-03-22T08:59:47.141+02:002015-03-22T08:59:47.141+02:00Nykyisen 70V:n viimeinen vuoro arkisin ja lauantai...Nykyisen 70V:n viimeinen vuoro arkisin ja lauantaisin lähtee Rautatieasemalta klo 21.30 ja sen jälkeen vuorot muuttuvat 70:ksi. 70 V muuttuu linjasi 611. Onko 611:n illan aikataulu sama kuin nykyisen 70V:n? Jos näin on niin yölinjan 70 pitäisi aloittaa liikennöinti samalla tavalla kuin 70 nykyisin. Luonnoksessa on esitetty että yölinjan 70 liikennöinti alkaisi vasta klo 23.30. Meitä lähimpänä oleva Puistolan asema on iltaisin todella rauhaton, joten toivomme, että yölinjan aloittaisi heti kun 611 on lopettanut tai sitten niin, että 611 jatkaisi siihen saakka kun yölinja aloittaa. Lisäksi kannatan tällä palstalla esitettyä ehdotusta, jossa 79 jättäisi Siltamäen ostoskeskuksen väliin turhana. Ostarilla on todella korkeita korokkeita ja bussi joutuu hidastamaan vauhtia reippaasti. Lisäksi esim. Pohjantähden tien pysäkin kohdalla tie on niin kapea, että bussit eivät sovi ohittamaan toisiaan vaan joutuvat odottelemaan. Nykyisin 73 on täysin tyhjä mennessään Ala-Tikkurilan pysäkille. Jatkossa 611 kulkee niin läheltä, että moni Ala-Tikkurilasta käyttää varmasti sitä niin kuin jo nyt moni kävelee 70v:n pysäkille. Onko mitään järkeä ajattaa 73 linjaa täysin tyhjänä? Kerrotte saatetekstissänne, että olette käyneet paikan päällä tekemässä havaintoja. Suunnitelmaa katsoessa en valitettavasti tätä usko.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-13095904453359655902015-03-21T21:13:51.072+02:002015-03-21T21:13:51.072+02:00Nousijamäärätietoja esitetään perusteluiksi joiden...Nousijamäärätietoja esitetään perusteluiksi joidenkin linjojen vähäiseen käyttöön. Nämä ilmeisesti lasketaan matkalippujen leimaamisesta? <br />Kun leimaa lipun kyytiin noustessa, eihän se kerro MISSÄ JÄÄ POIS. Lastenvaunujen/rattaiden kanssa kulkevat eivät myöskään leimaa ja heitä saattaa olla paljonkin. Useampi matkaaja on myös kertonut omia kokemuksia, joissa kyydissä on ollut reilusti matkustajia...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-38103014999392144242015-03-21T20:14:08.443+02:002015-03-21T20:14:08.443+02:00Käyhän tutustumassa yleiskaavaan ja katso sitten s...Käyhän tutustumassa yleiskaavaan ja katso sitten suunnitelmaa esim. Malmin keskus, Pukinmäki, Tapaninvainio. <br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-10553551853298092822015-03-21T19:53:15.131+02:002015-03-21T19:53:15.131+02:00Erehdyt. Suunnitelmasta näkee, ettei sen taustalla...Erehdyt. Suunnitelmasta näkee, ettei sen taustalla ole yleiskaavaa, eikä mitään muutakaan kaavaa tai nykyisen/ tulevan asutuksen liikkumistarpeita. Tämä näkyy myös näistä palautesivujen kommenteista. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-47357277972522210032015-03-21T17:34:48.315+02:002015-03-21T17:34:48.315+02:00Tämä jatkuva veivaaminen on todella raskasta. Olet...Tämä jatkuva veivaaminen on todella raskasta. Oletan, että suunnitelman taustalla on Helsingin yleiskaavaluonnos, joka sekin on aikamoinen myllerrys joillekin alueille jos se toteutuu.Helsinki on kaunis kaupunki, en ymmärrä miksi pitää rakentaa joka paikka täyteen. Euroopassa on paljon pienempiä kaupunkeja, toivoisin Helsingin pysyvän sellaisena sekä myös, että liikenneyhteydet olisivat hyvät. Ketä varten Helsinkiä rakennetaan? Veronmaksajia vai jotakin muuta varten?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-8127404135639853532015-03-21T12:14:01.008+02:002015-03-21T12:14:01.008+02:00Piikit aamulähdöissä 7.21 & 7.41 ja 9.01 &...Piikit aamulähdöissä 7.21 & 7.41 ja 9.01 & 9.25 ovat Oulunkylään kouluun (ala- ja yläkoulun musiikki-, liikunta ja LUMA-luokille sekä lukioon) matkustavia lapsia ja nuoria; 8.01 lähdöllä matkataan Pukinmäen kouluun. Osa näistä kävelee jo nyt nykyisille pysäkeille pitkiä matkoja. HSL:n nykyisillä suunnitelmilla edessä on todellinen aamupatikointi tai joukkoliikenteen vaihtorumba, koulumatkan tuleva kesto kävelyineen lähentelee tuntia... Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-32180826735847511502015-03-21T12:08:36.808+02:002015-03-21T12:08:36.808+02:00Todellakin, varsinkin, kun ensimmäisen palautekier...Todellakin, varsinkin, kun ensimmäisen palautekierroksen perusteella laitettiin koko pakka täysin sekaisin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-31664048351360482652015-03-21T12:07:16.198+02:002015-03-21T12:07:16.198+02:00Nimenomaan. Ja näiden kävelymatkaan pohjaavien per...Nimenomaan. Ja näiden kävelymatkaan pohjaavien perusteluiden taustalla tuntuu aina olevan sellainen ajattelu, että mitataan matka lähimmälle pysäkille, viis siitä mihin se bussi sieltä sitten menee.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-76365564574829441392015-03-21T12:04:32.171+02:002015-03-21T12:04:32.171+02:00Liekö päättäjillä kiinnostusta siihen, mistä nuo l...Liekö päättäjillä kiinnostusta siihen, mistä nuo linjan 72 aamuiset ruuhkapiikit syntyvät? Lähdöillä 7.21 & 7.41 sekä 9.01 & 9.25 nuoret matkaavat kouluun Oulunkylään; lähdöllä 8.01 kouluun Pukinmäkeen.<br /><br />Päättäjät tuntuvat uskovan, että nuo nykyisen linjan 72 ensimmäisiltä pysäkeiltä kyytiin nousevat ASUVAT NOILLA PYSÄKEILLÄ. Todellisuudessa nuoret kävelevät jo nyt noille pysäkeille 500-1000m (Tapanilan & Tapaninvainion & Töyrynummen alueilta). Kun siihen lisätään patikointi suunnitellun reitin pysäkeille, kävelymatka on jotain aivan muuta kuin mistä nyt puhutaan.<br /><br />Lasten koulumatka venytetään nyt todella kohtuuttomaksi. Toivon, että vielä löytyy jostain tähän asiaan järki.<br /><br />Käsittämätöntä on myös se, miten valtavasti reittisuunnitelma muuttui ensimmäisen palautekierroksen jälkeen (huonontaen monien alueitten yhteyksiä dramaattisesti), mutta nyt ei lähes tuhansiin palautteisiin reagoitu juuri lainkaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7323860511310115248.post-47981417111161278792015-03-20T23:27:16.121+02:002015-03-20T23:27:16.121+02:00HSL:n kommentit osoittavat kylmäävää ylimielisyytt...HSL:n kommentit osoittavat kylmäävää ylimielisyyttä ja täydellistä välinpitämättömyyttä sen suhteen, millaiseksi julkisen liikenteen arki Töyrynummella muodostuu. "Yhteydet eivät poistu, mutta matkat muuttuvat vaihdollisiksi." Onko HSL:n suunnittelijoilla mitään käsitystä siitä, miten paljon vaihtoihin käytettävä aika pidentää matkantekoa? Helposti vähintään 40 minuuttia päivässä, mikä on pitkä aika 12-vuotiaan lapsen koulupäivässä. "Kävelymatka lähimmälle pysäkille on enimmillään 400 metriä." Eli ei mitään väliä sillä, minne lähimmältä pysäkiltä pääsee? Jos matka suuntautuu edelleen sinne Oulunkylään, matkaa pysäkille onkin puolitoista kilometriä. Ei mikään nopea vaihtoehto tämäkään. Ja millä konstilla HSL aikoo ahtaa kaikki Töyrynummen työmatkalaiset busseihin aamuisin ja iltaisin? Nyt keskustaan päin ja juna-asemille pääsee neljällä eri bussilla, mutta suunnitelman mukaan pian kaikki ahtautuvat vartin välein ruuhka-aikaan kulkevaan 73:een. Ei tarvitse olla kovinkaan taitava ennustaja nähdäkseen, että tämä suunnitelma lisää yksityisautoilua ja pysäköintiongelmia paikallisjuna-asemilla. Onko tämä järkevää ja kestävää suunnittelua? Olen aina suosinut julkista liikennettä, koska se on Helsingissä toiminut kohtuullisesti, mutta nyt HSL lähettää minut elämäni ensimmäistä kertaa autokauppaan.Anonymousnoreply@blogger.com