perjantai 24. lokakuuta 2014

Ajatuksia Jakomäen, Heikinlaakson, Alppikylän ja Sepänmäen suunnan linjojen kehittämisestä



Joukkoliikennesuunnittelijoiden keskusteluissa lähes tyhjänä kulkevia linjoja kutsutaan usein hukkalinjoiksi. Siltamäestä Puistolan kautta Jakomäkeen kulkeva linja 75A on juuri tällainen hukkalinja, jonka bussit kulkevat hyvin tyhjinä ruuhka-aikoinakin. Ainoastaan parilla aamulähdöllä kulkee hieman enemmän matkustajia, mutta tällöinkin bussissa on istumapaikkoja vapaana. Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmassa yhtenä keskeisenä kysymyksenä on, voisimmeko tehdä jotain niille linjoille, jotka kuormittuvat heikosti.

Linja 75A liikennöi nykyisin arkisin 20 minuutin välein ja lauantaisin 30 minuutin välein. Illan viimeisinä tunteina liikennettä on harvemmin ja sunnuntaisin linja ei liikennöi lainkaan. Linja tarjoaa nopean liityntäyhteyden Siltamäestä (ajoaika n. 8 min), Suutarilasta (ajoaika n. 5 min) ja Jakomäestä (ajoaika n. 10–15 min) Puistolan asemalle. Se kuitenkin houkuttelee selvästi vähemmän matkustajia kuin Malmin asemalle kulkevat linjat 70T, 77A ja 577. Yksi syy vähäiseen suosioon on varmastikin Malmille meneviä linjoja harvempi vuoroväli.

Linjastomuutoksia suunniteltaessa työryhmässämme on pohdittu, voisiko linjan 75A korvata länsipäässä jatkamalla nyt Suutarilaan päättyvän linjan 70/70T Puistolan asemalle ja toisaalta itäpäässä muuttamalla linjan 75 reitin kulkemaan Jakomäen kautta. Jotta linjan 75 nykyisen reitin varrella Tattariharjuntiellä ja Pihlajamäentiellä joukkoliikenneyhteydet eivät heikkenisi, voisi vastaavasti linja 77 siirtyä ajamaan sitä kautta. Käytännössä siis linjojen 75 ja 77 reitit käännettäisiin ristiin.

Linjojen 70/70T, 75 ja 77 reittijärjestelyt olisi mahdollista toteuttaa ilman lisäkustannuksia, jos linja 75A samalla lakkautettaisiin. Lopputuloksena vuorot Siltamäestä, Suutarilasta ja Jakomäestä Puistolan asemalle tihenisivät siten, että bussi kulkisi ruuhka-aikoina 10 minuutin välein linjan 75A nykyisen 20 minuutin vuorovälin sijaan. Yhteys Puistolan asemalle toimisi myös sunnuntaisin, mikä helpottaisi matkustamista esimerkiksi Kehäradan junalla Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Samalla myös matka Puistolasta ja Heikinlaaksosta esimerkiksi Viikkiin, Sörnäisiin ja Hakaniemeen nopeutuisi hieman, kun linja 75 ajaisi moottoritielle jo Jakomäen liittymästä. Yhteys Jakomäen Kalteentien päätepysäkiltä keskustan suuntaan hidastuisi hieman. Yhteyksiä Jakomäestä keskustan suuntaan ajaisi edelleen myös Hakunilan suunnasta tuleva seutulinja 717 (nykyinen linja 741). Alla muutamia vaihtoehtoja, miten linjojen 75, 77 ja 717 reitit voisivat kulkea Jakomäessä.

Vaihtoehto 1: Jakomäestä keskustan suuntaan linja 75 Jakomäentietä, linja 77 Somerikkotietä ja Jakomäentietä sekä linja 717 Somerikkotietä.

Vaihtoehto 2:  Jakomäestä keskustan suuntaan linja 75 Jakomäentietä, linja 77 Huokotietä ja linja 717 Somerikkotietä.

Vaihtoehto 3: Jakomäestä keskustan suuntaan linja 75 Huokotietä ja Somerikkotietä, linja 77 Somerikkotietä ja Jakomäentietä sekä linja 717 Somerikkotietä.
Olemme pohtineet myös sellaista vaihtoehtoa, että mikäli linja 75 ajaisi Jakomäen liittymästä moottoritielle, voisi sen poistumista Tattariharjuntieltä korvatakin Malmille menevää linjaa tihentämällä. Tällöin Malmille nykyisten linjojen 77A ja 577 reittiä kulkeva bussi voisi kulkea arkisin ja lauantaisin 10 minuutin välein sekä sunnuntaisin 15 minuutin välein, mikä parantaisi yhteyksiä Malmin palveluihin. Myös jatkoyhteydet Malmilta eri suuntiin junalla, runkolinjalla 560 sekä muilla busseilla olisivat erinomaiset, joten Jakomäestä Alppikylän ja Sepänmäen kautta Malmille menevän linjan tihentäminen helpottaisi liikkumista eri puolille pääkaupunkiseutua. Matkat esimerkiksi Sepänmäestä keskustaan muuttuisivat vaihdollisiksi, mutta yhteys toimisi selvästi nykyistä tiheämmin. Alppikylästä keskustan suuntaan mennessä voisi käyttää linjaa 75 Suurmetsäntien tai Jakomäentien pysäkeiltä tai vaihtoehtoisesti voisi kulkea Malmin kautta (esimerkiksi vaihto junaan).

94 kommenttia:

  1. Myös linjan 73/N reittiä Suutarilassa voisi kutsua hukkareitiksi. Miksei 73/N kulje Kehä III:n sijaan Tapulikaupungintietä, missä on asutustakin? Ala-Tikkurilankaan yhteydet ei juuri huononisi varsinkaan, kun 611:n ja 70V:n reittiä ollaan muutenkin muistaakseni yhdistämässä, jolloin silläkin pääsisi Ala-Tikkurilasta sekä Helsingin keskustaan että Tikkurilaan.

    Toisaalta linjan 75 voisi pidentää Puistolan asemalta Siltamäkeen, jolloin sillä voisi olla vaikka autokiertoa 77A:n kanssa, mikäli ne ovat joskus jatkossa samassa kilpailutuspaketissa.

    Kolmantena ideana tuli mieleen linjan 75 jatko Puistolan asemalta linjan 73/N reittiä Ala-Tikkurilaan ja linjan 73/N siirtäminen Ala-Tikkurilasta reitille ... - Puistolan asema - Tapulikaupungintie - Siltamäki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen katsomaan suunnitelmat Malmille ja sen liityntälinjoille. Esim. 73 ja 70 on suunniteltu kulkemaan jatkossa Malmin asema - Töyrynummi - Siltamäki - Puistolan asema. Linja 76 taas Ala-Tikkurila - Suutarilantie - Puistolan asema - Malmin asema.
      Tarkemmin nuo löytyvät Blogin toisesta lokakuun julkaisusta

      Poista
    2. linja 73 voisi kyllä jatkaa tikkurilaan nykyisellä vuourovälillä.

      Poista
    3. Siis 70 :n ja 70: päättäri on täällä päässä Puistola ja Stadissa Hakaniemi ei siis Malmi. Bussi ajaa Malmin liikenneterminaalin kautta mutta se ei ole päättäri. Suosittelen tarkempaa lukemista.

      Poista
    4. Viestissä varmaankin tarkoitettiin, miten bussi tulee kulkemaan koillis-helsingin alueella.

      Poista
    5. 70 ei mene Töyrynummen kautta vaan 73.

      Poista
  2. Kuulostaa hyvältä että 75 tulee vihdoin saamaan nopeamman reitin. Samalla bussi tulee pysymään paremmin aikataulussa, sillä nykyään bussi seisoo välillä monta minuuttia Sepänmäen tasauspysäkillä ja Viikissä on taas useita minuutteja etuajassa, tai vastaavasti on Viikissä 5-10 minuuttia myöhässä.
    Arkisin todella vähän ihmisiä jää pois Alppikylä - Viikki välillä, suurinosa on bussiin nousevia matkustajia. Samalla liikenneyhteydet eivät huonone. Jakomäestä on edelleen tarjolla nopea yhteys keskustaan, jatkossa vain eri linjanumerolla Sen lisäksi Jakomäestä yhteys keskustaan kaksinkertaistuu, kun kaksi bussia ajaa jatkossa keskustaan. Alppikylä - Tattarisuo - Pihlajamäki asukkaille tarjolla on 75 korvaava 77, joka tarjoaa yhteyden keskustaan. Pihlajamäessä lisäksi kaikki Latokartanontietä tulevat bussit

    Linjaa 75 ei ole järkeä pidentää Siltamäkeen tai Ala-Tikkurilaan. Siltämäestä Puistolan asemalla tarjoaa jatkossa yhteyden linjat 70 & 73. Ala-Tikkurilasta taas uusi linja 76. Linja 75 on kuitenkin yhteys Puistolasta & (Jakomäestä) Keskustaan. EIkä poikittaislinja Ala-Tikkurilaan tai Siltamäkeen, lisämatka lisäisi bussin matka-aikaa ja samalla linja alkaisi lähes varmasti kulkemaan myöhässä/etuajassa. Siltamäestä ja Ala-Tikkurilasta on paljon paremmat yhteydet Malmin tai Puistolan aseman kautta, ilman 75:ta. Se on todettu jo linjalla 75A, Jakomäestä ja Siltämäestä, kuljetaan paljon mielummin Malmin asemalle, ja sieltä junalla, kun Puistolan asemalle, josta tulee matkaa junalla Malmille 5 minuuttia. Lisäksi 77A/577 tarjoaa paljon paremman vuorovälin tälle.

    Olisi kiva, jos HSL tekisi Malmin tavoin, myös Puistolaan kunnon kartat, josta näkyisi esim. 77 ja 75 vuorovälit (oli reitti sitten mikä tahansa yllä näytetyistä kolmesta variaatiosta). Kuten myös tarkemmin miten 70, 73 & 76 kulkee Puistolan päässä.

    VastaaPoista
  3. Jakomäestä Puistolan asemalle vuoroväli tulee tihentymään 10 minuuttiin, eli siis linjan 75 vuoroväli tiputetaan ruuhka-aikoina 8 minuutista 10 minuutiin. Tuleeko tämä muka riittämään. 75 täyttyy jo enenn Alppikylää ja vielä pitäisi saada mahtumaan Jakomäen mtkustajat (jotka eivät halua körötellä 77:lla). Lisäksi Malmilla ja Malmin länsipuolen liikenteessä painotetaan yhteyttä junaan, joka alkaa jatkossa kulkea myös Puistolasta maanataista lauantaihin 5 minuutin vuorovälein. Miksi kuitenkin Puistolassa varsinkin Heikinlaaksossa yhteyksiä heikennetään, ruuhka-aikoina 10 minuutin vuoroväli ja ruuhka-aikojen ulkopuolella vuoroväli varmaan vielä pidempi? Ei kyllä kannusta ketään kulkemaan junalla, kun liityntäliikenne on noin heikkoa. Malmilta, Töyrynummelta, Siltamäestä, Suutarilasta ja Ala-Tikkurilasta, tarjotaan jatkossa hyvät yhteydet kolmella eri linjalla Puistolaan, sen sijaan Heikinlaaksosta tarjonta on suppeaa yksi linja, jonka vuoroväli ei päätä huimaa. Varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolinen vuoroväli kiinnostaa. Nykyään se on 10 minuuttia, joka sopii hyvin kun N-juna ajaa myös 10 minuutin vuorovälillä. Mutta kun juna alkaakin kulkea 5 minuutin välein.

    Lisäksi kiinnostaa miten linjojen 70/73/76 pysäkit Puistolan asemalla sijoittuvat, ja tuleeko linjojen 70/73 päätepysäkit juuri Puistolan asemalle. Totuus on kuitenkin, että nykyään 75 sekä harvon kulkevilla 75a ja 76a/b linjat ruuhkauttavat jo täysin Puistolan aseman "bussiterminaalin", ja se tulee kaipaamaan laajentumista. Tilaa ei ole kuin enintään 5 bussille yhtä aikaan (1 molemmilla laitureilla, ja kolme odottamassa laitureille pääsyä). 76a/b tulevat yleensä yhtäaikaan asemalle, lisäksi ruuhka-aikoina asemalla on yleensä kaksi linjan 75 bussia, tämä tekee jo 4 bussia. Minne 70 & 73 linjan bussit, jotka kulkevat 10 minuutin välein ruuhka-aikoina?

    Yksi mahdollisuus olisi linjan 77 täysi lakkauttaminen. Linja 75 tulee korvaamaan Jakomäen liikenteen Keskustaan ja vuoroväli linjalla 75 tultaisiin muuttamaan 5 minuuttiin. Linja 77A tarjoaisi taas (Alppikylän ja) Tattarisuon alueelle nopean sekä ruuhka-aikaa usein kulkevan yhteyden Jakomäkeen linjalle 75 ja Malmin asemalle junalle. Alppikylän asukkaille ei tosin myöskään tule suuri kävelymatka linjan 75 Suurmetsäntien liikennenympyrän pysäkille tai kulkemalla Kengitysepänpolkua ja Tattarisuonsiltaa Lahdenväylän yli Jakomäentielle ja linjan 75 pisäkille.
    Pihlajamäessä liikennette tarjoaa edelleen mm. linjat 70, 71/V ja kaikki Hakaniemeen menevät linjat, joissa voi joko Sörnäisissä tai Hakaniemessä vaihtaa Metroon tai toiseen bussiin/raitiovaunuun. Lisäksi liikennettä voidaan paikata, lisäämällä jonkin linjan vuoroväliä.
    Vain Raetin pysäkin yhteydet heikkenesivät, mutta kuitenkin linja 74 kulkee tästä edelleen ja alle puolen kilometrin säteellä on niin tullivuorenkujan kuin latokartanontienkin pysäkit.

    VastaaPoista
  4. Vaihtoehto 3 olisi parhain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vaan huonoin, suurin osa jakomäen ihmisistä tulee kyytiin vanhan 77 reitin mukaisesti. Samalla 75 menisi kauppojen läpi ja yhdistäisi jakomäen ja Puistolan terveysasemat, jossa muutenkin joutuu käymään verikokeissa jne.

      Poista
  5. Mielestäni tämä on väärä ratkaisumalli ongelmaan. Ehdottaisin että miettisitte ennemminkin alueen tulevaisuutta siitä näkökulmasta että mm Alppikylään on kokoajan muuttamassa enemmän (puhumattakaan Malmin lentokentän rakentamisesta) väkeä joten 75:n vuorovälin harventaminen & linjan siirtäminen vaihdolliseksi on mielestäni vain yksinkertaisesti huono ratkaisu. Alppikylästä vaihdollinen yhteys keskustaan ei mielestäni ole fiksua kun nyt siinä on melko toimiva bussilinja - ennemminkin tiheämpää vuoroväliä jos vain mahdollista.
    Jos ongelmana on 75A hukkalinja niin eikö tuon linjan uudelleen reitittämistä. Esimerkiksi Jakomäki-Alppikylä-Sepänmäki-Malmi-Tapaninvainio-Siltamäki-Suutarila-Puistola. Suuntaa valitsemalla voisi valita vaihdon Malmilta tai Puistolasta ja samalla tuo Alppikylän liikenne paranisi (75 Keskustaan/Puistolaan, 75A Malmille/Jakomäkeen).
    Sepänmäen näkökulmasta tuo muutos olisi vielä ongelmallisempi koska nyt vaihdolliset yhteydet tulisi melkein joka suuntaan tai ainakin vuorovälit harvenisivat. Lisäksi tuleva Jokeri 2 reititys on tehty niin ettei Sepänmäen kohdalla ole edes pysäkkiä vaan lähin pysäkki on tuplasti kauempana kuin nykyinen (~600m vs ~1200m).
    77:n kokonaan lakkauttaminen ja muuttaminen alueen yhteydet vaihdollisiksi olisi vielä naurettavampi idea - pahoittelut mutta tämä on mielestäni vain todella huono ratkaisu; ongelma on hukkalinja ja raktaisuksi romutetaan parin alueen joukkoliikenne kokonaan. Ei näin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eiköhän tämä sinun ehdotus vasta hukka idea ole , linja 75 pääsee sujuvasti puistolaan ja vaihto muile linjoille pitäisi olla vaan hyvin suunniteltu, että korvaisi 75a kunnolla , linja560 pysäkkin malminjäähallin luona josta linjalta 77 on hyvä vaihtaa ja menee kehä 1 muita linjoja malmille josta on helppo vaihtaa linjaan 560.

      Poista
    2. En kyllä aivan ymmärrä, 75 siirtäminen vaihdolliseksi yhteydeksi, 77 tulee palvelemaan jatkossa Jakomäki - Alppikylä - Sepänmäki - Pihjalamäki - Keskusta, joten miten liikenneyhteydet heikkenisivät kyseisellä alueella. Kyse on kuitenkin vain yllämainitsemillani alueilla linjatunnuksen muuttumisesta, sekä päätepysäkin vaihtumisesta. 75A ei ole mitään järkeä pistää ajamaan samaa reittiä 77A:n kanssa. Ja Siltamäki - Puistola välille on useita bussilinjoja Malmin suunnitelmassa.

      Poista
    3. Tomi K:n kanssa samaa mieltä. Alppikylästä keskustaan ei ole mitään järkeä tehdä vaihdollista yhteyttä. 75 tällaisenaankin on vain kohtalaisen hyvin toimiva ja vuoroväliä tulisi juuri ennemminkin vain tihentää ottaen huomioon uuden asuinalueet Alppikylässä ja tulevaisuudessa Malmin lentokentällä. Eivät hirveästi houkuttele uusia asukkaita jos yhteyksiä entisestään supistetaan ja mahdollisesti vain karkoittavat jo nykyiset autottomat alppikyläläiset muualle. Alppikylän ongelmana on nimenomaan se, että täältä ei pääse helposti oikein minnekään, korkeintaan Malmille.

      Poista
    4. Kommentoijalle 16.42. tiedoksi, että 77 tulee palvelemaan jatkossa vain ma-pe aamu- ja iltapäiväruuhkan aikaan. Arkisin keskellä päivää ja iltaisin sekä viikonloppuisin 77 ei kulje ollenkaan, joten liikenneyhteydet heikkenevät merkittävästi tarkoittaen että niitä ei siis ole!

      Poista
  6. aivan loistava suunnitelma!!

    VastaaPoista
  7. suunnitelma 2 on parhain kaikist :) Toteuttakaa se :)

    VastaaPoista
  8. nämä suunnitelmat ovat hyviä , toteuttakaa suunnitelma 2 , se toimi si parhaiten. Malmille kulkisi 77A ja olisi hyvä saada kontulaan liityntä yhteys ja tammistoon myös. linja 75A korvaaminen linjalle 75 on hyvä , mutta linja 75A voisi muuttaa välille kontula- jakomäki- puistola- siltamäki - tammisto.

    VastaaPoista
  9. Vaihtoehto 2 on nykytilannetta parempi. Mahdollisesti myös vaihtoehto 3. Kumpi nyt sitten onkaan tasapuolisempi matkustajille, Jakomäkiläisille ehkä 3 on paras. Hyvä yhteys Malmille on tärkeä kaikkina viikonpäivinä!

    VastaaPoista
  10. Ehdotus 1 on ehdottomasti parhain. Tällöin Jakomäen kaikista osista on liikennettä keskustan suuntaan sekä Alppikylän-Tattarisuon että moottoritien kautta (länsi-Jakomäestä 75 moottoritietä ja 77 Alppikylän kautta; itä-Jakomäestä 717 moottoritietä ja 77 Alppikylän kautta). Tällöin säilyy myös Jakomäen tiheimmin asutulta alueelta yhteys pääradan juniin linjalla 75.

    Osana tätä suunnitelmaa tulisi ehdottomasti tarkastella myös Koillis- ja Itä-Helsingin välisiä yhteyksiä. Linjaa 75A ei koskaan jatkettu edes Kontulaan saakka, joten nyt tulisi ehdottomasti tarkastella, olisiko linjaa 94 mahdollista jatkaa Kontulankaarelta vielä Jakomäkeen esimerkiksi Tattarisuontien liikenneympyrään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. olen samaa mieltä linja 94ja75A voitasiin yhsitää yhdeksi linjaksi , muutekin kontulassa yksinkertaisetaa liityntälinjat. linja 57 voisi korvat 94a ja 94b lähteä 94a päätettäriltä kontula metroaseman kautta ja kurkimäen kautta kivikonlaitaan. tai sitten linjaa 94a/b nopeuttaa liityntäliikenettä jatketaisiin kivikosta myllypuroon, uuden liitymän valmistuttua, näin nopeentuisi liikkua keskustaan päin 10min minuutilla ja se vähentäisi kivikon ja kurkimäen aluieilan autojen määrään , koska nyt joutuu kiertämään koko kivikon kautta jos haluaa kontulan metroaseman ja sieltä keskustaan.

      Poista
    2. Kannatan ehdotusta 1 ja jos tosiaan olisi mahdollista päästä Jakomäestä Puistolaan, Malmille ja mahdollisesti joskus Kontulaan, se olisi hienoa :)

      Poista
  11. voistaisiinko 77a reittiä jatkaa tai muuttaa siten, kun on ollut myös toivetta porttipuistoon pääsisi malmilta. linja 74 kiertäminen malmin kautta on huono ratkasu, se lisäisi matka aikaa suuresti , jos linja 74 kiertää vielä nallenmäen kautta. Jos linja 74 kulkisi hakunila- porttipuistosta ja korvaisi 76A/B reitin malmille asti radan länsi puolella ja siitä kalasatamaan. Nallemäkeen ja ormuspeltoon tulis toinen linja keskustaan päin sekä 77a jäisi näille alueille, jolla pääsee malnille sujuvasti. linja 73 jatko myös porrtipuistoon tai tikurilaan tai vantaaporttiin tulis suunnittelijoiden miettiä tarkoin , koska alueen palvelut tukeutuu aika paljonn niille alueille myös. kuten vantaan linjastossa ,helsingin linjat 39 ja 45 jatketaan myyrmäkeen , jota on odotettu jo kauan , se on järkeävääkin, silloin ei kulu aikaa turhiin vaihtoihin. Kun Malminlenttokenttää aletaan rakentaa asuin käyttöön , jonne mahtuu noin 70 000 asukasta, niin juna ei ole kyllä silloin hyvä vaihto ehto kulkemaan keskustaan päin , kun junat ovat nyt jo aivan tukossa ja muuten kin se lisääntyy tulevaisuudessa, koilisen alueen tiivistämisestä. Toinen metrolinja olisi parhain, koska se helpottaisi monien muiden alueiden kulkemista keskustaan tai no oikestaan se helpottaa koko helsingin sseutrua ei pelkästää helsinkiä ja kun hsl alue laajenee kokoajan , keskustan terminaalit täyttyvät ja jo nyt jo hankalaa suunnitella linjoja päättymään keskustaan. Juna on ollut ja on epäluotettavin tapa kulkea keskustaan,24 vuotta rada varrella asuneena sanon että , joka päivän jokin vika ja tai myöhästymisiä tullut, Metrossa kulkeminen keskustaan on paljon sujuvampaan. Muttta jos metro ei kulje niin kulkeminen keskustaan on suunniteltu poikkeus liikenne, mutta junalla ei paitsi kulkemaan keskustaan pitää keskustaan meneville busseilla , jotka ovat liian täynnä poikkeus liikenteeestä johtuen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten muka meinasit järkevästi saada linjan 77A kulkemaan Porttipuistoon, Jakomäestkö lisälenkki vielä takaisin Suurmetsän liikenneympyrään ja siitä Porttipuistoon vai? En myöskään ymmärrä linjan 74 heikkoutta,jos linja ei kiertäisi malmin kautta olisi se lähes identtinen linjan 75 (uusi linja 77) kanssa, päätepysäkki vaan on hieman eri ja kulkee arabian läpi kun 75/77 kulkee motaria. Miksi ihmeessä myöskään pidentään 74 reittiä Hakunilaan, porttipuistosta on jo todella hyvät yhteydet sinne suuntaan ja jo nykyäänkin linjalla 74 on yleensä todella vähän matkustajia (osasyynä varmasti hidas ja kiertelevä reitti).

      Kuulostaa todella oudolta että linja 75 kulkisi Hakunila - Porttipuisto - Puistolan asema - Tapanila - Tapaninkylä - Malmin asema - Kalasatama. Todella pitkä ja kiertelevä linja, enkä ymmärrä ketkä olisivat linjalle asiakkaita. Jakomäki ja varsinkin kasvavat alueet Malmin lentokenttä ja Alppiharju suljettaisiin tästä pois.
      Miksi linja 73 pitäisi jatkaa minnekään, en ymmärrä. Vantaanporttiin matkaa tulisi taas todella paljon ja matkustajia varmasti vähän, tikkurilaan palvelee linja 611 ja porttipuistoon taas linja 74.

      Poista
    2. Tarkoitin , että linja 74 menisin malmin kautta, ja korvaisi 76a ja b kokonaan, mutta nallenmäkeen tuli esim linja 76 joka kiertäisi vaikka radan itäpuolen.

      Poista
  12. Tästä Jakomäki-Kontula -haaveilusta vielä: HSL on sanonut jo aikoja sitten, että yhteys tulee viimeistään sitten kun Maratontunneli joskus rakennetaan hamassa tulevaisuudessa. Silloin bussi voi kulkea Maratontieltä läheltä Jakomäen ramppia tunnelin kautta Kivikon ulkoilupuiston ali Linnoittajantien päähän ja Kontulankaarelle. Nykyistä reittiä 94 ei "mahdu" jatkamaan Kontulankaaren päättäriltä Rajakylän ja Jakomäen puolelle koska kadut ovat niin kapeat.

    VastaaPoista
  13. Kolmas vaihtoehto paras!

    VastaaPoista
  14. Annetuista vaihtoehdoista kannatan nri 3.a.
    Ja 75A säilytettävä ainakin Heikinlaskdon ja Siltamäen välillä. Ehdotan että reittiä jatketaan Siltamäestä Tammistoon tai Jumboon saakka, jolloin saadaan hyvin poikittaisliikennettä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä, että 75a säilytettävä Heikinlaakson ja Siltamäen välillä.

      Poista
    2. Hyvä idea tämä! Tälläistä Puistola-Siltamäki-Tammisto-Jumbo-linjaa tarvitaan!

      Poista
  15. Eipä paljon tuossa Puistolantien jehovan kirkon puoleisella pätkällä parane yhteydet. 74 hidas linja. 76a/b huonoilla vuoroväleillä ja hitaita kuskeja.. 77 about kilsan päässä nopeasti keskustaan ja 75 puolen kilsan päässä kierrellen keskustaan. Ei noille pysäkeille kiinnosta talvella rämpiä lumessa aikaisin aamulla kun teitä ei ole keritty auraamaan. Siksi oma auto ikävä kyllä. Ja muutenkin aamun ekat vuorot ajetaan jääkylmillä busseilla, en maksa sellaisesta täyttä hintaa. Mielummin kuljen omalla lämpimällä autolla.

    VastaaPoista
  16. Aiotaanko tässä huonontaa taas poikittaista liikennettä? Aika moni käy Puistolasta mm. hammaslääkärissä, uimahallissa, muskarissa Siltamäessä. Se tarkoittaisi mm. vaunuilevalle kansalle sitä, että käytetään autoa enenevässä määrin, jos joutuu vaihtamaan Puistolan asemalla ja odottelemaan taas.

    Älkää nyt ihmeessä poikittaista liikennettä jälleen huononna!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, muutenkin hammaslääkäri palveluita siirretään heikinlaakson asukkailta Siltamäkeen, eikä Puistolaan, yhteydet siltamäkeen tulisivat hitaisiksi, kun pitäisi kulkea kahdelle eri bussilla.

      Poista
  17. Heikinlaaksolaisen näkökulmasta kaikki vaihtoehdot ovat huonoja. Heikinlaaksosta Puistolan asemalle kulkee jo valmiiksi huonosti busseja nyt niitä vielä vähennettäisiin. Lisäksi 75 on ruuhka-aikoina ihan täynnä. Jos kyytiin hyppäävät vielä Jakomäkeläisetkin, niin eihän siitä tule mitään. Jos 75A lakkautetaan, niin vähintään 74:n reitti pitäisi kulkea Malmin aseman kautta, eikä nykyistä reittiään. Tai 76A ja 76B kulkisi Heikinlaaksontie-Vanha Porvoontie -Suurmetsäntie -reittiä nykyisen Puistolantien sijaan. Eli kiertäisi hiukan pidemmän kierroksen. Malmilta Heikinlaaksoon tulisi myös saada paremmat yhteydet. Junalle ja palveluihin on saatava lisää ja nopeita yhteyksiä. Pakkoko siirtyä oman auton käyttöön?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ajatus tuo 76a:n ja b:n reittimuutos! Uusi reitti palvelisi huomattavasti suurempaa joukkoa, eikä ajelisi puolityhjänä edestakaisin! Muutama minuutti vain lisää matka-aikaan. Ja samalla bussilla pääsisi sekä Malmille että Puistolaan.

      Poista
    2. En ymmärrä alkuunkaan mitä HSL on miettinyt Heikinlaakson kohdalla. 75A lakkautetana ja 75 ruuhka-ajan vuoroväliä jo harvennetaan. Miten tämän pitäisi palvella muka Heikinlaaksoa? Malmilla keskityttiin bussi+juna komboon, mutta miten Heikinlaaksossa, harvoin menevään yhteen bussiin, joka ei todellakaan innosta kulkemaan junalla.

      Puistola on todella suosittu juna-asema silti. Yhteydet ovat nopeat keskustaan, eikä Käpylä - Pukinmäki väliltä ole mitään mahdollisuuksia kulkea bussilla, kuin monilla eri vaihdoilla. Myös Malmilta ja Tapanilasta on harvoin kulkevat kiertelevät bussilinjat.
      HSL:n olisi aika herätä ja vähintäänkin tihentää 75 vuoroväliä, mieluiten juuri tuo 76a/b reittimuutos.

      Poista
  18. Tässä ei tarjota mitään linjan 75A tilalle. Tarvitaan aikataulussaan pysyvä liityntälinja Somerikkotie-Heikinlaakso-Puistolan asema. 75 ei kulje aikataulussaan eikä Somerikkotielle. Lisäksi se kulkee vain suorinta reittiä pääkatuja. Linjan pitäisi kulkea asukkaiden läheltä, eikä suorinta tietä.

    Yhden kiertelyn 75 tekee nyt ja molemmissa suunnitelmissa aivan turhaan. Puistolan aseman päässä Puistolan-Heikinlaakson-suunnasta asemalle tulevat bussit kiertävät turhaan asemaa monta minuuttia (kääntyvät Suuntimontielle, Puistorin kautta, sitten radan ali, kääntyvät Tapulikaupungintielle ja asettuvat ahtaaseen pysäkkiryppääseen. Ne ohittavat Puistolan-puoleisen lähimmän aseman sisäänkäynnin, joka olisi jo valmiiksi Puistolan puolella rataa. Siirtäkää näiden linjojen päätepysäkki Raidepolun liityntäparkkipaikan kohdalle ja matka-aikaa säästyy 3 minuuttia per linjasivu. Lisäksi kävelyaika pysäkiltä asemalle on 2 minuuttia lyhyempi Raidepolun puolella, kun taas Tapulikaupungin puolella on kierrettävä kauppojen ohi, kuljettava portaat ja käveltävä taas toiselle puolelle rataa - junat pysähtyvät tällä hetkellä vain raiteille 3 ja 4, jotka ovat Puistolan puolella. 3 minuuttia on 6 minuuttia per linjakierto - paljon rahaa vuositasolla ja matkustajatkin ehtivät jo edelliseen junaan säästäessään yhteensä 5 minuuttia kumpaankin suuntaan mennessään. Kukaan ei hyödy aseman kiertelystä.

    Onko linjan 75 tärkein rooli ajaa Puistolan asemalta mahdollisimman nopeasti keskustaan? Ei se ainakaan aja asukkaiden kotien läheltä, vaan suorinta tietä. Vain pääkatuja. Isot telibussit tyhjillään Puistolassa. Pitkät linjat eivät tuppaa pysymään aikataulussaan, joten esim. Heikinlaakso - Puistolan asema - välillä ei voi olettaa, että bussi tulee keskustasta ajallaan. Linjan pitäisi kulkea asukkaiden kautta.

    Suunitelmissa esitetty "uudistunut" linja 77 pitäisi yhdistää seutulinjan 732 kanssa. Molemmat palvelevat Vanhaa Porvoontietä samalla palvelutasotarpeella. Jakomäkeläiset eivät tarvitsisi linjaa, kun käyttäisivät kumminkin moottoritieversiota. Vanhalta Porvoontieltä Jakomäkeen matkustavia taas ei ole juuri ollenkaan. Sen sijaan on luontevaa, että yhdellä linjalla pääsee mahdollisimman pitkälle Vanhaa Porvoontietä. 732 matkustajat menettäisivät matka-ajassa saman verran, mitä saisivat takaisin tiheämpinä vuoroväleinä eli lyhyempänä odotuksena.

    Ehdotukseni kartalla:
    http://i.imgur.com/ghZ6paq.jpg

    Ehdotus maksaa suurin piirtein yhtä paljon kuin HSL:n vaihtoehdot 1 ja 2. Linjan 77 lyhennyksen säästöt laitettaisiin linjojen 75, 717 ja 732 vuorovälien tihentämiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tuo sun ehdotus on vasta huono , koko seudun kannalta.
      matka aika pitenee ja reiteistä tulee kiertäviä.

      Poista
    2. Ei matka-ajat pitene lähes kenelläkään.

      Keskustan-suunnan bussit:
      *Heikinlaaksosta/Alppikylästä 732 kulkisi yhtä nopeasti ja yhtä tiheästi kuin nykyinen 75
      *Jakomäestä 75 tai 717 suoraan motaria keskustaan eli nopein mahdollinen
      *Somerikkotieltä myös suoraan motarille (linja 75). HSL ehdottaa hidasta ja kiertelevää linjaa 77. Eli matka-ajat nopeutuvat.

      Lisäksi ehdotukseni mahdollistaa:
      *Tiheät vuorovälit kaikille linjoille
      *Kaksi liityntälinjaa Puistolan asemalle HSL:n ehdottaman yhden sijaan
      *Bussilinjan Tattarisuon läpi, Tattarisuon työpaikoille ja nuorisokeskukseen kävelymatka lyhenee monin verroin
      *Vaikka matka-ajat pysyvät suurin piirtein nykyisinä, aikaa säästyy, kun ehdotuksessani kaikilla olisi erittäin lyhyt kävely lähimmälle bussipysäkille.
      *Lyhyt kävelymatka pysäkeille lisää tutkimusten mukaan joukkoliikenteen käyttöä ja autotonta elämäntapaa merkittävästi.
      *Aikataulussa pysyvä paikallinen liityntäbussi Puistolan asemalle. HSL:n ehdotuksessa pitää arvata, tuleeko bussi keskustasta esim. Heikinlaaksoon 25 vai 50 minuutissa.

      Poista
    3. Meinaatko todella, että linjat 75 ja 77 mahtuisivat kulkemaan Raidepolulla?

      Poista
    4. linjasta 732 tulee kiertävä ja liian pitkämatka aika!!!! , sä nyt ajattelet vain helsingin asukkaita vaikka vantaan asukkaita se myös koskee!!!

      Poista
    5. Vanhalta Porvoontieltä kuljetaan Jakomäen suuntaan mm. terveysasemalle. Haloo! Eihän sellaista yhteyttä voi poistaa. Vai pitääkö vanhustenkin hankkia oma auto?

      Poista
    6. Suunnitelmassa ei ole mitään järkeä, bussi alkaa kulkea teitä, joissa se ei mahdu kulkemaan ja teitä, jotka ovat vain kevyenliikenteen väyliä.
      Suurmetsän liikenneympyrästä ei pääse Nummitielle, epäilen myös että pääseekö Aurinkomäen läpi, iso bussi siellä ainakaan ei tule mahtumaan.myöskään Kirvestietä ja Kalkkivuorentietä ei mahdu iso bussi kulkemaan, pelkästään risteykset ovat liian tiukkoja ja tiet liian kapeita, vielä pitäisi bussipysäkki jonnekki saada mahtumaan.
      Samoin Vanhalla Puistolantiellä ja Sepeteuksentiellä. Koudantieltä ei myöskään pääse Läksyrinteeseen, koska välissä on vain kävelytie. Lisäksi Heikinlaakson palvelut eivät juuri paranisi, kun on monia busseja, jotka kaikki menevät vähän eri puolilta, ja eri puolille päätepysäkit.

      Kannattaisi vähän tarkemmin panetua alueeseen ja alueen teihin ja niiden mahdollisuuksiin bussiliikenteeseen. Idea on sinällään hyvä, että bussi palvelisi asukkaita siellä missä he asuvat, mutta teillä vain ei ole mahdollista ajaa jatkuvasti suurenemilla busseille

      Poista
    7. "Meinaatko todella, että linjat 75 ja 77 mahtuisivat kulkemaan Raidepolulla?"
      Meinaan. Kadunvarsipysäköinti vain pois ja mahtuu.

      "linjasta 732 tulee kiertävä ja liian pitkämatka aika!!!! , sä nyt ajattelet vain helsingin asukkaita vaikka vantaan asukkaita se myös koskee!!!"
      Eihän se kiertelisi, vaan menisi suoraan Vanhaa Porvoontietä. Vanha Porvoontie on varsin ruuhkaton eli ruuhkan vaikutus matka-aikaan vähenisi, Lahdenväylä on välillä tukossa. Se siis palvelisi useampia kulkemalla samalla useamman pysäkin kautta. Kun saadaan enemmän matkustajia ja yhdistetään linjoja, voidaan ajaa tiheämmin. Ei olisi mitään järkeä ajaa linjoja mahdollisimman nopeasti motaria Rautatientorilta esim. Koivukylään, jonne menee jo juna. Miksi esim. Kivikkoon tai Latokartanoon, suuria alueita ilman suoraa juna/metroyhteyttä, ei mene motarilinjaa Rautatientorilta?
      732 kulkisi nykyistä useammin, joten menetetyn matka-ajan saisi takaisin lyhyempänä odotusaikana.

      "Vanhalta Porvoontieltä kuljetaan Jakomäen suuntaan mm. terveysasemalle. Haloo! Eihän sellaista yhteyttä voi poistaa. Vai pitääkö vanhustenkin hankkia oma auto?"
      Yhteys ei poistuisi, vaan muuttuisi vaihdolliseksi. Vuorovälit olisivat sen sijaan tiheämmät. Työmatkailijat ovat kuitenkin tärkeämpi ryhmä (matkustajamäärältään) kuin muut mariginaalikäyttäjät. Kaikki eivät voi saada vaihdotonta yhteyttä. Kuten HSL maintsi, esim. linja 75A joudutaan lakkauttamaan, koska matkustajia ei ole riittävästi. Säästyneillä rahoilla parannetaan muita yhteyksiä.

      "Suunnitelmassa ei ole mitään järkeä, bussi alkaa kulkea teitä, joissa se ei mahdu kulkemaan ja teitä, jotka ovat vain kevyenliikenteen väyliä."
      Mahtuu, kiinteitä esteitä ei ole (esim. rakennuksia). Liian kapeita polkuja mahtuu siispä leventämään. Esim. Helsingin keskustassa asia on toisenlainen, kun kivitaloja on molemmin puolin eivätkä ne siirry mihinkään.

      "Suurmetsän liikenneympyrästä ei pääse Nummitielle"
      Pääsee, Vanhalta Porvoontieltä on leveä katu Nummitielle. Se on tällä hetkellä suljettu liikenteeltä mutta voidaan avata joukkoliikenteelle. Tilaa tuossa on vaikka kuinka.

      "epäilen myös että pääseekö Aurinkomäen läpi, iso bussi siellä ainakaan ei tule mahtumaan."
      Mahtuu kyllä, tien voisi silti asfaltoida.

      Poista
    8. "myöskään Kirvestietä ja Kalkkivuorentietä ei mahdu iso bussi kulkemaan, pelkästään risteykset ovat liian tiukkoja ja tiet liian kapeita, vielä pitäisi bussipysäkki jonnekki saada mahtumaan. Samoin Vanhalla Puistolantiellä ja Sepeteuksentiellä."
      Mahtuu. Katualueen leveys on molemmalla kadulla 9 metriä. Bussit vievät tilaa 2,6m, pyöristetään 3 metriin jottei tarvitse peilejä varoa. Kaksi bussia rinnakkain 6 metriä ja yli jää 3 metriä jalankululle. Eli niin leveä jalkakäytävä, että siihen mahtuu vaikka parkkeeraamaan auton, jos se halutaan sallia.

      Risteykset eivät ole liian tiukkoja vaan samaa tasoa kuin Kontulan omakotitaloalueella, jolla linja 94 seikkailee. Suurin osa risteyksistä on riittävän leveitä, mutta muutama tiukempia. Niistä kaksi bussia ei mahdu yhtä aikaa kulkemaan risteyksessä, mutta ei tarvitsekaan. Jos kaksi bussia sattuu juuri risteyksessä kohtaamaan, toinen odottaa. Ongelmaa ei ole, kun reitillä linjoja kulkee vain yksi ja liikenne on hiljaista. Näin on Puistolassa ja Kontulassa, Puistolassa jopa Kontulaa hiljaisempaa.

      Pysäkki ei vaadi lainkaan tilaa. Tolppa vaan kadun varteen ja bussi pysähtyy siinä. Kaikissa kohdissa on 2 kaistaa eli yksi per suunta ja bussin voi myös ohittaa, jos ketään ei tule vastaan.

      "Koudantieltä ei myöskään pääse Läksyrinteeseen, koska välissä on vain kävelytie."
      Kävelytien kylkeen mahtuu yksikaistainen bussikatu. 2,5 m kävelytilaa (kuten nytkin) + 3 m leveä bussikatu. Mitään ei pidä purkaa tieltä, siinä on vain puskaa vieressä sen 3 metrin osuudelta. Yksi kaista riittää, koska siitä olisi tarkoitus kulkea vain yksi bussilinja. Vähän niin kuin Jokeri-(550)-linjan silloilla on vain yksi ajokaista.

      "Lisäksi Heikinlaakson palvelut eivät juuri paranisi, kun on monia busseja, jotka kaikki menevät vähän eri puolilta, ja eri puolille päätepysäkit."
      Bussitarjonnan kasvaminen on suurimmalle osalle hyvä asia.

      "Kannattaisi vähän tarkemmin panetua alueeseen ja alueen teihin ja niiden mahdollisuuksiin bussiliikenteeseen. Idea on sinällään hyvä, että bussi palvelisi asukkaita siellä missä he asuvat, mutta teillä vain ei ole mahdollista ajaa jatkuvasti suurenemilla busseille"
      Olen nimenomaan paneutunut. Ja asun alueella. Kantakaupungista olen ottanut opiksi kaiken tilan hyötykäytön ja näinollen Puistola vaikuttaa keskustaan verrattuna varsin avaralta. Bussit saadaan kulkemaan melkein mistä vain, jos asia näin järjestellään. Keskustassa pitäisi räjäyttää taloja jos haluttaisiin bussit esim. Eiranrantaan. Täällä Puistolassa pitää vain vähän raivata puskaa, siirtää parkkipaikkoja tai vaihtaa kaksi kapeaa 2 metrin jalkakäytävää yhteen 3-metriseen (leveys) ja säästää heti kokonainen metri.

      Poista
  19. Entäs semmonen linja joka ajaisi stadista motaria jakomäen "takakautta" ostarin ohi, isosta ympyrästä suoraan suurmetsäntietä ja siitä puistolantielle ja sieltä siwan ja nesteen ohi kehälle ja siitä tiksiin?

    VastaaPoista
  20. Mikä linja kulkee jatkossa Malminkaarta pitkin jos linja 76A/76B lakkautetaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä varmasti tulee uusinlinja joka korvaa linjan 76a ja b

      Poista
  21. Poikittaisliikenne Mellunmäki-Kontula-Puistola-Tammisto-Jumbo kuntoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep samaa mieltä , tämä on ehodoton , koska asioin kontulasta miltein jokapäivä kartanonkoskelle, tiiän ihmisiä jotka kulkevat nallenmäki- jumbo väliä autolla , että kyllä oikittaisi liikennettä kaivataan tuplasti lisää , kuin linja 561 pelkästään. vähemmän vaihtoja ja tiheä vuoroväli takaa joukkolliikenteen suosion. jos pisararata lyhentää kaikki linja tuusulanväylältä käpylään , eikös voitasiin linja64 voisi korvata linja 75a ja jatkaan kontulaan.

      Poista
  22. Ehdottomasti tarvitaan nopeaa, luotettavaa ja tiheää liikennettå Heikinlaakson kaikista kolkista Puistolan asemalle. Nyt menee usein 30 minuuttia kotiovelta junan ovelle. Koko matka keskustan työpaikalle 60 min. Ei sitä ilolla matkaa 2 krt pv. Lisäksi poikittaisliikenne Tikkurilaan ja Jumboon kannattaa hoitaa kuntoon. Nyt Jumboon pitää mennä Malmin kautta! 10 kilsan matka kestää 45 minuuttia. Lisäksi keskustan itälaidalle esim Sörnäinen Hakaniemi on helpompaa mennä bussilla kuin bussi-juna-metro -yhdistelmällä. Nopea bussi Lahdentien kautta on tervetullut vanhan 75x -linjan tapaan.

    VastaaPoista
  23. Idea siitä että bussit ajaisivat Puistolan asemalla raiteiden 3 ja 4 päähän Raudepolulle on MAINIO. Kannatetaan, lyhentää junalle menoa ainakin 5 min/suunta. Usein enemmänkun!

    VastaaPoista
  24. Hei, vielä ajatuksia 75:n uudesta linjauksesta. Pidentäminen 10 min vuoroväliin lisää varmasti yksityisautoilua Heikinlaaksosta. Lisäksi poikittaislinjan karsiminen Suutarilaan on erittäin huono asia. Nykyinen päivähoitoalue on Suutarila-Puistola-Jakomäki(Alppikylä) ja nyt rakenteilla olevaan pk Alppikylään on suunniteltu hoitopaikkoja Puistolalaisille lapsille, joten tämä olisi tärkeä huomioida suunnittelussa. Voitaisiinko palvelulinjasta 705 kehittää nopeaa lisälinjaa Alppikylä-Heikinlaakso-Puistola-Suutarila välille. Tämä voisi liikennöidä tiheästi aamulla ja iltapäivällä. Lisäksi alueelle voisi kokeilla kaupunkipyörien lainauspisteitä esim. Asemalla-Nurkan monitoimitalolla- Suutarilan kirjastolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kun näitä kommenteja lukee eikö olisi järkevää silloin jatkaa linja 75 suutarilaan asti näin saitasii korvattua hukkalinja kokonaan.
      omasta mielestä. Mutta tietysti koiliseen tarvittaisiin enemmän poikittaisi linjoja , muuaallekkin kuin malmille. linja 552 ja 79 voitasii jatkaa malmilta muualle koilisen alueille ja luoda samalla myös liityntä yhtyeksiä junaan.
      linjat 77a,, 75a, 76a ja b korvattasiin linjoilla 79 ja 552 ja joilla uudelle poikittaislinjalla. linja 69korvattaisiin muille linjoilla.

      Poista
  25. Heikinlaaksosta on päästävä suoraan Malmille ja myös Jakomäkeen. Jakomäessä on mm. Heikinlaaksolaisten terveysasema. Isommat ruokakaupat ovat Jakomäessä ja Malmilla.
    Linjaa 76 ei saa lakkauttaa vaan sen tulisi kiertää Heikinlaakson Nesteen kautta.
    74 on ihan turha reitti. 74:llä ei pääse yhdellekään asemalle. Ketä se edes palvelee? Ihmisiä, jotka kulkevat Hakaniemestä Ikeaanko?
    Bussireitti Heikinlaaksosta Tikkurilaan olisi tervetullut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. linja 74 on tärkeä linja ja palvelee tapanilan asemalle. Linja 76a ja b turha linja , koska ei palvele täydellisesti niikuin liityntäliikenteen pitäisi.

      Poista
    2. Linjan 74 reittiä voitaisiin tarkastella uudelleen. Ainakaan Puistolassa bussilla ei tee mitään. Hidas linja 75 on nopeampi, kuin kiertelevä 74, siitä johtuen näenkin päivittäin bussin lähes tyhjänä. Jos linja kerran on tarpeellinen Tapanilassa, niin miksei palvele siellä paremmin, ja jätä Puistolan hukka-alueen pois. Samoin loppulenkki keskustaan on aivan turha, Arabian läpiajo, hidastaa linjaa selvästi. 75 ajaa Viikki-Kumpulan kampus välin viidessä minuutissa, 74 samaan matkaan menee 10 minuuttia + liikennevalot, joita matkalle kyllä riittää.

      Poista
    3. ehdotan , että linjat 74 ja 76a ja b yhditettäisii radan läntsen puolella kulkevan reitin kanssa yhdeksi linjaksi malmille asti , josta linja 74 jatkettaisii kalasatamaan asti.

      Poista
    4. 74 ei todellakaan ole mikään turha reitti, tiedätkö että jotkut käyvät esim. töissä tai kouluissa viikin/sörnäisten suunnilla. Jos tämä reitti viedään heiltä pois,hankaloituu matkustaminen todella paljon ja VR:n käyttö ei ole suurelle joukolle ihmisiä edes tarpeen joten miksi tuo asemille syöttöliikenne nostetaan noin suureen arvoon.
      Tervetuloa tutustumaan aamuisin/iltapäivisin linjaan 74 ja sen työmatkaliikenteeseen, ei ole todellakaan mikään haamulinja vaan matkustajia tulee kyytiin joka pysäkiltä...että kyllä se vaan palvelee.

      Poista
  26. eka vaihtoehto on paras luo paremminm vaihtoehtoja , millä mennä keskustaan

    VastaaPoista
  27. Vaihtoehto 3 poistaisi eteläisen alppikylän suoran yhteyden puistolaan. Tuolloin lähin 75 pysäkki olisi somerikkotiellä 1km päässä, kun kahdessa muussa se kulkisi jakomäentietä, jonne 400m alppikylän puolelta.

    VastaaPoista
  28. Voisko linja 552 jatkaa Jakomäkeen malmilta kiertäen malmin terminaalin kautta ja korvata linjan 77A , mutta kuitekin nykyiset 77a vuorot siirtyisivät linjalle 552, ettei palvelut huonointuisi malmin suuntaan.

    VastaaPoista
  29. voisko linjan 79 jatkaa puistolaan korvaten linja 76a/b.

    VastaaPoista
  30. Tähdentäisin vielä täsmällistä ja suunniteltua liityntäyhteyttä Puistolasta Heikinlaakson suuntaan. Jos ainoa liityntäyhteys on pitkä linja, ne tulee ja menee miten sattuu. Samoin kannattaa pohtia montako minuuttia on vaihto junasta Tapuliaukiolta lähteviin, nyt usein bussi ehtii lähteä ennen kuin laiturilta ehtii (kaikki eivät ole viimeisessä vaunussa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyäänkään viimeisestä (alikulkua lähimmästä) vainusta ei kerkeä junaan, koska HSL on kuvitellut, että kun juna saapuu asemalle, ovat ihmiset alle puolessa minuutissa bussissa. Toisin kuitenkin on, sillä alikulun kautta kulkemiseen kuluu aika paljon aikaa.

      Ihmettelen suuresti, onko HSL ottanut ollenkaan huomioon, todella monista kommenteista huolimatta ongelmaa. Junien vuoroväli tippuu 5 minuuttiin, ja miten käy liitnytäliikenteen Heikinlaaksoon, se harvennetaan ruuhka-aikoina 10 minuuttiin, ja ruuhka-aikojen ulkopuolella ties kuinka harvoin. Nopea yhteys keskustaan linjalla 75 on kätevä, mutta entäs kun et ole matkalla keskustaan vaan jollekkin Pukinmäki - Pasila välille, kyllä näitä ihmisiä pitäisi huomioida liityntäliikenteellä

      Poista
  31. 76 suunniteltu osuus Kotinummentie-Kottaraisentie on vaarallinen.Jo nykyisin VanhallaTapanilantiellä on hengenvaarallisia kohtaamisia kääntymistä pihoille,risteys jota peili ei paljoa helpota.Ei ole pyörätietä toisin kuin Laulurastaantiellä jossa on hidastetöyssyt, pyörätie ja nopeusnäyttötaulu.Tuosta kohdasta on kuitenkin suunniteltu poistettavan bussilinja 73 ja suunniteltu 76 linjaus tuolle vaaralliselle osuudelle.Syöttöliikenne 76 linjalla lisää turvattomuutta alueella joka on myös monen koululaisen (3eri alastetta) koulureittiä.

    VastaaPoista
  32. Tapanilan aseman radan itä puolella on tilaa rakentaa päätepysäkki busseille ja parille linjalle. samoin sinne mahtuu täydennys rakentamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ehdottomasti samaa mieltä. Bussit lähenmäksi Tapaninlan asemaa ja muutenkin radan itä puolella on huono joukkoliikkenne. tapanila asemansillalle voisdi tulla bussi pysäkit, siitä olisi nopeaa vaihtaa junaan.

      Poista
  33. Suurmetsäläisten liikenneyhteydet huonosivat selvästi näissä vaihtoehdoissa! Ainoastaan vaihtoehto 3 olisi jotenkin järkevä suurmetsäläisten kannalta. Siinäkin osalla olisi aika pitkä matka linjan 75 pysäkille (en usko, että monikaan haluaisi matkustaa köröttelylinjaksi muuttuvalla 77:lla)

    VastaaPoista
  34. Mielestäni vaihtoehto 1 on selkeästi paras omasta näkökulmastani. Asun Puistolan ja Heikinlaakson rajalla, josta on kävelymatkaa 1.2 km. Puistolan asemalle. Pidän 75 uudessa reitissä parhaana asiana juuri sitä että sen matka-aikaa saadaan nopeammaksi menemällä suoraan Jakomäestä moottoritielle. Tähän asti ei ole juuri viitsinyt käyttää, koska matka-aika on suhteessa matkan pituuteen järjettömän pitkä. Muut linjat palvelevat varmasti hyvin myös Alppikylän ja Suutarilan asukkaita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitkä muut linjat? Alppikylästä keskustaan ei kulje kuin 75!

      Poista
  35. Näistä vaihtoehdoista ehdottomasti vaihtoehto 1 on paras.

    VastaaPoista
  36. Vaihtoehto nro 1 on ehdottomasti paras vaihtoehto.

    VastaaPoista
  37. Vaihtoehto 1 ehdottomasti.

    VastaaPoista
  38. Vaihtoehto 1 koska silloin kulkisi ruuhka-aikana kaksi bussia 77 ja lisäksi 75. Jos pelkän 75 varassa ollaan ja bussi poimii Puistolan, Heikinlaakson, Alppikylän ja Jakomäen asukkaat kyytiin niin näinköhän viimeisiltä pysäkeiltä enää kyytiin mahtuukaan. Nytkin on 77 aamulla 7.00 jälkeen sen verran täynnä, että istumapaikka ei ole ollenkaan itsestäänselvyys.

    VastaaPoista
  39. Ehdottomasti bussi nro 74 reitti on säilytettävä Tapanilasta, käytämme sitä Arabiaan mennessä.
    Arabian popjazz konservatorion lukuisat opiskelijat käyttävät tätäkin bussia eivät vain Käpylän opiskelijat. Kaikkia osapuolia on kuunneltava.

    VastaaPoista
  40. Ehdottomasti linja 75 jakiksen kautta suoraan moottoritielle. Tällähetkellä linja on aivan hirveen hidas, kun joutuu hakaniemestä saakka matkustamaan. Eikä kaikkien kannata lähtee junaan vaihtamaan ja toisessapäässä taas bussiin. Eikä kaikkia kehäradan tuleminenkaan auta, eli sen tulemiseen ei voida aina vedota.

    VastaaPoista
  41. Miksi ihmeessä kaikkien bussien pitää mennä Malmille? Mitä siellä on sellaista että sinne on kaikkien päästävä? Alppikylää mainostetaan hyvillä kulkuyhteyksillä, tunnen itteni huijatuksi jos suunnitelmat toteutuu, koska haluan keskustaan en siis Malmille värjöttelemään asemalle. Nykyinen 75 on hyvä ja jos kattoo reittioppaasta matka-aikoja keskustaan Hevosmiehenkatu vs Jakomäentie on aika voitto huikeat 2 min!!! Jonka senkin häviää kun joutuu kävelemään sillan yli...Käyttäkää nyt järkeä!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Haluan keskustaan, en malmille! Enkä halua iltaisin ja viikonloppuisin kulkea Malmin kautta kotiin. Suunnitelmissa kaikki liityntälinjat ilmeisesti kulkisivat vielä Sepänmäen toista sivua, jolloin "toisen puolen" asukkaat jäisivät vaille kunnon kuljetusta. Asumme sentään Suomen pääkaupungissa, jolloin luulisi bussien kulkevan jouhevasti ilman älyttömiä vaihtoja bussista toiseen. Jossain maaseudulla vielä ymmärtäisi, mutta täällä...

      Poista
  42. Vaihtoehto 1 on selkeästi paras ja 3 kaikkein huonoin.

    VastaaPoista
  43. Ehdottomasti vaihtoehto 1, koska Puistolan ja Jakomäen porukka ei mahdu ruuhka-aikaan samaan bussiin jolloin 77 auttaisi siinä. Jo nyt on ongelmia Jakomäkeläisten mahtua samaan bussiin ruuhka-aikana.

    VastaaPoista
  44. Huomio Jakomäentien asukkaat. Linjan 77 reitti muuttuu kulkemaan Pihlajamäen ja Tattariharjuntien kautta. Jakomäessä linja EI KIERRÄ Jakomäentien kautta. Liikennöidään vaan ruuhka-aikoina. Huomioitavaa, että Jakomäentien kautta ei kulje mitään linjaa. Linjat 77A ja 75A lakkautetaan. Sieltä sitten mäeltä köpötellään jonnekin Huokotien pysäkille ja sekin ainostaan ruuhka-aikoina.

    VastaaPoista
  45. Jos oikein katsotte, niin kuvissa on kolme eri vaihtoehtoa. Ensimmäinen, josta 75 kiertää Jakomäentien kautta on mielestäni paras, vaikka Kalteentien ihmiset joutuvat jatkossa tulemaan ostarin pysäkille. Ei matka kauhea ole. Ja pääsis siihen 77 joka korvaa 77A/577. Minusta ensimäisen toteutuessa ei tulisi kauheata katastrofia, mutta muut oli kyllä heikkoja. Eka tai nykyinen. =)

    VastaaPoista
  46. Tuo bussi täynnä 7.00 jälkeen on todelllisuutta. Viime viikolla on ollut jo aamuja ettei 77 saa enää istumapaikkaa edes ostarilta kyytiin noustessa. Entä sitten, kun bussi on kerännyt Puistolasta asti väkeä? Jakiksesta käydään töissä, vaikka tilastot sanoo ison osan olevan työttömiä. Mut ne jotka ovat töissä taitavat ensisijaisesti kulkea julkisilla eikä autolla....

    VastaaPoista
  47. Hyväksyn että bussi 75 ajaa suoraan Jakomäkeen, mutta en hyväksy että bussi 77 kulkisi vain ruuhka-aikana. Eläkeläisenä en kulje ruuhka-aikana koska bussit ovat aina täynnä eikä istumapaikkoja ole saatavilla. Kuljen siis päivällä ja illalla harrastusteni mukaan, jotka nyt sattuvat olemaan keskustassa. Iltaisin bussit ovat täynnä työstä palaavia. Ihmettelen vain miten Alppikylän uudet asukkaat kulkevat keskustaan jos heidän kauttaan ei enää kulje bussi. Jakomäkeen on pitkä kävelymatka. .

    Sepänmäestä en jaksa kävellä Latokartanontielle vaikka HSL ehdottaakin reittiehdotuksissaan jopa kilometrin kävelyä. Sepänmäestä on poistettu palvelulinjat ja kutsulinjatkin kulkevat vain kehä I:n sisällä. Palvelutalon asukkaat käyttävät nykyistä bussi 75 yhdenkin pysäkinvälin koska kävelymatka on pitkä eikä kävelytietä ole. Bussilinjat täytyy suunnitella siten että huonojalkaisen on helppo siirtyä paikasta toiseen ilman omaa autoa tai taksiautoa.

    VastaaPoista
  48. Uusi bussilinja 75 -> sehän on kuin aikoinaan 75X, joka kulki rinnan 75:n kanssa ja lopetettiin jostakin syystä. Mikä ettei, mutta pitäisi muistaa meitä, jotka joudumme vaihtamaan kulkuvälinettä. Jos Lahden motari-Kehä I:llä olisi pysäkki, vaihto Kehä I:n linjoihin mahdollistuisi.
    Meitä on monta, jotka jäämme linjasta 75 Tattariharjuntien varrella sijaitseviin yrityksiin tai vaihdamme esim. linjaan 54 Tattariharjuntien-Kehä I:n pysäkillä.
    Nyt suunnitellaan, että linja 77 kulkee vain ruuhka-aikaan! Vai sillä lailla! Kun tulee iltavuorosta Pitäjänmäen suunnalta Itiksen suuntaan, missä voi vaihtaa bussia päästäkseen Heikinlaaksoon, jos 77 ei liikennöi. Vaihto Pukinmäen asemalta johonkin linjaan, joka kenties liikennöi Heikinlaaksoon ja minne siellä? Ei Heikinlaakso mikään 10x10 neliömetrin alue ole; tämä on iso alue ja täällä on teitä ja vielä pienempiä teitä vaikka kuinka - miten pitkiä kävelymatkoja tulee populalle?
    Olen jo parikymmentä vuotta pommitellut eri tahoja, että saisimme tänne Koillis-Helsingin "rajatapauksille" todellisen poikittaisliikennelinjan. Olen ehdottanut, että 75A kulkisi reittiä Siltamäki - Mellunmäen metroasema. Näin välttyisimme vaihdoilta, ja pääsisimme metrolle kätevästi takakautta ruuhkitta. Metrolla pääsisi loistavasti vaikkapa Kontulan skeittipaikkaan, Liikuntamyllyyn, Itiksen tarjontoihin, Vuosaareen jne. Koukkaavathan lukuisat Vantaan perukoilta tulevat bussilinjat Jakomäen, Rajakylän ja Länsimäen kautta Mellunmäkeen. Meillä koillishelsinkiläisillä ei ole tätä mahdollisuutta. Lopettaa linja eikä aikomustakaan kehittää sitä; aivan latvaroso suunnitelma.
    Mielestäni kiirehditään turhan rapiaan tahtiin näitä muutoksia. Eikö voisi odottaa, että esim. Alppikylä valmistuu ja hahmottaa rauhallisesti 75/77 linjamuutoksia. Vaikka Helsingin alueella asutaankin, niin voiko kotia myydessään kohta kehua, että on hyvät liikenneyhteydet? Jep jep. Omalla autolla.

    VastaaPoista
  49. Asumme Heikinlaaksossa ja yksi lapsistamme käy sekä koulua että kavereillaan Pihlajamäessa, jonne hän on päässyt erittäin kätevästi 75:lla. Toiset lapsemme käyvät koulua Pukinmäessä ja ovat päässeet sinne aiemmin useillakin, toisin vaihtoa vaativilla yhdistelmillä. Itse olen töissä Herttoniemessä, ja kun minun tarvitsee kulkea julkisilla, on 75 ja vaihto Pihlajamäessä 79:ään ollut hyvä ja helppo ratkaisu.

    Hyvää suunnitelmassa on linjojen 78 ja 554 tulo tänne Heikinlaaksoon, mikä helpottaa meidän perheessämme kahden lapsen liikkumista Heikinlaakson ja Pukinmäen peruskoulun väliä. Mutta erittäin huonoa on 75 siirtyminen Jakomäen ja Lahden väylän suuntaan. Ratkaisu on ihan kamala. Miten poikamme pääsee jatkossa Pihlajamäkeen ja millä minä pääsen Herttoniemeen? Minä vielä kestän sen, jos joudun kulkemaan Sörnäisiin ja sieltä metrolla, mutta pojan kulun hankaloittaminen Pihlajamäkeen risoo todella.

    Lisäksi yhdyn entisenä Tapaninvainiolaisena 72 linjamuutoksen valituslauluun, sillä muutos toisi tulleessaa suuria hankaluuksia lasteni kulkemisiin isältään Pukinmäen kouluun, kirjastoon, urheilukentälle, Nuokkiin, Pukinmäen juna-asemalle sekä harrastuksiin Tapanilan Erälle.

    Eli oma kantani 72 ja 75 siirtämiselle on ehdoton ei. 77:sta ei ole meille mitään iloa, sillä matkaa Tattarisuo-Alppiharju-Jakomäki -pysäkille on liian pitkä, ja jos 77 kulkee vain ruuhka-aikoina, on linja ihan susi. Sääliksi käy myös Alppikyläläisiä tämän surkean linjastosuunnitelman kanssa.

    VastaaPoista
  50. Alppikylään nousee taloja ihan koko ajan. Tattarisuolla on käyntiä erinäisillä ihmisillä koko ajan. Uuden suunnitelmanne mukaan Alppikylästä pääsisi pois vain ruuhka-aikoina. Törkeää!!!!!!!!!!!!!!!! On omituista, että "uuttahelsinkiä"-sivusto mainostaa Alppikylää hyvien kulkuyhteyksien paikkana ja te viette meiltä vähäisetkin bussit. Alppikylässä on mm. Rinnekotisäätiön asuntola ja tukiasuntoja, ja monenlaista kulkijaa siis matkassa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa autoa. Nyt järkeä näihin homminn!!!!!!

    VastaaPoista
  51. Samaa mieltä kuin edelliset. Alppikylän alueen liikenneyhteyksien huonontaminen kuulostaa ihan älyttömältä, kun alueelle rakennetaan koko ajan lisää. Haloo !!! Nyt on yhteydet hyvät. Itse liikun työpaikalle ja keskustaan juuri ruuhka-aikojen ulkopuolella ja juuri nuo hyvät kulkuyhteydet ovat saaneet asumisen täällä tuntumaan niin mukavalta.

    VastaaPoista
  52. Juu,ei!!! Aamuisin bussi nro 77 on jo Kaadekujan kohdalla täpötäysi, miten sitten kun siellä jo istuvat Puistolalaiset valmiina. Puistolasta pääsee ihmisten ilmoille junallakin, Jakomäestä vain bussilla ja nyt siitäkin on tullossa tällainen fiaskoesitys. Oman auton käyttöön on siirryttävä, ei muu auta. Alppikyläläiset tietysti koettavat änkeytyä vielä samaan bussiin, eli nyt kolmen kylän ihmiset matkustaa aamuisin töihin ja iltaisin takaisin!!! Entäs miten toimiva ja sujuva tulee olemaan matka Jakomäestä Malmille?? Jos ihmiset ei pääse ostoksille ja asioille keskustaan, niin edes sitten Malmille?
    Ja kovin harva jää aivan keskustaan töihin, usein siitä on jatkettava toisella ja kolmannellakin kulkuneuvolla työpaikalleen. Tämä ei ainakaan helpota matkan sujuvuutta jos saat jo klo kuuden jälkeen aamulla matkustaa huojuen moottoritiellä täpötäydessä bussissa. Tulkaa nyt jo järkiinne!!

    VastaaPoista
  53. ALA-MALMILTA TULLIVUORENTIEN SUORA BUSSIYHTEYS KESKUSTAAN OLLAAN LOPETTAMASSA!
    Päivitetyssä linjastosuunnitelmassa lopetettavia linjanumeroita ovat 77 A ja 577 ja linja 74 on laitettu kulkemaan Ylä-Malmilla Kirkonkyläntietä Malmin bussi terminaaliin ja jatkamaan siitä suoraan keskustaan päin Kirkonkyläntietä/ Latokartanontietä pitkin.

    Linjan 74 pitäisi kulkea terminaalista eteenpäin Vilppulantien läpi Teerisuontien/Tullivuorentien risteykseen jatkaen siitä oikealle Tullivuorentietä pitkin (kulkien siis Ala-Malmin ja Sunnuntaipalstojen välistä) ajaen Sepänmäkeen ja kääntyen Tattariharjuntien risteyksestä oikealle jatkaen vasta siitä kohti keskustaa. Bussille mutka ei olisi pitkäkään, mutta näin linja palvelisi Ala-Malmin, Sunnuntaipalstojen, Nallenmäen ja Sepänmäenkin asukkaita vieden heidät suoralla yhteydellä keskustaa kohti.
    Ainoastaan päiväsaikaan kulkevat lähibussit (703, 704, 705) nähtävästi korvaavat Soidintien, jossa mm. Kelan toimisto, liikenteen. Mutta yhdenkään lähibussin reitti ei kulje Vilppulantietä päästä päähän. Jos linjan 74 reitti korjattaisiin em. tavalla, saataisiin myös Vilppulantielle yhtenäinen reitti.
    Myöskään rautatien yli menevän Teerisuontie – Kotinummentie sillan (ns. sinisen sillan) yli ei enää kulje yhtään linjaa. Voisikohan jonkun lähibussin laittaa kiertämään sillankautta?

    VastaaPoista
  54. Kannanotto Koillis-Helsingin bussilinjaston uudistukseen

    Kehäradan (Vantaankoski – Lentoasema – Tikkurila) ja runkolinjabussi 560 eli Jokeri 2:n (Vuosaari – Malmi – Myyrmäki) reittien valmistuminen liikennöintikuntoon heinäkuun alussa aiheuttaa laajoja muutoksia Helsingin bussilinjastossa. Puistola-Seuran tässä asiaa koskevassa kannanotossa käsitellään julkista liikennettä eerityisesti alueemme osalta.
    Koillisen nykyiset bussilinjat 76A ja 76B toimivat syöttölinjoina työmatkalaisille Puistolan, Tapanilan ja Malmin asemille.
    Alueen asukkaat, koululaiset, eläkeläiset, vanhukset, liikuntarajoitteiset (pyörätuolilla ja rollaattorin tuella kulkevat) sekä lastenvainujen kanssa liikkuvat tarvitsevat erityisesti näiden linjojen palveluja.
    Helsingin kaupunki on päättänyt tehdä Malmista Itäkeskuksen kaltaisen osa-aluekeskuksen. Jo nyt alueen palvelut keskittyvät Malmille – vaikkakaan ei vielä suunnitelmien tasoisesti - mutta sen kehittymistä osa-aluekeskukseksi halutaan kaupungin hallinnossa voimakkaasti edistää. Yksi keino sen saavuttamiseksi on julkisen liikenteen ohjaaminen Malmin keskittymään. Suuret päivittäistavaratalot, erikoisliikkeet, Malmin sairaala, uimahalli, Malmitalon ja työväenopiston kulttuuritoiminnot sekä Malmin ja Jakomäen terveyskeskuksetkin ovat junaliikenteen tavoittamattomissa. Alueen koulujen keskittämissuunnitelmat tulevat vielä lisäämään koululaisten bussimatkoja.
    Linjat 76Aja 76B ovat erittäin toimivia ja käytettyjä ruuhka- ja päiväsaikaan; sen sijaan niillä on melko vähän asiakkaita myöhäisilloissa.
    Kaavailtu linja 554 pitkän reittinsä ja sen häiriöalttiin Kehä I-osuuden vuoksi ei pysty korvamaan hyvin aikataulussaan pysyviä lyhyitä linjoja. Linjan 554 pohjoispään osuudella Hakunila – Puistola ei tulle olemaan matkustajia ruuhkaksi asti tariffivyöhykkeen ylittymisen takia.
    Puistola-Seuran kanta on, ettei edellisessä suuressa linjastonmuutoksessa 1996 joukkoliikennesuunnitteluosaston nerokasta toimivaa linjaparia 76A ja 76B tule missään tapauksessa lakkauttaa.


    Helsingissä 27.2.2015

    Puistola-Seura r.y.

    Kari Koponen Ilkka Uotila
    puheenjohtaja varapuheenjohtaja

    VastaaPoista
  55. Bussilinja 75 uusi linjastosuunnitelma vaikuttaa huonolta Puistolan asukkaiden kannalta. Tässä perustelut: 1) Ajaminen Jakomäen kautta ei nopeuta reittiä, koska ruuhka-aikoinakin nykyinen reitti Malmin ja Pihlajanmäen kautta on sujuva. Pahin ruuhkakohta alkaa Helsingin keskustaan päin ajettaessa Arabian kohdalla ja siitä eteenpäin. Sama on toisinpäin. Iltaisin reitti on kiitettävän nopea. 2) Bussin 75 linja on ollut nykyisellään hyvin käytetty kaikkina vuorokauden aikoina ja sillä ajaa paljon koululaisia. 3) Lapset eivät pääse enää suoraan Puistolasta Malmin liikuntahallille ja lisäksi Puistolan alueen asukkaat eivät pääse yhdellä bussilla Malmin hautausmaalle tai Malmin lentokentälle, joihin kulkee paljon asukkaita. Toivon, että suunnittelijat kuuntelevat alueen asukkaita, jotka käyttävät bussilinjaa 75 ja päätyvät säilyttämään linjan reitin nykyisellään. Kiitos ja hyvää kevättä!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti: